Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wolff: "Mercedes moet het DNA van de Formule 1 beschermen"

Een van de ideeën om de Formule 1 spannender te maken, de 'reversed grid'-kwalificatieraces, is onder meer door Mercedes tegengehouden. Volgens teambaas Toto Wolff past dit idee namelijk niet bij het DNA van de koningsklasse van de autosport.

Al jarenlang praten Formule 1-teams, de FIA en Liberty Media met elkaar over de toekomstplannen van de Formule 1. Eén van de ideeën was het invoeren van 'reversed grid'-races, dat het huidige kwalificatieformat zou vervangen. Bij deze soort race start de leider in het coureursklassement achteraan en de nummer laatst op poleposition. De uitslag van deze sprintrace zou de startopstelling bepalen voor de daadwerkelijke race op zondag. Begin oktober leek het erop dat volgend seizoen met dit idee zou worden geëxperimenteerd tijdens drie Grands Prix, maar het idee werd door een aantal teams, waaronder Mercedes tegengehouden. Teambaas Toto Wolff geeft tekst en uitleg over de beslissing van de Duitse renstal. "Mercedes heeft tegen gestemd, omdat wij binnen de Formule 1 een verantwoordelijkheid hebben om het DNA van de sport te beschermen", vertelt hij aan Autosport.com . "Dit idee voelde gewoon verkeerd. Niet in de zin van een voorsprong krijgen op anderen, want het zou goed voor ons kunnen zijn als Ferrari achter ons zou starten, als je kijkt naar hun huidige kwalificatiesnelheid." Om zijn standpunt te verduidelijken, geeft Wolff een voorbeeld uit een andere sport. "Stel dat je kijkt naar de 100 meter sprint tijdens de Olympische Spelen. Dan laat je Usain Bolt ook niet vijf meter verder naar achteren starten, puur om een spannende finish te krijgen." Voor nu zijn de reversed grid-kwalificatieraces dus van de baan. In 2020 blijft het huidige kwalificatieformat behouden, maar het zou kunnen dat in 2021 alsnog met het reversed grid-idee wordt geëxperimenteerd, mochten de teams en coureurs van gedachten veranderen. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin door Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel uitvoerig wordt teruggeblikt op het Mexicaanse Grand Prix-weekend.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel