Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Zwaar ongeluk Red Bull-ontwerper Newey had minimale gevolgen voor nieuwe bolide Verstappen

Afgelopen zomer moest Red Bull het een geruime tijd doen zonder topontwerper Adrian Newey, nadat de Brit betrokken raakte bij een zwaar fietsongeluk. Volgens het Red Bull-kopstuk heeft dat niet voor problemen gezorgd, zo vertelt hij in een interview met RacingNews365, waarin hij ook kijkt naar het gewicht van de Red Bull-bolide en het budgetplafond.

Newey Turkey
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Afgelopen jaar moest Red Bull-ontwerper Adrian Newey jongleren met de verantwoordelijkheden, omdat hij zich zowel bezig hield met de uiteindelijke kampioensbolide van Max Verstappen, de RB16B, als de gloednieuwe RB18.

Die laatstgenoemde auto moest aan nieuwe reglementen voldoen, dus dat was een hele uitdaging, zo vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Een van de grootste problemen was (en is) het gewicht van de bolides, zo erkent Newey als we er naar vragen. "De auto's op gewicht krijgen is een enorme uitdaging voor de teams, absoluut. Dan heb je het toch over bijna vier tienden van een seconde dat het per ronde kan schelen per 10 kilo 'overgewicht'!"

Budgetplafond lastig te handhaven

Tegelijkertijd vindt Newey het budgetplafond, dat naast het gewicht ook voor een grote uitdaging zorgde, niet helemaal passend. Vooral de hoogte van het plafond is eigenlijk niet correct, zo legt hij uit.

"Het budgetplafond is voor iedereen lastig. De Formule 1 moet de kosten reduceren en een wapenwedloop voorkomen, dat snap ik. Deze manier, met het budgetplafond, is echter zeer gecompliceerd", meent hij, alvorens hij uitlegt waarom.

"Op enkele vlakken proberen sommigen namelijk al hun voordeel te pakken en het is lastig om alles te handhaven. Dan kan je je afvragen: wat maakt die 5% die je misschien niet kan handhaven dan uit?"

"Daar zit juist het probleem", vervolgt hij. "Alle teams hebben namelijk een groot bedrag aan vaste kosten. Wat je dan nog over houdt onder het budgetplafond, is het deel dat je kan investeren in de ontwikkeling van je auto. Die laatste procenten kunnen dan ook een groot verschil maken."

"Nu bevinden we ons in de positie waarin bijna elk team op de grid tegen het budgetplafond aan zit. In dat geval kan je eigenlijk stellen dat het budgetplafond te laag is. Het plafond zou juist een wapenwedloop moeten voorkomen tussen de twee of drie beste teams, terwijl het nu bijna de hele grid treft."

De nieuwe financiële regels zorgden ook voor Newey voor een uitdaging, maar dat vindt hij niet heel erg. Hij vreest alleen voor gesjoemel. "Het is weer een andere uitdaging dan alleen de technische kant. Ik vind het niet heel erg, die financiële regels, want het is weer iets anders waar je rekening mee moet houden."

"Op zichzelf is dat oké, maar waar ik voor vrees, is de speelruimte die er nog zit in het financiële reglement. Hoe eerlijk is het?", vraagt hij zich hardop af, waarna hij nog een nadeel aanstipt. "Veel teams, niet alleen Red Bull, hebben mensen moeten laten gaan. Dat voelt natuurlijk niet helemaal goed."

Newey ontbrak even

In augustus vorig jaar, tijdens de zomerstop, werd Red Bull even opgeschrikt toen bleek dat Newey betrokken was bij een zwaar fietsongeluk. De Brit raakte zwaargewond en onderging zelfs een craniotomie, een operatie waarbij een deel van de schedel geopend moet worden.

Gevraagd naar die periode en wat voor invloed het heeft gehad op zijn werk bij Red Bull, haalt de ontwerper zijn schouders op. Volgens hem heeft zijn team er weinig last van gehad. "Er was een periode van ongeveer twee à drie weken gedurende welke ik niet kon werken. Daarna kon ik fatsoenlijk vanuit huis werken, dus het betekende wel dat ik wat races moest missen. Ik denk niet dat het een significant effect heeft gehad op het team, hopelijk."

"Ik ben toch een beetje een onafhankelijk persoon binnen het team die anders doet en denkt", vervolgt hij al lachend. "We hebben geweldige mensen binnen ons team, dus alle zaken konden op een normale wijze verder gaan. Binnen Red Bull hebben we absoluut alles op zijn plek om gewoon door te kunnen als ik wegval. We hebben een geweldig team."

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

4 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Uitslag kwalificatie Formule 1 GP Spanje 2022