Max Verstappen had met versere banden goede hoop op de overwinning in de eindfase van de Grand Prix van Bahrein. In bocht vier waagde hij een poging en ging hij Lewis Hamilton voorbij. Buiten de baan helaas, dus werd hij door het team gesommeerd die plek terug te geven, en dat deed hij. Hij wist Hamilton niet meer te pakken en zag een overwinning in rook opgaan. In de reglementen staat dat je niet iemand buiten de baan mag inhalen als dat een 'blijvend voordeel' oplevert. Ex-Formule 1-coureur Martin Brundle schrijft in zijn column voor Sky Sports dat hij vindt dat ook Lewis Hamilton de tracklimits misbruikte. "Maar, hoor ik je huilen, vooral de Mercedes-coureurs waren op dit punt vaak buiten de baan te vinden in de eerste helft van de race. Zoveel zelfs dat Red Bull tegen Verstappen zei om het zelfde te doen. Het voordeel hier van is dat je minder hoeft te remmen en meer snelheid de bocht in kunt nemen, en dat is wat mij betreft een 'blijvend voordeel' in een race waarin het om de tijd gaat. Christian Horner denkt dat het twee tienden per ronde waard is." Brundle is van mening dat je de tracklimits te allen tijde in de gaten moet houden om het eerlijker te maken. En dat is lastig genoeg als er geen sprake is van een inhaalactie. "Maar hoe kwantificeer je een "blijvend voordeel", tenzij er duidelijk sprake is van een passeerbeweging? Er wordt ons verteld dat er middelen zijn om bocht vier in de gaten te houden en te bewaken, en op andere circuits krijg je bij de vierde keer dat je de grenzen van het circuit 'overtreedt' een waarschuwing en vervolgens een straf." "We moeten dit probleem echt overal consequent aanpakken en niet alleen in de kwalificatie", vervolgt hij. "Het is verwarrend en vervelend voor iedereen, ook voor de teams en coureurs die ik na de race heb gesproken."
Meest gelezen