Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Toto Wolff

Wolff verdedigt 'proefkonijn' Hamilton na evenaring negatief record

Toto Wolff, teambaas van Mercedes, geeft een verklaring waarom Lewis Hamilton het afgelopen weekend opnieuw langzamer was dan teamgenoot George Russell.

Hamilton pitlane Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

George Russell finishte in Bakoe voor de zevende keer op rij boven teamgenoot Lewis Hamilton. Daarmee evenaart Lewis zijn eigen negatieve record. In 2015 en 2016 werd hij zeven races op rij verslagen door Nico Rosberg. Ook was Russell afgelopen weekend voor de derde keer op rij sneller in de kwalificatie dan de zevenvoudig wereldkampioen.

In gesprek met de media, waaronder RacingNews365, geeft Mercedes-teambaas Toto Wolff een verklaring voor de twee tienden achterstand van Hamilton op Russell in de kwalificatie. Hamilton reed namelijk een "andere spec".

"Lewis heeft wat experimentele onderdelen op de auto uitgeprobeerd. We probeerden een andere vloer op zijn auto maar die werkte niet. De auto had meer porpoising en meer bottoming tot aan het punt dat het gevaarlijk werd en hij de prestaties er niet uit kon halen."

"En omdat de auto erg gevoelig is... Als je iets verkeerd doet wat betreft het experimenteren met de auto - dat gedaan moet worden om te leren hoe we goed kunnen presteren met de auto - zit er direct twee à drie tienden tussen de coureurs. En ja, in de laatste drie races zijn deze experimenten fout gegaan voor Lewis en niet voor George."

Wolff: "Niet op jacht voor race-overwinningen"

Op vrijdag had Hamilton al door dat de experimenten met zijn auto niet de gewenste resultaten hadden opgeleverd en gaf hij aan te hopen dat de onderdelen op zaterdag van zijn auto zouden verdwijnen voor de rest van het weekend. Dat gebeurde niet. Wolff zegt dat het een beslissing was die uiteindelijk samen werd genomen.

"Hamilton beslist mee over wat er gebeurt. Alle beslissingen worden tussen hem en zijn engineers genomen. Soms gaat het fout. Op zondag had hij een auto die meer dan lastig onder controle te houden was. Deze experimenten zijn echter heel goed voor ons als team, om zo progressie te kunnen boeken", aldus de Oostenrijker.

Ondanks het feit dat Russell 37 punten boven Hamilton staat, is het volgens Wolff moeilijk te zeggen wie nou de snellere coureur is in het team. "Ik denk dat het te vroeg is om te zeggen dat Russell sneller is. Ik zit er heel dicht op en ik zie dat de ene sessie de één sneller is en de volgende sessies de ander sneller is."

Wolff legt vervolgens uit dat het team de komende race-weekenden het wat meer van een "experimentele kant" zal moeten benaderen. "We zijn op dit moment niet op jacht voor race-overwinningen. We moeten de sessies niet bekijken met het oog op het optimaliseren van een enkele sessie, maar met het oog op het begrijpen van de auto en dat is wat we gaan doen in Montreal."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2022 RN365 Nieuwsdossier

63 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023