Uiteindelijk vond Red Bull het euvel, zo deelde het op vrijdagochtend mede. Wel moest het team met man en macht aan de bak, want nog geen vijf dagen na de GP van Bahrein stonden de eerste trainingen voor de GP van Saoedi-Arabië al op het programma. Om de auto's op tijd te repareren heeft Red Bull op zondagavond in Bahrein al de hele auto uit elkaar gehaald en uitvoerig onderzocht. Bovendien werd op woensdag in Saoedi-Arabië de avondklok aan de laars gelapt.
Dit mag echter echter acht keer per seizoen gebeuren per uitzondering, waardoor Red Bull niet bestraft zal worden voor het overtreden van de avondklok.
Wat was het probleem nou?
Kort gezegd ontstond er een vacuüm in de brandstofpomp, waardoor deze geen brandstof meer naar de motor konden pompen. Dat is de lezing van Red Bull zelf, dat deze op vrijdagochtend de wereld in slingerde.Technisch F1-analist Paolo Filisetti ging in de paddock op onderzoek uit en kwam er achter waarom de Red Bull-mannen en -vrouwen nog zo lang aan de auto moesten werken en de avondklokregels aan de laars moesten lappen.
Onderzoek na de race wees namelijk naar een probleem met de brandstoftoevoer. Na een grondigere analyse kon worden uitgesloten dat de brandstofpomp, een standaard onderdeel geleverd door Magneti Marelli, de oorzaak was.
De hypothese dat de nieuwe E10-brandstof zou zorgen voor de problemen met de brandstofpomp in de laatste ronden, was ook onwaarschijnlijk. De nieuwe brandstof bestaat voor 10% uit ethanol en dat is maar 4,25% meer dan vorig jaar. De toename is dus helemaal niet groot genoeg om voor problemen te zorgen.
Nee, we kregen wat exclusieve informatie van bronnen rondom het team, waaruit blijk dat juist de positionering van de pomp de RB18 vatbaar maakte voor het probleem. Door de positionering kon de laatste brandstof niet meer uit de tank worden gehaald.
Dat verklaart waarom er de afgelopen dagen zo hard is doorgewerkt aan de RB18. De oplossing is namelijk om de positionering van de pomp aan te passen in de tank, zodat het probleem vermeden kan worden. In Saoedi-Arabië zullen de problemen als het goed is dan ook (met een tijdelijke fix) opgelost zijn, alvorens men in de fabriek in Groot-Brittannië ongetwijfeld op zoek gaat naar een betere, permanente oplossing.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan
Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op