Mercedes-teambaas Toto Wolff blikt terug op wat hij zelf het slechtste weekend voor Mercedes in 13 jaar tijd noemt. Oftewel: het slechtste weekend sinds de comeback van de constructeur in 2010. Het team worstelde op Interlagos, met name in de beide races. De snelheid was er in de sprintrace al niet en in de hoofdrace gingen de zaken van kwaad tot erger.
Lewis Hamilton sleepte een magere achtste plaats uit het vuur op zondag, terwijl George Russell in de pits de strijd moest staken omdat de olietemperaturen te hoog opliepen. Teambaas Toto Wolff doet een gooi naar het hoe en waarom van het baalweekend. Eén van de redenen: het sprintformat.
"Sprintweekenden zijn niet ons sterkste punt", zo vertelt hij aan onder andere RacingNews365. "In de meeste weekenden weten we ons wel uit de nesten te werken, maar het verschil tussen P8 hier en bijna het snelste zijn in Mexico (nog maar een week geleden, red.) kán gewoon niet. Voor mij is dit het slechtste weekend in 13 jaar."
En dat zegt nogal wat, aangezien er bijvoorbeeld ook weekenden zijn geweest waarin beide Mercedes-coureurs elkaar van de baan reden. Maar Toto Wolff zal vooral doelen op de performance van het team.
Anderen bekeken ook:
"We hadden de auto veel te hoog afgesteld"
De vraag of het misschien te maken heeft met de GP van de Verenigde Staten, daar waar het team de auto te laag had afgesteld en waarvoor men bestraft werd, is gerechtvaardigd. Bouwde men te grote marges is?
"Ja, we hadden de auto ook veel te hoog afgesteld en dat neem je het hele weekend mee (want onder parc ferme-regels mag dat niet veranderd worden, red.). Maar dat was niet de belangrijkste reden voor dit off-weekend. Er zit op mechanisch vlak gewoon iets fundamenteel verkeerd. Het heeft met een achtervleugel of rijhoogte niks te maken, want we spreken dan over één of twee millimeters. Tuurlijk, ook dat kost performance, maar dat verklaart niet dit totale off-weekend."
Had Mercedes op enig moment nog overwogen om de setup radicaal om te gooien en de verplichte start vanuit de pits dan maar voor lief te nemen? Ja en nee: "We hebben erover nagedacht, maar we hadden geen idee wat we dan moesten veranderen, aangezien er een veel groter onderliggend probleem is."
"Om het aantal punten te maximaliseren leek het ons de beste optie om toch maar gewoon van start te gaan zoals we hebben gedaan."
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Swiftnick
Een over de top reactie en behoorlijk arrogant van Wolff, zo slecht was het niet. Bovendien is Mercedes niet per definitie meer de beste auto van het veld. Andere teams kunnen het bijvoorbeeld een weekend gewoon beter voor elkaar hebben dan Mercedes. Een leunen op LH is ook geen optie, zo speciaal is hij ook weer niet...
GoAzBox
Ik kan je volgen tot het stukje dat ze niet op LH moeten leunen. Tuurlijk moeten ze dat wel. Hij is nu eenmaal 7-voudig WK en dat wordt je niet als je "niet speciaal" bent. Ze zijn niet gewend te verliezen, dus in dit soort race-weekenden weten ze zich geen houding te geven.
Swiftnick
Het grootste deel van de titels van LH zijn te danken aan een veel betere auto dan de rest van het veld. Soms blinkt LH uit, maar nu dat de auto gewoon gemiddeld is, is dat speciale van LH ineens niet meer aanwezig. George rijdt het soms gewoon om de oren...
raindust
George is de laatste tijd nergens meer te bekennen en wordt nu echt wel overklast door Hamilton. Je kan wat van 'm vinden qua persoon maar rijden kan ie echt wel. Hij is de enige die Perez van een 2e plek kan afhouden met een auto die niet performed terwijl Perez in een WK auto zit.
Grauw
Sinds de partymode is verboden zien we ook geen hammertime meer. Waardoor het er voor mij op lijkt dat hammertime gewoon een code was voor zet er maar even 100 pk bij en niks met het talent van Lewis te maken had.
Motorman
Wat mij opvalt is dat als deze auto laag bij de grond afgesteld is er wel snelheid inzit. Heeft MB met hun toneelstuk, wat heeft geleid tot verplichte rijhoogte verhoging, zichzelf toen niet of wel in de voet geschoten?
Dit bericht is aangepast op:
Vince78
Helemaal waar. Maar dat gaf Newey ook al aan vorig jaar, toen Mercedes dat opperde. Die wijziging kwam ook voort uit technisch onvermogen. Overigens terugkomend op allerslechtste weekend... Ik kan me ook nog een heel leuk 100 jaar Mercedes Benz weekend herinneren. Wat ook het weekend was waarop Netflix bij Mercedes over de vloer was.... Daar ging echt alles mis way organisatorisch mis kon gaan.
Dit bericht is aangepast op:
FrieseEnfantTerrible1
Wat denk jij Motorman? 🤣🤣
Motorman
Ik denk van wel, en vind dat daar niets mis mee is.
Dit bericht is aangepast op:
Sebsom
Wat klets Wolff nou, vorig jaar wonnen ze bs de sprintrace in Brazilië,die vent kan je gewoon niet serieus nemen.
Wiesneuze
@Motorman De rijhoogte is niet verhoogd, er is namelijk geen verplichte rijhoogte. Er is een maximale hoeveelheid slijtage aan de plank, die nu strenger gecontroleerd wordt. De inlaat van de defuser is verhoogd tov het plank-montage-deel van de vloer. De vloerranden zijn verhoogd tov het vorige regelement en in dat regelement zijn deze ook gerelateerd tov het plank-montage-deel van de vloer. Mercedes wilde graag actieve vering om de optimale rijhoogte te kunnen handhaven. Mercedes heeft zich idd behoorlijk in de voet geschoten.
Lee68
'bijna de snelste in Mexico' hahaha Max was aan het cruisen
Fourroses666
Wat een mooi podium, mijn favoriete 3 helden op een rij en in die volgorde.
Bernd007
Drie sympathieke mensen en geen dubbele agenda.
GoAzBox
Mee eens. De 3 eerlijkste persoonlijkheden van de grid
ThisGuy
Zo ver in het verleden hoef ik niet terug om slechtere weekenden te bedenken. De keer dat Wolff de opmerking "nice outfit" te horen kreeg na een rampzalig jubileumweekend in historische kledij was behoorlijk tragikomisch. Maar het moet wel een moment zijn van beide voeten weer op aarde als ze tijdens de jacht op Red Bull ingehaald worden door een Alfa Tauri (sprint). RB heeft ook nog eens tijd om de focus te verleggen naar 2024 en lijkt niet alleen McLaren terug, maar is er ook nog Aston Martin, Ferrari & Alpine. Voor Lewis zelf komt daar nog Russell bovenop waarvan hij in 2024 geen kado's hoeft te verwachten
Edwin_B.
Hockenheim 2019 was ook meteen waar ik aan moest denken voor wat betreft een rampzaliger weekend voor Mercedes.
Japio
Met het huidige geklooi van Mercedes zou je bijna gaan denken dat de top-auto die ze ooit hebben gehad, gewoon een toevalstreffer was.
Niki_Lada
Lag destijds aan een superieure motor, met party mode etc. Aerodynamisch was Red Bull altijd al beter maar die hadden een Frans gebakje achterin liggen. Toen ze de Honda kregen werd het verschil met Mercedes snel kleiner en stonden ze er uiteindelijk zelfs vaak voor.
Zwartman
vorig jaar aan het begin van het seizoen toch echt wel slechtere weekenden gezien van Mercedes , maar dat de auto in tegenstelling tot COTA te hoog stond was mij ook wel duidelijk , het verslag van die 2 padvinders bij Viaplay was wel weer om te janken . hoe lang het duurt voordat ze iets doorhebben is echt schrikbarend . zoals wie Piastri had geraakt dat hadden ze al na 15 minuten door, dat Piastri en riciardo toch op een ronde achterstand stonden hadden ze al na zo'n 10 ronden racen door , en ga zo maar door het was echt te treurig voor woorden , dit zijn dan nog even de 2 makkelijkste voorbeelden . zucht
Martin Mortel
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb F1TV en had hem graag op het Engelse commentaar gezet, maar mijn ega heeft toch liever Nederlands. We maken er nu maar een sport van wie als eerste, de volgende fout van die 2 knakkers kan benoemen. Ook wel leuk.
Dit bericht is aangepast op:
Zwartman
haha ja wat vond je bijvoorbeeld van de laatste stop van perez , die achter tsunoda kwam, en hem daarna inhaalde. Perez voorbij aan Riciardo wordt er doodleuk gezegd .
Martin Mortel
Deze had ik als eerste benoemd hier thuis 😁
Crazyman85
Mooi gezegt: "die padvinders". Denk zelfs da iemand van de basisschool het beter kan. Echt irritant is het weer eens, wacht al met smart op de laatste race en dan via play te kunnen beëindigen en in maart maar weer met tegenzin te accepteren. Alhoewel ik deze keer hoop heb da viaplay dan al failliet is of in iedergeval weg.
BKO
Denk ook dat iemand van de basisschool beter kan spellen dan jij.
Frontrowlockout
Neem F1TV dan; goedkoper en beter.
PierreO
Ze zeggen precies wat te zien is op TV, doe er je voordeel mee als je blind mocht worden.
Grauw
Was inderdaad weer tenenkrommend bij viaplee
Bernd007
Die hemelen alleen hun idool op. Haammiiilttonn
turbohenkie
Zelfs mijn zoon noemt ze al Knabbel en Babbel , ze horen zichzelf graag praten zegt hij dan 🤣
ThisGuy
Bij de sprintrace begon het al... Norris start vanaf pole position: "Aardige start, hoor, van Norris... Héle goede start van Norris" en dan blijkt hij niet eens als eerste door de eerste bocht te gaan. "Maar Verstappen zit er tussen" komt er dan. Meteen overgeschakeld.
Dit bericht is aangepast op:
Jos Snijder
Euh, en Hockenheim dan?
Edwin_B.
2019 Hockenheim. Inderdaad de ba llen uit mijn broek gelachen.
Artis
Gewoon genieten dit. Anderen hebben wel success. Helemaal goed.
Crazyman85
Is er niemand van de pers daar, die dan ook maar direct hem met feiten terug vraagt naar de andere meest slechte weekenden? Zoals hij toen zei ;"sorry lewis for this car" april 2022 gp van imola? Lijkt wel toto een sport van maakt om ieder weekend als de auto slecht gaat dan te zeggen; "this is baddest race what i remember, sorry". Terwijl lewis het publiek bedankt dat het 't beste publiek ooit is🤔😏🤣🤣🤦♂️
Paddy33
Gelukkig stond tie niet op het podium, had ik weer naar een andere zender moeten switchen 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Bernd007
Off topic. We kunnen nu duidelijk zien dat Hammillttoonn een ware goat is. Zijn 7 titels zijn echt zijn credits, was niet zijn auto...
Jef van der Bruggen
En toch, de wagen is zo slecht nog niet, hoe kun je anders tweede staan in het constructeurskampioenschap.
Fourroses666
Zo zie je maar dat rijhoogte een groot aandeel heeft in performance. In Mexico leek het alsof ze zo snel waren. Ik zie het somber in voor Mercedes. Zie nu dat AM weer opgekrabbeld is. McL het fabrieksteam het beter voor elkaar heeft. Alleen Ferrari dat elke keer terugvalt. Verbaast mij niks als ze volgend seizoen het 3e of 4e team worden bij de constructeurs.
Dit bericht is aangepast op: