De Formule 1-kalender voor 2025 staat al een tijdje vast, maar wat er daarna gaat gebeuren is nog verre van zeker. Verschillende F1-circuits beschikken over een aflopend óf kort contract, waardoor ze moeten vrezen voor de toekomst. Maar welke circuits zijn het meest in gevaar en dreigen van de kalender te verdwijnen? Een overzicht.
GP Nederland
De Grand Prix van Nederland kent inmiddels vier succesvolle edities sinds 2021, maar het is geen gekke gedachte dat Circuit Zandvoort het na 2025 zonder de Formule 1 moet doen. Het contract loopt tot eind volgend jaar en vanuit de organisatie werden de verwachtingen al getemperd. Een nieuw F1-contract is geen zekerheidje, mede omdat het circuit de race zonder overheidssteun moet zien te financieren.
En dat is een belangrijk punt, want is er vanuit de Nederlandse fans genoeg animo om nog jaren door te gaan met de Formule 1? Dat wordt nu onderzocht, maar de tijd dringt. Blijft Circuit Zandvoort op de kalender staan én in welke vorm? Dat hangt weer af van een ander circuit...
GP België
En dat circuit is Spa-Franchorchamps. Voorlopig wordt daar in 2025 voor de laatste keer de Grand Prix van België georganiseerd, al willen onze zuiderburen dolgraag de Formule 1 behouden. Er werd gesproken over een mogelijk roulatiesysteem met Circuit Zandvoort, totdat daar eigenhandig een einde aan werd gemaakt in België. De Formule 1 moet en zal ieder jaar naar Spa komen.
Het is echter nog niet duidelijk of dat gaat gebeuren. Na de aankondiging dat België voor een volledige contractverlenging ging, bleef het stil. De mogelijkheid bestaat dus nog steeds dat België én Nederland van de F1-kalender gaan verdwijnen. Of volgt er binnenkort een doorbraak?
Anderen bekeken ook:
GP Italië
Je kan het je bijna niet voorstellen, maar ook de Grand Prix van Italië dreigt te verdwijnen. Oké, vanuit de Formule 1 klinken er al lange tijd geluiden dat Monza na 2025 op de kalender moet staan, maar een contractverlenging is nog niet in kannen en kruiken. Wél werd er hard gewerkt om Monza 'F1-proof' te houden, want het circuit is het afgelopen jaar volledig verbouwd.
Is het genoeg om 'The Temple of Speed' te behouden? Dat gaat de komende tijd blijken. Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1, meldde eerder al dat er dit jaar nog witte rook moet volgen, óók voor het tweede Italiaanse circuit.
GP Imola
En dat circuit ligt in Imola. Zij keerden in het coronajaar 2020 terug op de kalender en mocht blijven, maar heeft wel verouderde faciliteiten. Daarom is het verre van zeker dat Imola na 2025 ook nog op de kalender staat. Er moet wel iets veranderen.
De innovatie in de Formule 1 is namelijk zodanig groot dat Imola zal moeten moderniseren om het contract te kunnen verlengen. Ook voor dit circuit geldt dat er in 2024 nog duidelijkheid moet volgen over de toekomst.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
GP Monaco
U leest het goed, de iconische Grand Prix van Monaco dreigt van de kalender te verdwijnen. Natuurlijk is het prinsdom hét uithangbord van de Formule 1 en vindt dáár ieder jaar de mooiste kwalificatie van het seizoen plaats. Daarmee is echter alles ook wel gezegd. Inhalen is onmogelijk, met twijfels tot gevolg.
Want hoe prachtig de race in de nauwe straten ook is, Formule 1 draait tegenwoordig om spektakel. Er klinken toch steeds meer geluiden dat Monaco niet meer op de kalender thuishoort. Is het na 2025 afgelopen? Die kans zit er zeker in.
GP China
China staat, op een lange coronapauze na, al een hele tijd op de F1-kalender. Vallen ze weg te denken? Stiekem niet, maar de toekomst van het Shanghai International Circuit staat onder druk. Na 2025 loopt het contract af én het circuit is ook deels afhankelijk van Zhou Guanyu, die zijn stoeltje dreigt kwijt te raken.
Het is dan ook zeer de vraag of er in China genoeg fans op de Formule 1 af komen om het contract te verlengen. Er barstte dit seizoen een waar volksfeest los door lokale held Zhou, maar zit het ook zo vol zonder hem? Anders dreigt China te verdwijnen.
GP Mexico
Nóg een circuit dat een contract tot en met 2025 in handen heeft. De Grand Prix van Mexico draaide de afgelopen jaren uit op een klassieker door de prachtige sfeer, hier en daar gecombineerd met Day of the Dead, maar ook hier zal veel afhangen van de toekomst van de lokale held. Sergio Perez beschikt over een Red Bull-contract tot en met 2026, míts hij redelijk presteert. Anders kan het zomaar voorbij zijn.
Wellicht ook voor de Grand Prix van Mexico? Dreigt een vertrek? Daar lijkt het niet per se op, maar hoe langer het duurt, des te meer geruchten er over de toekomst van de GP gaan bestaan. Of volgt er tijdens het aankomende GP-weekend een aankondiging?
GP Spanje
Inmiddels is het bekend dat Barcelona officieel de naam 'Grand Prix van Spanje' kwijt gaat raken. Madrid neemt vanaf 2026 het stokje over, waardoor er ook meteen veel twijfels bestaan over de toekomst van het circuit in Catalonië. De organisatie in Barcelona beschikt over een contract tot en met 2026, maar het lijkt erop dat ze eerder gaan verdwijnen.
Normaal gesproken is de race in 2025 namelijk de laatste editie. Waarom? Omdat er geen plaats lijkt te zijn voor twee races in Spanje. Er zijn genoeg andere kapers op de kust.
Formule 1 Grand Prix-contracten
Land | Circuit | Geschat jaarbedrag ($) | Einde contract |
---|---|---|---|
Italië | Monza | 22 miljoen | 2025 |
Monaco | Monte Carlo | 15 miljoen | 2025 |
Mexico | H. Rodriguez | 25 miljoen | 2025 |
China | Shanghai | 50 miljoen | 2025 |
Italië | Imola | 28 miljoen | 2025 |
België | Spa | 22 miljoen | 2025 |
Nederland | Zandvoort | 32 miljoen | 2025 |
VS | Austin | 25 miljoen | 2026 |
Spanje | Barcelona | 25 miljoen | 2026 |
Azerbeidzjan | Baku | 55 miljoen | 2026 |
Singapore | Marina Bay | 35 miljoen | 2028 |
Japan | Suzuka | 25 miljoen | 2029 |
Brazilië | Interlagos | 25 miljoen | 2030 |
Saoedi-Arabië | Djedda | 55 miljoen | 2030 |
Oostenrijk | Red Bull Ring | 25 miljoen | 2030 |
Abu Dhabi | Yas Marina | 40 miljoen | 2030 |
VS | Miami | Samenwerking | 2031 |
Canada | Montreal | 30 miljoen | 2031 |
Qatar | Losail | 55 miljoen | 2032 |
Hongarije | Hungaroring | 40 miljoen | 2032 |
VS | Las Vegas | Eigendom F1 | 2025/2032 |
Groot-Brittannië | Silverstone | 25 miljoen | 2034 |
Bahrein | Sakhir | 45 miljoen | 2036 |
Australië | Albert Park | 35 miljoen | 2037 |
Spanje | Madrid* | ? | 2035 |
Ook interessant:
De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!