Na een sterke kwalificatie begonnen de Nederlandse Formule E-coureurs, Nyck de Vries en Robin Frijns, de Mexicaanse E-Prix vanaf de respectievelijk derde en zesde positie. Porsche-coureur Andre Lotterer vertrok de race vanaf poleposition, gevolgd door Mitch Evans op plek twee. Kampioenschapsleider Stoffel Vandoorne ving de race aan vanaf plek tien.
Kort voor de start maakte de Formule E-organisatie bekend dat elke coureur tijdens de E-Prix tot drie keer toe de zogeheten Attack Mode moet activeren, gedurende welke ze beschikking krijgen over 35 kW aan energie. Hiervoor moeten de coureurs wel over een bepaalde niet ideale lijn op het circuit rijden, waardoor er tijd wordt verloren. Tactiek omtrent de Attack Mode was dus van groot belang tijdens de race in Mexico-Stad.
De Vries kende een tegenvallende openingsfase en zakte terug naar de zesde plaats, terwijl Frijns opschoof naar plek vijf. Geox Dragon-coureur Nico Mueller zag zijn race al na twee ronden eindigen, nadat hij in bocht één hard in de muur tot stilstand kwam. Hij kon ongeschonden uit zijn auto kruipen, maar de safety car moest wel de baan op komen. De crash is hieronder terug te zien.
Tekst gaat verder onder de Tweet
Na een safety car-periode van ruim vijf minuten bracht leider Evans het veld weer op gang, met Sebastien Buemi en Sam Bird in zijn kielzog. Andre Lotterer zag zijn race ongelukkig tot een einde komen nadat hij na een touche met de muur een sponsordoek tussen zijn wielen kreeg. Bird wist zich voorbij Buemi te wurmen en rukte op naar de tweede plaats, terwijl zijn Envision Racing-teamgenoot Frijns ook de druk op Buemi opvoerde.
Halverwege de race was het nog steeds Mitch Evans die aan de leiding ging, gevolgd door Bird, Buemi, Frijns en De Vries, al had de man uit Sneek wel al één Attack Mode meer gebruikt dan zijn concurrentie. Met nog twintig minuten te gaan sloeg het noodlot echter toe voor de Nederlander, die in gevecht met Antonio Felix DaCosta zijn remmen zag blokkeren en niet tot stilstand kwam op weg naar bocht één.
Kind van de rekening waren beide Nederlanders. De Vries kreeg zijn auto niet gestopt en schepte Frijns in het proces. Laatstgenoemde ontkwam met al te veel schade, maar verloor wel zijn vierde positie en viel terug naar plek tien, waardoor de Limburger zijn kansen op het podium als sneeuw voor de zon zag verdwijnen. Uiteindelijk finishte hij als twaalfde, terwijl De Vries uitviel. Check de crash hieronder.
Tekst gaat verder onder de Tweet.
Leider in de wedstrijd Mitch Evans verdween langzaam aan de horizon, terwijl er achter hem een prachtige slotfase van de race ontvouwde. Da Costa rukte langzaam op, haalde nummer drie Buemi in en dwong nummer twee Sam Bird tot een grote fout. De Brit verloor de controle en parkeerde zijn bolide in de muur. Ook Vandoorne crashte vervolgens vanuit de vijfde positie uit de race.
Evans reed onbedreigd naar de zege. Tweede werd Da Costa, derde Buemi. Voor de laatstgenoemde, de Formule E-kampioen van 2015-2016, waren het de eerste punten van het seizoen. Vierde werd regerend Formule E-kampioen Vergne en Alexander Sims completeerde de top vijf.
In het kampioenschap grijpt Evans de leiding en wordt hij op de hielen gezeten door Sims, met Da Costa en Vandoorne binnen schootsafstand. De Vries en Frijns zijn niet terug te vinden in de top tien. De volgende race is op zaterdag 29 februari in Marrakesh, Marokko.
Uitslag Formule E-race Mexico
Nr. | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1. | Evans | Jaguar Racing | 47 |
2. | Sims | BMW | 46 |
3. | Da Costa | DS Techeetah | 39 |
4. | Vandoorne | Mercedes-Benz | 38 |
5. | Digrassi | Audi | 32 |
11. | De Vries | Mercedes-Benz | 18 |
16. | Frijns | Envision Virgin Racing | 10 |
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!