Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
bel België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Toto Wolff

Dit emailde Wolff naar de FIA na de crash van Verstappen

Het gaat nog even door. Mercedes is met een lange uitleg gekomen over het hoe en waarom Lewis Hamilton niets verkeerds deed ten tijde van het incident met Max Verstappen in de openingsronde van de race in Groot-Brittannië.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Het houdt niet op. Niet vanzelf. De clash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de veelbesproken eerste ronde van de Britse Grand Prix afgelopen weekend blijft de gemoederen bezig houden. De hele Formule 1-wereld heeft zijn of haar mening al gedeeld, maar Mercedes wil toch nog even wat dingen verduidelijken.

In de gebruikelijke debrief van het weekend legt recent afgezwaaide technisch directeur James Allison uit waarom de bocht niet alleen van Max Verstappen was. Volgens het Mercedes-team zijn er duidelijke FIA-richtlijnen betreffende inhaalacties in de autosport. Hamilton stond volgens Allison dan ook volledig in zijn recht toen hij de inhaalpoging inzette.

Hij refereert daarbij naar het document dat Toto Wolff na de crash e-mailde naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi en aan de stewards wilde laten zien. In dat diagram is te zien hoe ver een auto langszij moet zijn voordat de coureur aan de binnenkant in zijn recht staat.

Allison verklaart: "Er was veel discussie kort na de crash en we wilden voor de herstart ervoor zorgen dat de stewards nog eens het inhaaldocument van de FIA zagen met wat er wel of niet kan bij een inhaalactie. Wat Lewis deed was namelijk geheel in lijn met dat document", zo legt hij de inhoud van het document uit, voordat hij in detail verder gaat.

"Als je aan de binnenkant van een bocht wilt inhalen, dan schrijven de voorschriften voor dat je niet helemaal langszij hoeft te zijn. Je hoeft er alleen er substantieel naast te zitten op het moment dat je de bocht ingaat. De vooras van Lewis' auto was ruim voorbij de helft van Max' bolide", oordeelt hij.

Een van de argumenten tegen Hamilton was dat hij nooit de bocht had kunnen halen, maar dat argument verwijst Allison naar de prullenbak. "De andere voorwaarde is dat je de bocht moet kunnen halen en de controle over je auto moet behouden. Als je dan de bocht kan halen, dan is het jouw bocht. Lewis zou absoluut de bocht hebben gehaald", benadrukt bij.

Allison vervolgt: "Het betekent niet dat je als eerste uit de bocht moet komen als je een inhaalpoging waagt. Het betekent niet dat je je positie op moet geven en het betekent juist dat de andere coureur de verantwoordelijk heeft om een touche te voorkomen. Als je die voorschriften volgt en frame voor frame terugkijkt wat er is gebeurd, dan kom je tot de conclusie dat hij niet in hoefde te houden."

Het maakt niet uit wat voor een bocht het was. Hoge snelheid, lage snelheid, medium snelheid, de regels zijn en blijven volgens Allison hetzelfde hetzelfde. "Dat Copse een snelle bocht is, dat maakt geen verschil. Het gaat om de inhaalregels en wat Lewis deed, daar was niets mis mee."

De straf voor Hamilton was dan ook onterecht, zo oordeelt hij tot slot. "Ik kan me voorstellen dat mensen die niet snappen dat je niet verplicht de apex hoeft te raken en dat je wel helemaal langszij moet zijn denken dat de aanvallende partij een soort verplichting heeft dat er geen crash plaatsvindt, maar als je naar het document kijkt, dan denk ik niet dat Lewis iets fout heeft gedaan. De straf was naar mijn mening dan ook erg zwaar."

Max Verstappen gaat zich niet tot dat niveau verlagen

De hardste crash uit de carrière van Max Verstappen, terwijl Lewis Hamilton als aanstichter maximaal profiteerde op op Silverstone met de zege aan de haal te gaan. Terwijl Verstappen nog in het ziekenhuis verbleef, vierde hij uitbundig zijn zege.

Meer dan genoeg stof tot napraten, want wie zat er nu fout? Wat de straf van Hamilton te laag? Gaat Verstappen nu revanche nemen?Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken dit alles in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Groot-Britannië 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Groot-Brittannië, direct vanaf Silverstone.

89 reacties

    x