De afgelopen jaren is er al veel om te doen geweest, maar de afgelopen weken is de discussie omtrent de straffen in de Formule 1 weer verder opgelaaid. Na de crash van Max Verstappen op Silverstone, die door Lewis Hamilton werd veroorzaakt, vond men bij Red Bull dat de straf niet in verhouding stond met het vergrijp. Ook in de RacingNews365-podcast snappen de heren Tom Coronel en Ruud Dimmers niet waar de FIA nou mee bezig is als het aankomt op de straffen. Er moet iets veranderd worden, maar op dit moment kan dat niet, oordeelt autocoureur Coronel. "Dat kan je niet in het midden van het seizoen doen. Als je nu de spelregels gaat veranderen, dan krijg je serieuze ellende", zo geeft hij advies aan de FIA. Dimmers is het daar niet mee eens. Er is de afgelopen maanden al van alles veranderd, dus waarom de straffen niet? "Waarom niet, Tom? Ze veranderen van alles tijdens het seizoen. We hebben andere banden en andere achtervleugels gehad. Technisch wordt het ook aangepakt, dus waarom dit niet ook", roept hij. "Waarom krijgt Raikkonen twintig seconden in Oostenrijk voor het van de baan rijden van Vettel en waarom krijgt Hamilton er maar tien voor het van de baan rijden van Verstappen op Silverstone? Waarom krijgt Raikkonen een stop-and-go voor het aanrijden van Mazepin in de pitstraat? Als je het transparant kunt maken...", zucht Dimmers. Coronel snapt het wel, maar vreest dat er verwarring wordt veroorzaakt bij de fans als de FIA midden in het seizoen ingrijpt. "De mensen begrijpen het dan niet meer en gaan zich er te veel mee bemoeien", redeneert hij. Toch snapt hij de noodzaak. "Het moet altijd hetzelfde worden beoordeeld, want anders snap je het zelf als coureur op een gegeven moment ook niet meer." Ook de straf voor Valtteri Bottas, die in Hongarije twee concurrenten uitschakelde en een grote schade toebracht, wordt te mild bevonden. "Waarom krijgt iemand vijf plaatsen en moet hij niet achteraan starten?", zegt Dimmers. "Vijf plaatsen in een Mercedes op Spa, dat is drie rondjes en dan heb je het weer goedgemaakt! Die discussie is al jaren bezig. We hebben het over track limits gehad, over straffen in de eerste ronde, het gaat maar door." Volgens Coronel komt het een beetje omdat elke crash weer anders is, maar toch hoort er volgens hem niet zo naar gekeken te worden. "Ze houden met meerdere factoren rekening. Kimi tikt in Hongarije Mazepin aan in de pitstraat en de Rus valt echt uit. Dan zie je dat het weer anders is. Bij Max gaven ze Lewis tien seconden, ja, waarom dan niet net als de race daarvoor bij Kimi in Oostenrijk twintig? Omdat Kimi Vettel echt had kunnen zien en bij Lewis is er altijd nog iets van 'oke hij maakt een foutje', waardoor het net weer wat anders is. Dat zou echter niet moeten kunnen, een fout is een fout", zo sluit hij af. Luister hieronder naar de laatste RN365-podcast.
Meest gelezen