Nee, er gaat in dit artikel niet gesteld worden dat teamgenoot Lando Norris geen potentiële wereldkampioen is. De goedlachse Brit laat al sinds 2019 zien kampioensmateriaal te zijn, maar lijkt nu wel in een lastigere positie dan ooit te zitten. Besef maar eens goed hoe het voor een coureur van zijn statuur is als je in bijna honderd Grand Prix - Norris tikt het iconische getal aan in de Verenigde Staten - nog geen zege hebt geboekt en ene Oscar Piastri in zijn eerste seizoen de sprintrace in Qatar ogenschijnlijk simpel en kalm weet te winnen.
Natuurlijk, Piastri heeft nog ontzettend veel te leren. Norris is tot nu toe in de races regelmatig sneller en was, zonder track limits, waarschijnlijk ook in Qatar voor zijn teamgenoot geëindigd. Piastri heeft voorlopig moeite om driehonderd kilometer lang alles uit de auto te persen, iets wat geen schande is voor een debutant. Toch is evolutie iets van alle jaren in de Formule 1, want gevestigde namen worden altijd een keer verslagen. Dat lot kan ook Norris zomaar overkomen.
We gaan een aantal jaren terug in de tijd. Daniel Ricciardo wordt in 2014 in de Red Bull gezet en legt in zijn eerste seizoen viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel het vuur aan de schenen. De Duitser kiest eieren voor zijn geld en verkast naar Ferrari. Ricciardo wordt meteen gebombardeerd tot grote naam voor de toekomst, al eindigt hij een jaar later, mede door pech, achter zijn nieuwe teamgenoot Danill Kvyat in de eindstand. De Australiër ziet na vier races in 2016 echter met de achttienjarige Max Verstappen een nieuwe naam naast hem instappen. De Nederlander heeft nog weinig ervaring, maar wint meteen de Grand Prix van Spanje en is ook in de rest van het seizoen soms sneller. Het is eind 2016, mede door een zege in Maleisië, niet zo dat Ricciardo altijd is overvleugeld, maar toch vragen mensen zich dan al af wat Verstappen kan presteren als hij meer ervaring heeft.
Anderen bekeken ook:
Hetzelfde gebeurt nu rond Piastri. De Australiër overvleugelt Norris, die zelf natuurlijk op de toppen van zijn kunnen presteert, voorlopig niet, maar toch zie je signalen dat het initiatief zomaar kan kantelen als hij meer ervaring opdoet. Als je na zeventien races al zo vastberaden functioneert, ligt er mogelijk een grote toekomst in het verschiet. De situatie Piastri-Norris zou daarom zomaar een Verstappen-Ricciardo 2.0 kunnen worden.
Want ga maar na, Ricciardo vertrok eind 2018 bij Red Bull toen hij langzaam begon te beseffen dat zijn kansen op een wereldtitel groter werden als hij verkaste. Kreeg hij in die jaren pak op zijn broek? Nee. Toch merkte hij dat Verstappen beter en beter werd en hem inhaalde qua ontwikkeling. De nieuwe bestemming werd Renault en Red Bull bleef achter met een op te vullen gat naast Verstappen. Tot op heden zijn achtereenvolgens Pierre Gasly, Alex Albon en Sergio Perez niet in staat gebleken om Verstappen echt te pijn te doen. De ontwikkeling van de inmiddels drievoudig wereldkampioen stond in de afgelopen jaren uiteraard ook niet stil.
Stel je nu eens voor dat Piastri Norris, die een contract tot eind 2025 heeft, de komende twee jaar vaker gaat uitdagen. Voorlopig wijzen alle signalen richting die aanname. Wat voor situaties zou dat op gaan leveren, zeker als McLaren zo blijft presteren als het nu doet? Dan is het zomaar mogelijk dat Norris straks zes of zeven jaar het beste uit zichzelf heeft gehaald en zijn teamgenoot er met veel zeges of in het gekste geval een wereldtitel vandoor ziet gaan. Dat is en blijft toch een scenario waar Norris rekening mee moet houden. Piastri zal er niet mee zitten...
Natuurlijk heeft McLaren voorlopig een goudmijn in handen. Het team uit Woking zit qua prestaties in de lift en heeft misschien wel het beste rijdersduo van de Formule 1. Toch wordt het ingewikkeld om beide coureurs tevreden te houden als er zeges en wereldtitels op het spel komen te staan. Kies je dan voor de gevestigde naam (Norris) of de anderhalf jaar jongere groeibriljant die ontzettend stoïcijns lijkt te zijn (Piastri)? Bewezen is het niet, maar het zou niet verbazingwekkend zijn als de jonge groeibriljant dan boven komt drijven. De toekomst zal het uitwijzen...
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!