Max Verstappen reed in 2022 de sterren van de hemel. Dat deed hij met de RB18, statistisch gezien de beste Red Bull-bolide ooit gemaakt. Adrian Newey en zijn technische team deden het onmogelijke en ontwierpen na het ellenlange 2021-seizoen, dat letterlijk in de laatste ronde van de laatste race werd beslist, een geweldige bolide.
Dat was geen gegeven, want de technische reglementen gingen begin 2022 volledig op de schop. De bolide moest van top tot teen opnieuw ontwikkeld worden aan de hand van een nieuwe set regels. Ondanks het feit dat Red Bull pas als laatste team van allemaal de focus volledig verlegde naar 2022, bouwde het uiteindelijk de beste auto van de grid.
De RB18 zal een prachtig plekje krijgen in de Red Bull-fabriek, maar als men in februari 2023 in Bahrein neerstrijkt voor de testdagen, is deze bolide alweer vergeten door Verstappen en co. Het zal dan de nieuwe RB19 zijn waarmee de derde titel binnen moet worden gehaald. Wat weten we al over die bolide?
Ontwikkeling gehinderd?
Een van de belangrijkste onderwerpen van gesprek de afgelopen maanden was de overtreding die Red Bull in 2021 heeft begaan. Men gaf namelijk te veel geld uit, als enige team, en werd daar hard voor gestraft. Eind oktober 2022 kreeg men de straf, die voor twaalf maanden geldt.
In die periode mag Red Bull 10% minder tijd doorbrengen in de windtunnel en 10% minder computersimulaties uitvoeren. Beide maatregelen die de ontwikkeling van de RB19 (en RB20) treffen. Aangezien het team van Verstappen eerste is geëindigd in het kampioenschap, mocht men sowieso al de minste tijd van alle teams gebruiken voor de ontwikkeling van de bolide(s), maar door de straf incasseerde het team nog een extra tik.
Als beste team mag Red Bull 70% van de basishoeveelheid aan ontwikkelingstijd spenderen. Nummer twee Ferrari 75% en nummer drie Mercedes 80%, enzovoort, enzovoort. Nummer tien in het klassement, Williams, mag 115% van de runs maken in de windtunnel en simulaties draaien. Door de straf van Red Bull (10%) wordt de 70% nog verder verlaagd tot 63%. De verschillen met de concurrentie zijn dus groot.
Volgens het Red Bull-team zal het de komende periode dan ook neerkomen op efficiëntie in de windtunnel. Een niet naar behorend functionerend onderdeel in de windtunnel is nu nog veel erger dan voorheen. De kans is dus aanwezig dat de RB19 door het jaar heen relatief gezien minder snel wordt dan die van de concurrentie. Dan is het de vraag hoeveel focus men legt op de RB20 van 2024. Deze kan er nóg meer onder lijden, maar dat is een probleem voor dan.
Technisch directeur Pierre Wache schetste eerder in gesprek met RacingNews365 hoe hard Red Bull wordt geraakt. "Het is ons belangrijkste middel bij de ontwikkeling van onze F1-bolide tijdens het seizoen. Het maakt me boos als ik zie dat mensen roepen dat de straf misschien niet zwaar is. Als je naar de regels kijkt en hoe deze zijn opgesteld, dan hebben we sowieso al een handicap vanwege de balance of performance."
In de tabel hieronder zie je hoe hard Red Bull wordt geraakt.
Williams mag net wat minder dan het dubbele van Red Bulls uren in de
windtunnel doorbrengen. Per half jaar zijn er drie 'periodes'. Op 31
juni wordt er weer naar de ranglijst gekeken om opnieuw te bepalen wie
hoeveel ontwikkelingstijd krijgt in het komende half jaar. Het artikel gaat onder de tabel verder.
Toegestane windtunneluren eerste helft 2023
WK-stand | Percentage | Toegestane runs per periode | Team |
---|---|---|---|
1 | 63* | 202 | Red Bull |
2 | 75 | 240 | Ferrari |
3 | 80 | 256 | Mercedes |
4 | 85 | 272 | Alpine |
5 | 90 | 288 | McLaren |
6 | 95 | 304 | Alfa Romeo |
7 | 100 | 320 | Aston Martin |
8 | 105 | 336 | Haas |
9 | 110 | 352 | AlphaTauri |
10+ | 115 | 368 | Williams |
Regelveranderingen
Maar gelukkig voor Red Bull heeft men met de RB18 een zeer solide basis gelegd voor de toekomst. Het concept van de kampioenswagen van Verstappen leek zeer goed te werken en nadat er wat overtollige kilo's waren geloosd kwam deze, zeker in handen van Verstappen, na een lastige start tot leven. Betrouwbaarheidsprobleempjes waren er toen ook, maar deze werden snel opgelost.
Als Red Bull om zich heen keek zagen ze de concurrentie op en neer stuiteren. Porpoising, een fenomeen dat Red Bull eigenlijk vrijwel meteen onder controle had, zorgde voor een ravage bij de andere teams. Na uitvoerig lobbyen van de concurrentie, vooral door Mercedes, kwam de FIA met nieuwe regels. In 2023 zullen de teams verplicht wijzigingen door moeten voeren aan de vloer en aan de diffuser. Deze moeten het stuiteren tegengaan.
Balen voor Red Bull, dat eigenlijk helemaal geen last had van het fenomeen en daarom ook fel tegen de wijzigingen was. Toch is men in Milton Keynes de afgelopen periode druk bezig geweest met het zoeken naar de juiste toepassing van die regelwijzigingen. De randen van de vloer moeten bijvoorbeeld minimaal 15 millimeter worden verhoogd ten opzichte van 2022 en ook aan de diffuser zien we een verhoging en een verstijving.
Gewicht
Een van de negatieve aspecten van de RB18 was het gewicht. Het biedt echter wel perspectief, want ook aan het einde van het jaar was de bolide nog steeds te zwaar. Van ongeveer twintig kilo overgewicht is nog steeds ruim de helft over, zo liet Technisch Directeur Pierre Wache doorschemeren in een exclusief interview met RacingNews365.
Twaalf kilo? "Zou kunnen", was het antwoord dat we kregen toen we hem naar het overgewicht van de RB18 vroegen. "De auto is in ieder geval nog steeds substantieel te zwaar. We kunnen ons op dat vlak nog steeds verbeteren volgend jaar. De andere teams zitten veel dichter op de limiet, dus dat is 'gratis rondetijd', zoals wij dat noemen."
Wat dat betreft kan Red Bull dus al veel tijd winnen. Afgelopen seizoen werd er gesproken over een lichter Red Bull-chassis, maar uiteindelijk is dat in 2022 niet in gebruik genomen. Als men dat in 2023 wel doet, dan is Red Bull in theorie meteen een paar tienden van een seconde per ronde sneller.
Evolutie
Aangezien de basis van de RB18 zo sterk was, zal het technische team geleid door Newey er voor kiezen om de auto vooral te laten evolueren. Er worden geen drastische wijzigingen doorgevoerd, zo is de verwachting. Helmut Marko liet dit recent ook doorschemeren bij ServusTV.
"Wij hebben altijd de traditie dat wij onze nieuwe auto pas zeer kort voor aanvang van het seizoen af hebben, maar toch denk ik dat wij dit jaar verder zullen werken vanuit onze zeer succesvolle RB18-bolide. We hebben minder ontwikkelingstijd, wat betekent dat we effectiever moeten werken. Dat proberen we ook."
"De technische veranderingen zijn niet zeer ingrijpend, dus we kunnen vanuit onze goede basispakket verder werken. De hele Red Bull-crew blijft op weg naar 2023 bovendien hetzelfde en Verstappen wordt nog steeds beter, dus we gaan vol optimisme het nieuwe seizoen zin", aldus Marko.
Motor?
De naam van Honda keert volgend jaar terug op de motor van Red Bull, al was de krachtbron dit jaar ondanks de 'Red Bull Power Trains'-benaming natuurlijk ook nog steeds van Japanse makelij. In ieder geval tot en met 2025 zal de motor geleverd en onderhouden worden door de Japanners.
In 2022 was de motor eigenlijk al van zeer goede kwaliteit. Red Bull was het snelste team op de rechte stukken én was betrouwbaar. Als enige motorleverancier had Honda die perfecte combinatie weten te bewerkstelligen voordat de engine freeze inging. Dit jaar zal er dus weinig tot niets veranderen aan de krachtbron, want dat mag alleen onder het mom van betrouwbaarheid.
Achter de schermen kijken de twee partijen nog hoe het er na 2025 aan toe zal gaan op motorisch vlak. Dan zien we namelijk weer nieuwe motoren in de Formule 1. Red Bull heeft haar eigen motorfabriek al opgestart. Gaan ze opnieuw in zee een technische partner zoals Honda, gaan ze op zoek naar een andere partner, of gaan ze helemaal zelf aan de slag?
Ook dat is een zaak voor de toekomst. Voor nu focussen we ons op 2023 en dan wacht Red Bull een zware uitdaging. De straf hakt erin, maar de goede basis van de RB18 zorgt voor optimisme in de fabriek in Milton Keynes. Laat dat nieuwe jaar maar komen.
Ook interessant:
'Red Bull gaat gaandeweg 2023 problemen krijgen'
Is Max Verstappen te stoppen als de auto weer zo competitief is, wordt Nyck de Vries teamleider bij AlphaTauri en gaat pakt Lewis Hamilton volgend jaar zijn achtste wereldtitel? We blikken met het Viaplay-commentaarduo terug op het seizoen en vooruit op 2023.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!