Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

De statistieken die aantonen dat Ferrari op de weg terug is

Het Formule 1-seizoen van 2020 ging voor Ferrari de boeken in als het slechtste seizoen in de afgelopen 40 jaar van de Scuderia. Een klap die gevoeld werd in het racegekke Italië. Toch kreeg Mattia Binotto het vertrouwen om aan te blijven als teambaas van Ferrari en de eerste races van het seizoen laten zien dat de Italiaan zijn geliefde Ferrari langzamerhand weer terug op de rit krijgt.

Het mag duidelijk zijn dat Ferrari meer plezier heeft tijdens het huidige F1-seizoen dan tijdens het 2020-seizoen. Ondanks dat Charles Leclerc tijdens de eerste race van vorig jaar een podiumplaats wist te behalen, beleefde de ooit zo succesvolle Scuderia een zeer pijnlijk Formule 1-seizoen. Dit jaar staat Ferrari er na vier races al een stuk beter voor. Carlos Sainz en Leclerc hebben er samen voor gezorgd dat de teller al op 60 punten staat dit seizoen, een aantal punten waar Ferrari vorig jaar acht races voor nodig had.

In 2020 bleef de teller op 131 punten steken en daarom eindigde het team uit Maranello op de zesde plaats in het constructeurskampioenschap. Daarmee beleefde de welbekende renstal het slechtste seizoen in de afgelopen 40 jaar van het team in de Formule 1. Al in aanloop naar het F1-seizoen in 2020 was het voor Ferrari bekend dat ze een slecht jaar tegemoet zouden gaan en daarom besloot teambaas Mattia Binotto nog voor het seizoen van start ging aan te geven aan het einde van het jaar afscheid te nemen van Sebastian Vettel.

Ondanks dat de viervoudig wereldkampioen voor Ferrari tweemaal als tweede eindigde in de strijd om het wereldkampioenschap, werd de Duitser aan het einde van vorig jaar zonder pardon aan de kant gezet. De Scuderia verving Vettel voor Sainz en daarmee liet Binotto zien dat hij een nieuw Ferrari-tijdperk in wilde luiden. Daarvan moesten in 2021 de eerste resultaten te zien zijn en na de eerste vier races gloort er weer hoop voor het Italiaanse team.

De onderstaande tussenstand in het wereldkampioenschap voor constructeurs laat namelijk tekenen zien van de wederopstanding van Ferrari.

Tekst gaat verder onder de tabel.

Tussenstand wereldkampioenschap voor constructeurs 2021 (Na vier races)

Pos. Team Punten
1. Mercedes 141
2. Red Bull 112
3. McLaren 65
4. Ferrari 60
5. Alpine 15

De tussenstand na vier races laat zien dat de strijd om de derde plek in het kampioenschap waarschijnlijk gaat tussen McLaren en Ferrari, waarbij de twee topklasseringen uit het zicht lijken te zijn voor de twee historische merken in de Formule 1. Red Bull en Mercedes zijn nog altijd een klasse apart in verhouding tot de concurrentie. Daarbij moet echter wel gezegd worden dat Ferrari ook vorig jaar na vier races als vierde stond geklasseerd in de tussenstand van het constructeurskampioenschap.

Toen stond de teller echter pas op 43 punten voor Ferrari en die werden voornamelijk behaald door Leclerc. Nu staan een derde van de punten op naam van Sainz en dat versterkt de gedachte van Binotto dat hij de juiste keuze heeft gemaakt door Vettel te vervangen. "Ik ben blij met mijn twee coureurs, eindelijk kunnen we rekenen op twee coureurs", liet de Italiaan aan onder andere RacingNews365 weten na afloop van de eerste race van het seizoen in Bahrein. Zowel Carlos als Charles laten een goede pace zien, ze werken goed samen en dat is belangrijk voor het team."

De goede prestaties vallen ook de concurrentie op. Zo heeft Pierre Gasly al het gevoel dat AlphaTauri in de achtervolging moet na vier races: "Zowel McLaren als Ferrari hebben een grote stap voorwaarts gemaakt, dus we zullen een tandje moeten bijschakelen als we met ze willen strijden."

Dat de stap voor vooral Ferrari zeer groot is, was te zien tijdens de Grand Prix van Spanje, waar de Italianen ten opzichte van een jaar eerder een grote sprong voorwaarts maakte. "Hier in Spanje werden we vorig jaar nog op een ronde gereden. Nu streden we hier met een goede wagen die het vooral in de laatste sector heel erg goed deed, terwijl we in die sector vorig jaar nog bijna een seconde per ronde verloren", aldus Binotto tegenover Sky Sport Italia.

Ook de rondetijden laten zien dat Binotto een punt wat betreft de verbetering van de wagen. In 2020 viel Leclerc uit tijdens de Spaanse GP met technische problemen terwijl Vettel als zevende eindigde. De snelste ronde van de Duitser was meer dan vier seconden langzamer dan die van de snelste man, Valtteri Bottas. In 2021 reed Max Verstappen de snelste rondetijd in de race en reed Leclerc een rondetijd die 2,3 seconden langzamer was. Nog steeds een significant verschil, maar toch kan de Scuderia nog altijd motivatie putten uit het feit dat het verschil kleiner is geworden.

Tot slot staan zowel Sainz als Leclerc er goed voor in de strijd om het coureurskampioenschap, waardoor beide coureurs de druk kunnen zetten op McLaren-coureurs Lando Norris en Daniel Ricciardo. Op het stratencircuit kunnen de F1-fans zich dan ook opmaken voor een harde strijd tussen de twee beroemde automerken.

Ook interessant:

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië