Racegames, ze zijn er al sinds de jaren '80 op de NES van Nintendo en zijn altijd zeer populair geweest. Met de komst van de Nintendo en de tegenhangers van Sony, alsmede door de ontwikkeling van de PC's zijn racegames nu realistischer dan ooit tevoren. RacingNews365 neemt jou mee terug in de tijd en belicht een aantal van de populairste racegames ooit.
Colin McRae Rally
Lekker scheuren over landweggetjes en smalle wegen in de Subaru Impreza of Ford Focus van McRae. Heerlijke games om jezelf dagenlang mee te vermaken en de uiterst succesvolle serie bestaat nog altijd, echter onder de naam DIRT, mede doordat McRae in 2007 overleed. Gemiddeld eens in de twee jaar komt er een nieuwe versie van de game uit en voor liefhebbers van de rallysport, of mannen die gewoon een lekker (lomp) willen racen is het nog altijd een prachtige game om te spelen.
bQcPrxuc_gM
Grand Prix 3
Ver voordat Codemasters de officiële Formule 1-games ging produceren was het de beurt aan MicroProse. De wereldberoemde Grand Prix-reeks werd in 1992 gelanceerd met Grand Prix 1 en groeide razendsnel uit tot een zeer populaire racegame. GP2 en zeker GP3 waren in hun tijd om je vingers bij af te likken. Grand Prix 3 werd in 2000 uitgebracht en de coureurs uit het seizoen 1998 zaten in de game, een jaar later werd de upgrade uitgebracht met coureurs uit het jaar 2000. Opvallend: Jacques Villeneuve zat niet in de originele game, omdat hij teveel royalty's vroeg. De Canadese kampioen van 1997 ging door het leven als John Newhouse. GP3 was de eerste F1-game waarin ook wisselende weersomstandigheden werden geïntroduceerd. Een klassieke regenrace als Spa 1998 behoorde dan ook zeker tot de mogelijkheden. De game werd miljoenen keren verkocht wereldwijd. In 2002 werd met GP4 de laatste game uit de Grand Prix-reeks uitgebracht.
WH4iFXDUVKM
Need for Speed
Een minder hardcore racegame, maar bij iedereen wel bekend. In 1994 werd de eerste Need For Speed uitgebracht voor windows. In de jaren die volgden ontwikkelde de game zich bijzonder snel. Gamefabrikant EA-sports stak de nodige miljoenen in de game en plukte daar de vruchten van. Al snel was het niet langer een game om alleen je auto te pimpen en te racen, er kwam een complete gameplay in. Je kruipt nog altijd in de huid van een fictieve coureur die allerlei opdrachten uit moeten voeren. Need for Speed, afgekort NFS, wist diverse malen verrassend uit de hoek te komen, maar leunde ook vaak op scenario's en inspiratie die het haalde uit films als Fast & Furious. Het pimpen van de auto's, de muziekkeuze, straatraces, driften en het racen tegen de politie zijn daar voorbeelden van.
ZdP1qP8nfII
Gran Turismo
Grand Turismo werd in 1997 gelanceerd voor de PlayStation en ontpopte zich tot de meest realistische en populairste game van die tijd. Miljoenen exemplaren werden verkocht, tot meer dan tien miljoen sales per game. De gameplay was realistisch, grafisch zag het er goed uit en ook de carrière die je als coureur kan maken in het spel maakten de game zeer aantrekkelijk. Later volgde de mogelijkheid om de game online te spelen tegen vrienden of wereldwijde rivalen. Uniek aan de game was dat er honderden auto's van nagenoeg alle merken opgenomen waren in het spel, waarbij de rijeigenschappen per auto verschillend waren.
Jaz83ojRqis
Toca Touringcar
Een kleinere gameserie en mogelijk iets minder bekend, maar zeker niet minder leuk om te spelen. In 1997 werd de game gelanceerd en direct vloog het spel enkele miljoenen keer over de toonbank. Ontwikkelaar Codemasters, die nu de huidige F1-games produceert, had vooral een zeer vermakelijke game neergezet die voor een breed publiek toegankelijk was. Er volgden nog de nodige nieuwe versies van TOCA, alvorens het werd omgedoopt tot Race Driver in 2006 en later Grid.
wiNhzS2CKn8
Grand Prix Manager
Geen racegame, maar een managementgame met een klein beetje racen. Kruip in de huid van teambazen als Flavio Briatore in de jaren 90. In 1995 werd de game gelanceerd en het werd direct een hit, gevolgd door Grand Prix Manager 2 in 1998. De kritieken waren niet super goed, de game zou te complex zijn en wat saai, maar de racefans omarmden de games en nog altijd zijn er fora waarop je updates kunt vinden voor Grand Prix Manager 2. Wat was het leukste aan de game? Zelf je auto ontwikkelen, coureurs vastleggen en 'racen', of was het toch als een dief in de nacht de fabriek van je concurrent bezoeken om zo die nieuwe voorvleugel of versnellingsbak te stelen?
d2iUmuxqEls
Formula 1
Codemasters brengt sinds 2009 de officiële F1-game uit. Jaarlijks kunnen de fans in de nieuwste auto's over de circuits racen. Qua gameplay heeft het spel zeker stappen gemaakt, maar het is een game voor de fun en geen simulator zoals iRacing of rFactor. Met de game wordt een miljoenenpubliek bereikt en sinds jaar en dag is de game razendpopulair. Geregeld worden er nieuwe toepassingen toegevoegd aan de game, waaronder een careermode en de mogelijkheid om met oude F1-auto's te racen.
CLKY6eFfUwc
Niet in de lijst maar zeker de moeite waard om te spelen zijn Project Cars en Assetto Corsa en simulatiegames iRacing en rFactor2. Voor de laatste twee moet je wel het nodige geduld hebben om het onder de knie te krijgen, maar dit zijn de meest realistische simulatiegames die er beschikbaar zijn.
Meest gelezen