In 2022 begint er in de Formule 1 een nieuw tijdperk. De F1-bolides krijgen namelijk een complete facelift en zullen er heel anders uit gaan zien. Het moet ervoor zorgen dat het veld dichter op elkaar komt en dat de races spannender zijn. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen voor het komende jaar, op technisch maar ook op sportief gebied.
Meer testdagen
De afgelopen jaren zagen we de hoeveelheid testdagen enorm teruglopen vanwege de steeds groter wordende kalender . Daar waar we in 2019 nog acht testdagen hadden voorafgaand aan het seizoen en enkele testdagen gedurende het jaar, waren er in 2021 nog drie testdagen over in aanloop naar het seizoen. Nu er in 2022 compleet nieuwe auto's moeten worden getest, zullen er in totaal zes testdagen zijn, verdeeld over twee weken. Deze vinden plaats in Barcelona en in Bahrein op 23 tot en met 25 februari en 10 tot en met 12 maart.
Recordaantal Formule 1 Grands Prix
In 2022 zullen er een recordaantal van 23 racen worden verreden in de Formule 1. Vorig jaar werd er al een record verbroken met 22 races, maar dit jaar komt er dus nog een bovenop. Het seizoen begint in maart met de Grand Prix van Bahrein en eindigt in november met de Grand Prix van Abu Dhabi. Er staat één nieuwe race op de kalender in 2022. De Grand Prix van Miami vindt in mei namelijk plaats in de miljoenenstad in Florida. De races in Australië, Canada, Singapore en Japan keren weer terug op de kalender nadat ze door het coronavirus twee jaar op rij niet zijn verreden. De Grand Prix van Nederland staat ook in 2022 weer op de kalender en zal op de eerste zondag van september, 4 september, worden verreden op Circuit Zandvoort. Een week later wordt er geracet bij onze zuiderburen op Spa-Francorchamps, waar de GP van België plaatsvindt. Op het moment van schrijven staat er in het reglement dat de lengte van de Formule 1-trainingen op vrijdag weer anderhalf uur lang zullen zijn, in tegenstelling tot de trainingen van zestig minuten lang vorig jaar. Achter de schermen wordt er door de teams echter nog geruzied over de lengte van de trainingen in 2022. Check hieronder een rondje over het nieuwe circuit in Miami. Artikel gaat daaronder verder .
Aqz_bEmFXi8
Sprintraces
In 2022 zullen we waarschijnlijk meer sprintraces zien in de Formule 1. Deze werden in 2021 geïntroduceerd tijdens drie raceweekenden, om zo te kijken of het concept geschikt was voor een bredere toepassing komend jaar. Alhoewel het niet bij alle fans even goed werd ontvangen, wil de Formule 1 in 2022 in totaal zes sprintraces toevoegen aan raceweekenden. Er worden meerdere locaties genoemd, zoals ook de Grand Prix van Nederland, maar op het moment van schrijven is er nog niets bekend. Het is zelfs nog niet zeker of er überhaupt sprintraces zullen worden gehouden, want achter de schermen wordt er tussen de teams geruzied over eventuele extra vergoeding bij crashes tijdens sprintraces. Verder wil men graag nog wat dingen veranderen ten opzichte van vorig jaar. Men wil bijvoorbeeld niet meer de poleposition uitdelen aan de winnaar van de sprintrace, maar gewoon aan de snelste man in de kwalificatie. Daarnaast wil men meer punten uit gaan delen voor de sprintraces. Hoeveel precies, is ook nog niet duidelijk. Al deze veranderingen zijn echter nog niet officieel bevestigd.
Bevriezing motoren
In 2022 zal de ontwikkeling van de motoren worden bevroren. Vanaf 2022 tot en met 2025 zullen de vier motorleveranciers, Red Bull (Honda), Mercedes, Ferrari en Renault namelijk niet mogen ontwikkelen. In 2026 wordt er vervolgens een nieuwe motorformule geïntroduceerd. Mogelijk stappen er op dat moment ook nieuwe motorleveranciers in. De namen van Audi en Porsche zingen rond, maar er eind januari 2022 nog niets officieel bevestigd. De teams mogen het grootste deel van hun motoren doorontwikkelen tot 1 maart, en een klein deel tot 1 september van 2022. Dit wordt onder andere gedaan om ervoor te zorgen dat de motorleveranciers niet met geld smijten. Natuurlijk zijn er ook wat uitzonderingen. Op deze pagina leggen we in meer detail uit hoe de bevriezing van de motorontwikkeling in elkaar steekt.
Nieuwe brandstof
Tezamen met de bevriezing van de motorontwikkeling moeten de teams in 2022 ook aan nieuwe brandstofregels voldoen. In 2022 zal de brandstof die de teams gebruiken namelijk iets duurzamer moeten worden. Vorig jaar was 5,75% van de brandstof duurzaam, dit jaar moet dat 10% zijn. Dat vormt een uitdaging voor de motorleveranciers, omdat dat zorgt voor vermogensverlies die ze terug moeten vinden. Dat er vervolgens een engine freeze overheen komt, en er dus ook geen nieuwe brandstof meer mag worden geïntroduceerd tot en met 2025, zorgt voor valkuilen.
Budgetplafond
Het budgetplafond op zich is niet nieuw in de Formule 1. In 2021 werd dit namelijk al ingevoerd in de koningsklasse van de autosport. Dit jaar is het budgetplafond echter weer verder verlaagd. Daar waar het in 2021 nog 145 miljoen dollar was, is het budgetplafond dit jaar nog 140 miljoen dollar. Volgend jaar zal dit weer verder worden verlaagd met vijf miljoen dollar. Natuurlijk zijn er ook op dit vlak weer een aantal uitzonderingen op de regels, zoals de salarissen van de coureurs, de salarissen van de drie best betaalde personeelsleden naast de coureurs, marketingkosten en nog andere dingen. De details van het budgetplafond hebben we op deze pagina haarfijn uitgelegd.
Nieuwe auto's
Dit is natuurlijk het belangrijkste van de nieuwe regelgeving in 2022. Jarenlang werd er onderzoek gedaan naar het ontwerp van de nieuwe bolides en de F1 en de FIA voerden duizenden simulaties uit om zo de perfecte set regels te ontwerpen. In principe is het doel van de nieuwe regels simpel: betere en spannendere races creëren en de teams dichter naar elkaar toe brengen. Tezamen met het budgetplafond hoopt de Formule 1 dat te kunnen bewerkstelligen. Het belangrijkste speerpunt bij het ontwerpen van de nieuwe auto's was om ervoor te zorgen dat het negatieve effect van vuile lucht sterk werd verminderd. Tot aan 2022 verloren de auto's namelijk tot wel de helft van hun downforce als ze dicht op een andere auto kwamen te rijden. Daardoor was het heel lastig om wiel-aan-wiel het gevecht aan te gaan. In 2022 moet dat verleden tijd zijn. Door de nieuwe aerodynamica wordt de vuile lucht niet meer direct in het pad van de volgende auto worden geduwd, maar verder de lucht in. Het downforceverlies voor de achtervolgende auto loopt daardoor terug naar slechts 4% op twintig meter afstand en een kleine 18% op tien meter afstand. Om dat voor elkaar te krijgen is de aerodynamica van de auto's versimpeld. De gedetailleerde flapjes en vele verschillende (kleine) elementjes op de voorvleugels, aan de zijkanten en bij de wielen zijn verleden tijd. Deze onderdelen zijn allemaal veel simplistischer geworden of verboden. In plaats daarvan wordt veel downforce gecreëerd aan de onderkant van de auto door middel van het ground effect . Door kleine tunnels onderaan de vloer van de wagens worden de F1-auto's als het ware naar de grond toe gezogen. Dit zagen we voor het eerst in de Formule 1 aan het einde van de jaren 70, maar werd in 1982 verboden. Nu keert het dus terug. DE werking van het ground effect wordt minder beïnvloed door vuile lucht, waardoor het er ook voor zorgt dat coureurs makkelijker hun voorgangers kunnen volgen. Tot slot is het design van de achtervleugel ook helemaal nieuw. Dit design moet er voor zorgen dat de vuile lucht niet in het pad van de volgende auto wordt geleid, maar juist hoog de lucht in wordt gestuurd, waar op een verdwaalde vogel na niemand er last van heeft. DRS blijft voorlopig aanwezig, maar mochten de nieuwe regels er aanleiding toe geven, dan kan het Drag Reduction System misschien worden afgeschaft.
Nieuwe banden en wieldoppen keren terug
In het verlengde van de technische wijzigingen zien we ook nieuwe banden in de Formule 1, gecombineerd met wieldoppen. Ook zien we nu kleine vleugeltjes over de voorwielen hangen. In 2022 stapt Formule 1 over van 13 inch naar 18 inch wielen. Dit heeft meerdere reden. Ten eerste sluiten de 18 inch wielen beter aan op de wielen die in de auto-industrie worden gebruikt. Daarnaast moeten deze banden beter reageren op de stuurbewegingen en het remgedrag van de coureurs, maar ook meer controle geven over de vering van de wagens en meer ruimte geven voor de remschijven, waardoor er op dat vlak weer technologische stappen kunnen worden gezet. Verder zien we voor het eerst sinds 2009 wieldoppen terugkeren in de sport. Toen mochten teams deze zelf ontwerpen, maar nu zijn deze voor iedereen hetzelfde. Deze moeten ervoor zorgen dat er geen lucht door de wielen kan worden weggeleid die de teams kunnen gebruiken om voor meer downforce te zorgen en de lucht achter hen te verstoren. Zo moet men elkaar dus weer makkelijker kunnen volgen. De kleine vleugeltjes die over de wielen hangen zorgen er tot slot voor dat de vuile lucht die van de wielen komt beter gecontroleerd en weggeleid kan worden, zodat deze - je raadt het misschien al - voor minder vuile lucht zorgt.
Verbeterde veiligheid en toename gewicht
Veiligheid is tot slot natuurlijk een belangrijk goed in de Formule 1. In 2022 wordt er weer een nieuwe stap gezet op weg naar een nog veiligere sport. Het chassis moet dit jaar nog strengere crashtests doorstaan. Na de zware crash van Romain Grosjean (eind 2020) werden er extra veiligheidsmaatregelen doorgevoerd, waardoor de brandstoftank bij een ernstige crash niet meer in tweeën zou moeten kunnen scheuren. Zijwaartse crashes moeten door veranderingen beter op kunnen worden gevangen en de neus is wat langer. Het leidt er echter wel tot dat het gewicht van de auto's is toegenomen. Dit jaar wegen de auto's minimaal 795 kilo, ten opzichte van 752 kilo vorig jaar. En dat is zonder brandstof. Al met al moeten alle nieuwe regels gaan zorgen voor een razendspannend seizoen, waarin de coureurs harder met elkaar kunnen racen. Het ietwat simpelere design van de wagens moet er in combinatie met het budgetplafond bovendien voor zorgen dat de teams dichter op elkaar zitten en we spannendere races gaan zien met verschillende winnaars door het jaar heen.
Meest gelezen