Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Aston Martin-baas niet bang voor vastberaden Alonso: "Dat zou me verrassen"

Fernando Alonso rijdt in 2023 voor Aston Martin. De Spanjaard is razendsnel, maar liet in het verleden wel eens een spoor van vernieling achter als het bij een team niet ging zoals hij wil. Teambaas Mike Krack laat in een exclusief interview met RacingNews365 weten daar niet bang voor te zijn. Hij legt verder uit waarom de Britse formatie van grote baas Lawrence Stroll zo gefascineerd is door de tweevoudig kampioen.

Aston Martin-teambaas Mike Krack mag komend seizoen tweevoudig Formule 1-kampioen Fernando Alonso verwelkomen bij het team. De Spanjaard maakt de overstap van Alpine, waar hij geen meerjarig contract aangeboden kreeg. Aston Martin was daar wel toe bereid en dus verzekerden ze zich van de diensten van de inmiddels 41-jarige coureur. Alonso vervangt bij Aston Martin Sebastian Vettel, die met pensioen gaat. Afgelopen zomer werd dit bekend. Alonso werd in 2005 en 2006 wereldkampioen Formule 1, maar na verdere overwinningen voor McLaren en Ferrari, staat hij al sinds 2013 droog. In een exclusief interview met RacingNews365 laat zijn nieuwe teambaas Krack weten dat het niet eerlijk is om Alonso op die statistiek te beoordelen. Hij legt uit waarom Aston Martin de tweevoudig kampioen met open armen heeft ontvangen.

Alonso fascineert Aston Martin

Volgens Krack kan je het Alonso nooit kwalijk nemen dat hij het laatste decennium in F1-materiaal reed dat niet goed genoeg was voor de overwinning. "Er komt veel meer bij kijken", zo reageert de Duitser. "Als je kijkt naar de auto's waarmee hij de laatste jaren heeft gereden, dan waren dit niet de bolides waarmee je kon winnen. Het is dan ook oneerlijk om hem te beoordelen op zijn overwinningen en podiums de laatste jaren", aldus de teambaas. "Als je kijkt wat hij heeft gedaan bij de teams waarvoor hij heeft gereden, dan is hij normaal gezien altijd de snelste van de twee coureurs. De hoeveelheid punten die hij heeft behaald heeft ook met gebrekkige betrouwbaarheid te maken", zo doelt hij op het afgelopen seizoen. "Maar wij zijn in ieder geval gefascineerd door zijn toewijding, zijn wil om te winnen. Hij pusht zichzelf tot het uiterste en dat is iets wat je van iemand met zijn ervaring zelden nog ziet", glundert Krack.

Vettel was plan A

Het liefste was Aston Martin gewoon door gegaan met Sebastian Vettel, maar de viervoudig kampioen besloot dat hij na 2022 met pensioen wilde gaan. Nog geen week later had Alonso al een krabbel gezet onder zijn Aston Martin-contract. Krack legt uit hoe het zo snel kon gaan. "Als team moet je je huiswerk goed doen. Sebastian was altijd plan A, dat was vanaf het begin duidelijk, maar we hebben hem ook verteld dat we met andere coureurs moesten praten in het geval dat hij zou gaan besluiten om met pensioen te gaan. Dat vond Vettel prima." "Ik kan me nog herinneren dat we met hem spraken en we hem duidelijk vertelden dat we met andere coureurs en hun managers zouden gaan spreken. Dat is een normaal proces en daar kon hij gewoon mee leven", zo verklaart de teambaas. "Toen hebben we gewoon gewacht op de beslissing van Vettel en daarna hebben we meteen gehandeld. We hadden al besloten voor welke coureur we wilden gaan als Seb niet door zou gaan. Daarna ging het heel snel", aldus Krack, die de geruchten die zeiden dat Vettel hoe dan ook niet verder had gemogen ontkent. "Nee, dat is niet waar. Helemaal niet waar. Sebastian heeft de bewuste keuze gemaakt om te stoppen en daar heeft hij ons op de woensdag voorafgaand aan de GP van Hongarije van op de hoogte gesteld. Toen gingen wij meteen vol gas aan de slag op zoek naar een nieuwe coureur."

Reputatie Alonso

Alonso heeft echter een reputatie dat hij intern voor opschudding kan zorgen als dingen niet gaan zoals hij wil. In het verleden sneuvelden er een hoop teambazen terwijl ze Alonso onder hun vleugels hadden. Denk aan Ron Dennis bij McLaren en Stefano Domenicali (de huidige F1-baas) bij Ferrari. Krack is daar in ieder geval totaal niet bang voor. "Alonso heeft weliswaar een reputatie, maar daar probeer ik me niet mee bezig te houden. We moeten een frisse blik en aanpak hebben. Ik ben misschien ook weer een andere teambaas dan normaal, terwijl hij weer een andere coureur is. Het zou me verrassen als we problemen krijgen", aldus de Duitser.

Viaplay
x
LIVE Reacties na derde tijd Verstappen in eerste vrije training GP China