Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De snelste strategie voor de Formule 1 GP van Canada volgens Pirelli

Hoe geraak je in de Formule 1 Grand Prix van Canada strategisch gezien zo snel mogelijk aan de finish? Zoals altijd geeft Pirelli ook nu weer de voorzet.

Kijken we naar de mogelijke racestrategieën zoals ze hieronder staan weergegeven, dan valt de totale afwezigheid van het zachte rubber op. Aangezien de baan op zaterdag volledig schoon is gespoeld en er nagenoeg geen grip is, zullen de zachte banden te snel slijten om het volledige rendement eruit te halen. Het beperkte voorprogramma helpt daar ook zeker niet bij. In plaats daarvan gaat Pirelli in eerste instantie uit van een tweestopper, waarbij de medium-band waarop gestart zou worden in de twee daaropvolgende stints wordt ingewisseld voor harde banden. Coureurs die van wat verder moeten komen, kunnen volgens de Italiaanse bandenfabrikant ook gaan voor een start op harde banden, om vervolgens één keer te wisselen naar medium banden.

Ultieme keuzevrijheid

Het zal je wellicht niet verbazen dat alle coureurs ruim in nieuwe sets banden zitten. Dit natuurlijk omdat er in VT1 vrijwel niet is gereden, waarna er alleen in de tweede training nog een aantal droogweerbanden zijn gebruikt. Ultieme keuzevrijheid dus, zo ook voor Max Verstappen vooraan het veld. Zonder rugdekking van Sergio Perez is hij op zichzelf aangewezen, maar normaal gesproken moet hij een veilige marge op kunnen bouwen in de eerste stint, waarna hij in het restant van de race zijn positie kan consolideren.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje