Laatste puntjes op de i
Al maandenlang zijn de teams met man en macht bezig om de gloednieuwe Formule 1-bolide voor 2022 te ontwerpen en ontwikkelen. Nu het inmiddels februari is, is het al veel te laat om nog grote wijzigingen door te voeren. De auto's moeten zo goed als klaar zijn en de puntjes moeten de komende weken nog op de i worden gezet.Vertragingen kunnen op dit moment in het proces voor veel heisa zorgen binnen de muren van een Formule 1-fabriek en verregaande gevolgen hebben. Wat te denken van de Williams-bolide in het jaar 2019, toen het team de eerste testdagen aan zich voorbij moest laten gaan omdat de wagen niet op tijd af was. Het seizoen liep vervolgens uit op een regelrechte ramp en uiteindelijk zorgde het er zelfs voor dat een grote sponsor wegliep en de familie Williams het team verkocht.
In het geval van 2022 kan het betekenen dat je met een grote achterstand het nieuwe tijdperk ingaat, terwijl het juist de bedoeling is dat de teams dichter naar elkaar toe kruipen. Behalve veel gezichtsverlies, kan het ook nooit goed zijn voor de zakelijke kant van het verhaal, om over de sportieve gevolgen maar niet te spreken.
Alles over de nieuwe Formule 1-regels in 2022, lees je hier.
Motorleveranciers moeten aan de bak
Motorleveranciers hebben deadline maand! Daar waar de Formule 1-teams ook na februari nog door kunnen ontwikkelen en hun auto kunnen verbeteren, zo kunnen de motorleveranciers dat niet. Sterker nog, per 1 maart wordt het grootste deel van de motor 'bevroren' en kan deze niet meer verder ontwikkeld worden.
Op 1 september is er een tweede deadline, waarbij de motorleveranciers eventueel nog enkele onderdelen mogen vernieuwen (maar alleen als ze dat voor 1 maart nog niet hadden gedaan, twee keer vernieuwen mag niet).
Uiteraard zijn er wat uitzonderingen op de regels, want als een motor totaal niet betrouwbaar is, dan kunnen er nog wijzigingen worden doorgevoerd. Het is echter ten strengste verboden om qua prestaties nog verbeteringen door te voeren, dus als de motorleveranciers een waardeloze motor afleveren, dan zit een team daar tot en met 2025 mee, want in 2026 komen er weer nieuwe motoren.
Alles over de engine freeze, lees je hier.
Coureurs moeten topfit worden
De Formule 1-coureurs moeten zich nog even goed voorbereiden voordat ze op 23 februari weer in hun bolide moeten stappen. De weken na een F1-seizoen wordt er vaak goed geleefd door de coureurs, en geef ze eens ongelijk, maar de kilootjes die er bij komen en de conditie die verdwijnt moeten allemaal weer goed worden gemaakt.Onderzoek FIA
De resultaten van het onderzoek van de FIA, dat de gebeurtenissen in Abu Dhabi 2021 uitvoerig aan het analyseren is, worden op 14 februari voorgelegd aan de F1-commissie. Daarin zetelen alle teams, die te horen krijgen wat de conclusie is na die controversiële zondag en wat de FIA wil gaan veranderen.Mochten er (regel)wijzigingen voortvloeien uit dat rapport, dan zullen deze pas op 18 maart, op de vrijdag van de GP van Bahrein, worden voorgelegd aan het World Motor Sport Council, die de wijzigingen kunnen goedkeuren en bevestigen.
Launch data
Februari is standaard ook de maand van de onthullingen. De komende drie weken zullen er links en rechts doeken van auto's worden getrokken. Met vaak spectaculaire (online) launch events maken de teams de fans lekker voorafgaand aan het nieuwe seizoen.Tegelijkertijd kunnen we al het een en ander leren over de nieuwe bolides. Hoeveel verschillen de auto's van de teams van elkaar, of laat iedereen een showmodel zien? Zien we misschien ook teams die pas op de eerste ochtend van de test het doel van hun wagen halen, omdat de wagen simpelweg niet eerder af was?
Op het moment van schrijven hebben Red Bull, Williams, Haas en Alfa Romeo nog niets laten weten over de datum waarop ze hun nieuwe bolide voor het eerst aan de wereld zullen vertonen. De andere zes teams wel. Het overzicht van data is onderaan het artikel terug te vinden.
Testdagen
Natuurlijk draait het in februari vooral om de testdagen, die aan het einde van de maand, van 23 tot en met 25, plaatsvinden op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Helaas vinden deze testdagen semi achter gesloten deuren plaats, want ze zullen niet live uit worden gezonden.De testdagen in Barcelona zullen dus een soort driedaagse shakedown zijn, waar de teams gaan kijken of hun auto's helemaal in orde zijn, alle systemen werken naar behoren en er geen fundamentele gebreken zijn. Er zijn daarna nog twee weken om verbeteringen door te voeren voordat er in maart weer wordt getest, maar de eerste testdagen zullen van enorm belang zijn.
Check hieronder de belangrijke data die er aan komen.
Belangrijke Formule 1-data
Gebeurtenis | Datum |
---|---|
Februari | |
Presentatie Aston Martin | 10 februari |
Presentatie McLaren | 11 februari |
F1-commissie vergadering | 14 februari |
Presentatie AlphaTauri | 14 februari |
Presentatie Ferrari | 17 februari |
Presentatie Mercedes | 18 februari |
Presentatie Alpine | 21 februari |
Testdagen Barcelona | 23 - 25 februari |
Presentatie Alfa Romeo | 27 februari |
Maart | |
Datum engine freeze | 1 maart |
Testdagen Bahrein | 10 - 12 maart |
WMSC vergadering | 18 maart |
GP-weekend Bahrein | 18 - 20 maart |
Presentatie Red Bull | N.n.b |
Presentatie Williams | N.n.b |
Presentatie Haas | N.n.b |
Ook interessant:
Wat verdient Max Verstappen?
Hoeveel miljoenen euro's nemen Verstappen en Hamilton mee naar huis? Bekijk hieronder de video met het overzicht van F1-salarissen.
Meer van dat soort mooie Formule 1-video's? Abonneer je dan op ons kanaal.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!