Het is ongemeen spannend tussen Lando Norris, Oscar Piastri en Max Verstappen, maar de verschillen in de strijd om P2 bij de constructeurs zijn nóg kleiner. Ferrari staat na twintig raceweekenden op 356 punten. De Scuderia wordt op de voet gevolgd door Mercedes, dat maar één punt minder heeft, en Red Bull, dat een achterstand van tien punten heeft.
De wereldtitel is allang aan McLaren toebedeeld, maar toch valt er nog een hoop te winnen met het behalen van het vice-kampioenschap. Het verschil in prijzengeld tussen de nummer twee en vier was vorig jaar ongeveer 20 miljoen euro, een behoorlijk bedrag dus. Ook het aantal uren dat de teams mogen doorbrengen in de windtunnel, en het aantal CFD-simulaties dat het team mag uitvoeren, hangt af van de eindpositie bij de constructeurs. Hoe hoger de eindpositie, hoe minder tijd een team krijgt.
Waar Red Bull met Verstappen nog altijd kans maakt op de coureurstitel, hebben Mercedes en Ferrari alleen nog de constructeursstand om voor te rijden. Ondanks dat de focus vooral op 2026 ligt, wil Toto Wolff er alles aan doen om Ferrari en Red Bull af te troeven. In een vooruitblik richting de GP van Brazilië, komt deze strijd dan ook zeker aan bod.
"Nog vier races te gaan. Op dit moment liggen we maar één punt achter Ferrari, terwijl Red Bull slechts negen punten achter ons staat. We hebben een paar moeilijke weekenden gehad, maar we zitten nog steeds in de strijd om P2."
Klassiek circuit met hobbelig wegdek
Ondanks de moeilijkere weekenden in de VS en Mexico, heeft Wolff er het volste vertrouwen in dat Mercedes de directe concurrenten kan verslaan: "Hoewel ons voordeel op onze concurrenten verdween tijdens Austin en Mexico, kunnen we in Brazilië terugslaan. Brazilië is het op één na laatste sprintweekend van het jaar, wat betekent dat we vanaf het begin op ons allerbest moeten zijn."
"Interlagos is een klassiek circuit met een hobbelig wegdek, hoogteverschillen en een breed scala aan bochten. Voeg daar onvoorspelbaar weer aan toe en er is weinig ruimte voor fouten. Wat het weekend ons ook brengt, ons doel is om direct sterk van start te gaan, beter te presteren dan onze concurrenten en weer voor onze dichtstbijzijnde rivalen te komen", aldus een resolute Wolff.
Mercedes zal vooral hopen op een goed weekend van George Russell. De Brit wist in 2022 zijn eerste Grand Prix te winnen in Brazilië. In 2023 viel hij uit vanwege technische problemen, maar in 2024 leek hij op weg naar een uitstekend resultaat. Een ongelukkig getimede pitstop in de regen zorgde er echter voor dat hij uit kansrijke positie terugviel naar P4. De vraag is of hij zich kan revancheren. En wat kan Kimi Antonelli is zijn eerste F1-race op Interlagos?
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!