Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit emailde Wolff naar de FIA na de crash van Verstappen

Het gaat nog even door. Mercedes is met een lange uitleg gekomen over het hoe en waarom Lewis Hamilton niets verkeerds deed ten tijde van het incident met Max Verstappen in de openingsronde van de race in Groot-Brittannië.

Het houdt niet op. Niet vanzelf. De clash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de veelbesproken eerste ronde van de Britse Grand Prix afgelopen weekend blijft de gemoederen bezig houden. De hele Formule 1-wereld heeft zijn of haar mening al gedeeld, maar Mercedes wil toch nog even wat dingen verduidelijken. In de gebruikelijke debrief van het weekend legt recent afgezwaaide technisch directeur James Allison uit waarom de bocht niet alleen van Max Verstappen was. Volgens het Mercedes-team zijn er duidelijke FIA-richtlijnen betreffende inhaalacties in de autosport. Hamilton stond volgens Allison dan ook volledig in zijn recht toen hij de inhaalpoging inzette. Hij refereert daarbij naar het document dat Toto Wolff na de crash e-mailde naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi en aan de stewards wilde laten zien. In dat diagram is te zien hoe ver een auto langszij moet zijn voordat de coureur aan de binnenkant in zijn recht staat. Allison verklaart: "Er was veel discussie kort na de crash en we wilden voor de herstart ervoor zorgen dat de stewards nog eens het inhaaldocument van de FIA zagen met wat er wel of niet kan bij een inhaalactie. Wat Lewis deed was namelijk geheel in lijn met dat document", zo legt hij de inhoud van het document uit, voordat hij in detail verder gaat. "Als je aan de binnenkant van een bocht wilt inhalen, dan schrijven de voorschriften voor dat je niet helemaal langszij hoeft te zijn. Je hoeft er alleen er substantieel naast te zitten op het moment dat je de bocht ingaat. De vooras van Lewis' auto was ruim voorbij de helft van Max' bolide", oordeelt hij. Een van de argumenten tegen Hamilton was dat hij nooit de bocht had kunnen halen, maar dat argument verwijst Allison naar de prullenbak. "De andere voorwaarde is dat je de bocht moet kunnen halen en de controle over je auto moet behouden. Als je dan de bocht kan halen, dan is het jouw bocht. Lewis zou absoluut de bocht hebben gehaald", benadrukt bij. Allison vervolgt: "Het betekent niet dat je als eerste uit de bocht moet komen als je een inhaalpoging waagt. Het betekent niet dat je je positie op moet geven en het betekent juist dat de andere coureur de verantwoordelijk heeft om een touche te voorkomen. Als je die voorschriften volgt en frame voor frame terugkijkt wat er is gebeurd, dan kom je tot de conclusie dat hij niet in hoefde te houden." Het maakt niet uit wat voor een bocht het was. Hoge snelheid, lage snelheid, medium snelheid, de regels zijn en blijven volgens Allison hetzelfde hetzelfde. "Dat Copse een snelle bocht is, dat maakt geen verschil. Het gaat om de inhaalregels en wat Lewis deed, daar was niets mis mee." De straf voor Hamilton was dan ook onterecht, zo oordeelt hij tot slot. "Ik kan me voorstellen dat mensen die niet snappen dat je niet verplicht de apex hoeft te raken en dat je wel helemaal langszij moet zijn denken dat de aanvallende partij een soort verplichting heeft dat er geen crash plaatsvindt, maar als je naar het document kijkt, dan denk ik niet dat Lewis iets fout heeft gedaan. De straf was naar mijn mening dan ook erg zwaar."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"