Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Dramatische seizoenstart Verstappen en Red Bull een van de slechtste in jaren

Met een dubbele uitvalbeurt kon Red Bull qua punten niet slechter beginnen aan een Formule 1-seizoen. Sinds de komst van Max Verstappen bij het topteam gebeurde dit slechts één keer eerder.

Verstappen Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Michael Potts / RacingNews365

De potentie van de nieuwe Red Bull-bolide, de RB18, leek veelbelovend te zijn tijdens het Grand Prix-weekend in Bahrein. Problemen bij de wagens van Max Verstappen en Sergio Perez in de slotfase van de race zorgden er echter voor dat het team de seizoensstarter afsluit met nul WK-punten. De snelheid voor een podium was er, maar de betrouwbaarheid nog niet.

Er wordt nog uitgebreid gekeken naar de problemen bij de Red Bull-bolides. Van betrouwbaarheidsproblemen lijkt nog geen sprake te zijn, want de testdagen verliepen bijna vlekkeloos voor zowel Verstappen als voor Perez. Toch begint Red Bull aan een forse achterstand van 44 punten op Ferrari, dat maximaal scoorde in Sakhir.

Red Bull evenaart dubbele uitvalbeurt F1-opener in 2020

Sinds het debuut van Verstappen bij Red Bull ging het slechts één keer eerder net zo dramatisch als in 2022. De Nederlander rijdt sinds 2017 fulltime bij het topteam, waar hij drie opeenvolgende jaren in de punten reed, waaronder een podium. In 2020 kende de Oostenrijkse renstal echter ook een seizoensstart met nul punten tijdens de thuisrace van het team.

Hier vielen zowel Verstappen als toenmalig teamgenoot Alexander Albon uit met een elektrisch probleem. Het is dus 'slechts' twee jaar geleden dat Red Bull een even zo dramatische start van het seizoen kende. Het seizoen beginnen met een achterstand is nooit gunstig, maar in 2022 kunnen de veranderde technische reglementen de pijn wat verzachten.

Waarom een dramastart van het seizoen minder erg is dan de voorgaande jaren

De afgelopen jaren, vooral tijdens de coronapandemie, kon er nauwelijks doorontwikkeld worden tijdens het seizoen. Het gebruiken van 'tokens' voor het upgraden van bepaalde onderdelen en het doorvoeren van slechts kleine upgrades aan de F1-bolides was gedurende de pandemie de standaard, maar dit jaar kan Red Bull zich focussen op een ontwikkelingsoorlog.

Red Bull en de concurrenten mogen namelijk, binnen het budgetplafond, enorm veel veranderen aan de RB18. Als er één team op de grid terug kan slaan tijdens een seizoen, dan is het wel de Oostenrijkse renstal. Zoals we vaker hebben gezien bij de renstal van Verstappen slaan ze richting en na de zomerstop terug, waardoor een tegenslag aan het begin van het seizoen nog geen ramp hoeft te betekenen.

Het team begint echter wel 1-0 achter, net zoals in 2020. Ook dat jaar bleek dat Verstappen prima kan omgaan met een tegenslag, want na zijn DNF-seizoenstart veroverde hij maar liefst zes opeenvolgende podiums. Hoe goed of slecht de seizoenstart van Verstappen en Red Bull waren in de afgelopen jaren, zie je hieronder.

Seizoensstart Verstappen en Red Bull 2017-2022

Seizoen Finishpositie Verstappen WK-punten Red Bull
2017 P5 10
2018 P6 20
2019 P3 15
2020 DNF 0
2021 P2 28
2022 DNF 0

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen