Na de GP van Bahrein had Red Bull werk aan de winkel. Beide coureurs waren namelijk uitgevallen door een onverwachts probleem. Wat er was gebeurd werd snel duidelijk: de motor kreeg geen brandstof meer. Hoe dat kon gebeuren, was weer een hele andere vraag. Uiteindelijk vond Red Bull het euvel, zo deelde het op vrijdagochtend mede. Wel moest het team met man en macht aan de bak, want nog geen vijf dagen na de GP van Bahrein stonden de eerste trainingen voor de GP van Saoedi-Arabië al op het programma. Om de auto's op tijd te repareren heeft Red Bull op zondagavond in Bahrein al de hele auto uit elkaar gehaald en uitvoerig onderzocht. Bovendien werd op woensdag in Saoedi-Arabië de avondklok aan de laars gelapt. Dit mag echter echter acht keer per seizoen gebeuren per uitzondering, waardoor Red Bull niet bestraft zal worden voor het overtreden van de avondklok.
Wat was het probleem nou?
Kort gezegd ontstond er een vacuüm in de brandstofpomp, waardoor deze geen brandstof meer naar de motor konden pompen. Dat is de lezing van Red Bull zelf, dat deze op vrijdagochtend de wereld in slingerde. Technisch F1-analist Paolo Filisetti ging in de paddock op onderzoek uit en kwam er achter waarom de Red Bull-mannen en -vrouwen nog zo lang aan de auto moesten werken en de avondklokregels aan de laars moesten lappen. Onderzoek na de race wees namelijk naar een probleem met de brandstoftoevoer. Na een grondigere analyse kon worden uitgesloten dat de brandstofpomp, een standaard onderdeel geleverd door Magneti Marelli, de oorzaak was. De hypothese dat de nieuwe E10-brandstof zou zorgen voor de problemen met de brandstofpomp in de laatste ronden, was ook onwaarschijnlijk. De nieuwe brandstof bestaat voor 10% uit ethanol en dat is maar 4,25% meer dan vorig jaar. De toename is dus helemaal niet groot genoeg om voor problemen te zorgen. Nee, we kregen wat exclusieve informatie van bronnen rondom het team, waaruit blijk dat juist de positionering van de pomp de RB18 vatbaar maakte voor het probleem. Door de positionering kon de laatste brandstof niet meer uit de tank worden gehaald. Dat verklaart waarom er de afgelopen dagen zo hard is doorgewerkt aan de RB18. De oplossing is namelijk om de positionering van de pomp aan te passen in de tank, zodat het probleem vermeden kan worden. In Saoedi-Arabië zullen de problemen als het goed is dan ook (met een tijdelijke fix) opgelost zijn, alvorens men in de fabriek in Groot-Brittannië ongetwijfeld op zoek gaat naar een betere, permanente oplossing.
Meest gelezen