De Grand Prix van Emilia-Romagna zal er anders uit komen te zien dan we gewend zijn van de eerste race-weekenden van het seizoen. Na één training op vrijdag kwalificeren de F1-coureurs voor de sprintrace, waardoor er slechts een uur getest kan worden voordat parc fermé ingaat. Het brengt extra uitdagingen mee voor de teams. Vooral voor Red Bull en Mercedes, die hopen zo snel mogelijk upgrades door te voeren om een inhaalslag te maken op Ferrari. Wat verwachten de topteams van de race op Imola? Hieronder een overzicht.
Red Bull neemt een aantal kleine upgrades mee
De RB18 van Max Verstappen heeft nog altijd flink overgewicht, mogelijk door een te zware vloer. Red Bull wil zo snel mogelijk upgrades meenemen naar de races, maar voor de GP van Emilia-Romagna wordt het lastig om grote veranderingen door te voeren. Christian Horner legt aan onder meer RacingNews365 uit dat ze niet teveel risico willen nemen. "Ik noem het geen groot upgrade-pakket. Het hoort bij de evolutie van de auto, maar het is natuurlijk een sprintrace. We krijgen maar weinig tijd om nieuwe dingen te evalueren, want je hebt maar één sessie voordat er wordt gekwalificeerd. Je moet dus heel zelfverzekerd zijn over wat je precies op de auto zet." Een grote upgrade wordt het volgens Horner dus niet, maar de overwinning op Imola is zeker mogelijk. Na een dramatisch weekend voor Verstappen in Australië zal de Limburger gebrand zijn op een inhaalslag in het kampioenschap. "Hij zal sterk terugkomen", weet Horner. "Hij was natuurlijk gefrustreerd toen hij uit de auto stapte (na zijn DNF), maar hij weet dat we het allemaal samen doen als team. We komen terug en ik weet zeker dat hij sterk zal zijn in Imola."
Ferrari wil de focus leggen op porpoising-problemen
Ook Ferrari durft het niet aan om grote updates mee te nemen naar Imola, wat tevens de eerste thuisrace van het jaar is voor de Italiaanse renstal. Hoewel Ferrari het WK leidt, is er nog genoeg te verbeteren binnen het team. Teambaas Mattia Binotto legt uit dat de focus ligt op het verhelpen van de porpoising-problemen. "Het wordt een lastig weekend om updates mee te nemen en te evalueren op vrijdag, want je moet vrijwel meteen de focus leggen op de kwalificatie diezelfde dag." In plaats daarvan wil de Scuderia het stuiteren oplossen. "We proberen de pijn van het porpoising wat te verzachten, want dat heeft invloed op onze performance. We proberen opnieuw aan dat specifieke punt te werken, maar voor de significante upgrades zullen we moeten wachten tot later in het seizoen." WK-leider Charles Leclerc besefte zich pas na de GP van Australië dat er in Imola een sprintrace op het menu staat. "Ik was het helemaal vergeten! Er gaan veel dingen zijn die gestoord worden voor ons. Of dit het juiste circuit is voor een sprintrace moeten we nog zien, maar met deze nieuwe auto's is het makkelijker elkaar te volgen. Dat belooft dus een spannende sprint te worden, vol sensatie. We moeten als team ervoor zorgen dat we niet alles te graag willen, want er zijn (in Italië) hoge verwachtingen. We moeten rustig blijven."
Werk, werk en nog eens werk bij Mercedes
Bij het derde team op de grid, Mercedes, is er nog veel werk aan de winkel. De renstal van Lewis Hamilton en George Russell kan nog niet in gevecht gaan met de andere topteams, maar hoopt op verbetering in Italië. Hamilton wil zo snel mogelijk verbetering zien en probeert het moraal hoog te houden. "Er ligt genoeg werk", weet hij. "Veel telefoontjes, veel reizen. Ik ga de sponsoren en bazen proberen samen te brengen en zorgen voor verbetering. We hebben iedereens support nu nodig en we moeten alles eruit halen en zorgen dat we hongerig blijven. We maximaliseren alles en iedereen en moeten ervoor zorgen dat de mensen in de windtunnel, de aero... gewoon overal op elk gebied moet er performance worden gevonden!" "Dat hebben we nu nodig en niet in twee of drie races, maar dat weten we allemaal. Als team. Maar we moeten het moraal en de energie hoog houden. Ik zal mijn werk doen in de simulator en mij voorbereiden op de race."
Meest gelezen