Red Bull kreeg het niet voor elkaar om haar thuisrace in Oostenrijk te winnen van het ijzersterke Ferrari. De sprintrace op zaterdag werd nog gewonnen door Max Verstappen, maar op zondag was het Charles Leclerc die zich de snelste coureur van het veld mocht noemen. Bij Red Bull werd vooral geklaagd over de prestaties van de banden. Deze sleten namelijk te snel, zo legde Verstappen ook uit gedurende het Grand Prix-weekend op de Red Bull Ring. In de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 legt Tom Coronel uit dat het niet zomaar een 'toevallig' probleem is, maar juist een structureel probleem. "Het heeft natuurlijk met de auto te maken, die is nog steeds een beetje te zwaar." "Vooral met volle tanks is dat redelijk negatief, natuurlijk. Je wil niet te zwaar zijn: dat is een handicap en dat heeft niets met het rijden te maken. Dat is alsof je hardloopt met een rugzak om. Je neemt constant dat gewicht mee en dat probleem wordt steeds groter als de banden gaan grainen . Als dat gebeurt, dan ben je eigenlijk al over de 'klif' heen. Dat is waar het serieus pijn gaat doen." Coronel stipt aan dat het gewichtsprobleem - de Red Bull heeft volgens de Viaplay-analist nog altijd overgewicht - niet ineens in één race verdwijnt. "Nu moet Red Bull gewoon de laatste paar races voor de zomerstop serieus aan de bak!" De zomerstop start al na juli. Er zijn nog twee races te verrijden voor deze stop van een maand.
Coronel: 'Red Bull kan het niet goed inschatten'
De banden sleten te hard in Oostenrijk, maar hoe makkelijk is dat om op te lossen voor de komende races van dit Formule 1-seizoen? Volgens Coronel niet erg makkelijk. "Het is de basis set-up, die hadden ze niet voor elkaar. In Silverstone zag je nog dat Max, net als in Imola, het wel redde ten opzichte van Leclerc." "De ene keer valt het kwartje de ene kant op, de andere keer juist de andere kant. Ze (Red Bull, red.) kunnen het nog niet echt goed inschatten." Dit heeft volgens Coronel te maken met de upgrades van de Oostenrijkse renstal. "Deze was exact hetzelfde als op Silverstone", legt hij uit. F1-expert Ruud Dimmers legt wel uit dat Red Bull een paar kleine veranderingen heeft meegenomen voor de bolides van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. "Het zijn maar kleine dingetjes, zoals de bargeboards en iets kleins met de koeling. Er komen echter mooie upgrades aan", weet Dimmers.
Verliezen op de Red Bull Ring pijnlijk voor Verstappen en het team?
Verstappen en Red Bull liepen een overwinning mis op het thuiscircuit van de Oostenrijkse renstal, maar voor de regerend wereldkampioen kan het erger, zo benadrukt Coronel. "Zandvoort is pijnlijker, de Red Bull Ring is (voor hem) geen thuiscircuit." Dimmers haakt aan: "Voor Red Bull als sponsor is dit natuurlijk wel hét evenement van het jaar..." De F1-expert zag overigens geen kans voor Verstappen met de snelheid van Ferrari. "Zonder de virtual safety car en de probleempjes van Leclerc (aan het einde van de race, red.) was het ook niet heel spannend geworden. Maar kijk, de race daarvoor in Silverstone, daar was Max weer veel sneller. Ik zie het wel als een one off , dat het eenmalig was. Het was ook de eerste keer dat je Max niet zag verdedigen ten opzichte van Ferrari. Hij wist dat het kansloos was." Coronel kan zich daarin vinden. "Ferrari heeft gewoon, dat voorsprongetje wat ze aan het begin van het seizoen hadden en Red Bull later weer had... ze zijn weer ingelopen. Dat is wat je nu ziet." Dat Verstappen bijna niet verdedigde, dat snapt hij wel, al looft hij Leclerc: "Die echte dive actie in bocht 4, dat zag Max ook niet aankomen." Beluister de gehele Formule 1-podcast van RacingNews365 hieronder.
Meest gelezen