Max Verstappen start de eerste Grand Prix van het nieuwe Formule 1-tijdperk vanaf de tweede plek op de grid, nadat hij Charles Leclerc voor zich moest dulden. De Nederlander keek na afloop met gemengde gevoelens naar de kwalificatie, omdat het in de beslissende fase niet helemaal soepel ging.
In gesprek met onder meer RacingNews365 legt hij uit waarom het niet ging zoals hij had gehoopt. "Het was gewoon heel wisselvallig en het was lastig om de balans goed te krijgen. Op dit circuit is dat altijd moeilijk door de lay-out en de wind, die het net wat lastiger maken."
"Ik wist dat het close zou gaan zijn en het om de details zou gaan. Iedereen pusht in de kwalificatie namelijk tot de limiet en dat laatste beetje maakt dan het verschil. In Q2 dacht ik echter dat ik alles onder controle had, het voelde heel comfortabel, maar in Q3 glipte het toch uit mijn handen. Maar het is oke. Ik weet dat het er is, dus dat is positief."
Set-upwijzigingen pakken verkeerd uit
Wat last minute wijzigingen aan zijn bolide pakten niet heel lekker uit, waardoor hij uiteindelijk naast de pole greep, legt Verstappen uit. "Ik had een goed gevoel in Q2, maar van mijn eerste run in Q3 kon ik niet genieten. Ik gleed wat in het rond en toen heb ik een kleine aanpassingen gedaan voor de laatste run."
"Ik veranderde de manier waarop ik mijn outlap reed, maar ook de afstelling van mijn voorvleugel. Dat hielp me in sommige bochten, maar toen verloor ik plots in de ene bocht een tiende, terwijl ik in een andere bocht er weer een won. Het was heel wisselvallig en dat is niet iets wat je wilt."
"Mijn twee ronden in Q3 waren niet zoals die ronden in Q2", vervolgt Verstappen. "Tijdens de eerste ronde in Q3 probeerden we heel wat anders en tijdens de tweede moest ik een gat creëren in mijn out lap, dus dat was niet ideaal. Maar goed, we gaan er naar kijken."
Hamilton zit al dichtbij
Als we in de sectortijden duiken van alle coureurs tijdens de kwalificatie, dan zien we dat Verstappen inderdaad anderhalve tiende verloor in de laatste sector in zijn laatste ronde. Was dat niet gebeurd, dan had hij de pole, maar tegelijkertijd was hij kijkend naar de ideale rondetijden tijdens de kwalificatie niet sneller dan de Monegask.
Als we namelijk alle beste sectortijden per coureur naast elkaar leggen, dan komt Leclerc alsnog als snelste uit de test. Het verschil: 0,02 seconde. Verder zien we ook dat Lewis Hamilton stiekem ook al aardig in de buurt zit. Zijn ideale rondetijd aan de hand van zijn drie beste sectoren zit opgeteld namelijk maar drie tienden van Leclerc en Verstappen af.
De Red Bull-coureur waakt dan ook voor Mercedes. "Je ziet dat ze problemen hebben, maar ze moeten gewoon wat dingen uitvogelen. Zodra ze dat doen, is hun pakket heel snel. Vorig jaar kon je wel zien hoe snel ze een auto kunnen ontwikkelen. Het kan heel snel veranderen, zeker met deze nieuwe regels."
Beste sectortijden top vijf
Coureur | S1 | S2 | S3 | Ideale ronde |
---|---|---|---|---|
Leclerc | 29,115 | 38,702 | 22,707 | 1.30,524 |
Verstappen | 28,970 | 38.823 | 22,761 | 1.30,544 |
Sainz | 29,036 | 38,842 | 22,708 | 1.30,586 |
Perez | 29,152 | 38,894 | 22,746 | 1.30,792 |
Hamilton | 29,100 | 38,965 | 22,822 | 1.30,887 |
Toch is Verstappen tevreden
Maar dat Verstappen de eerste race van het nieuwe Formule 1-tijdperk vanaf de eerste startrij mag starten, is eigenlijk gewoon een hele mooie prestatie. Dat ziet hij zelf ook wel in. "Ondanks de probleempjes is het de eerste race van het seizoen en zijn we competitief. Dat is het belangrijkste."
"Nu moeten we blijven werken aan de auto en alles beter leren begrijpen. Wat kunnen we beter doen op het moment dat we zo veel mogelijk brandstof uit de auto halen en echt tot de limiet gaan?"
"Al met al is het een goede start geweest", luidt het begin van zijn conclusie. "Kijkend naar de zondag denk ik dat we een goede raceauto hebben. Elke keer dat we met veel brandstof aan boord reden, voelde de wagen heel stabiel aan en was hij goed voor de banden. Dat is natuurlijk heel belangrijk"
Ook interessant:
Brede grijns Red Bull zegt genoeg over titelkansen Verstappen
In de podcast van RacingNews365 bekijken we de titelkansen van Verstappen, de concurrentie van Ferrari en hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk een verrassing voor jullie! Volg hier snel de laatste aflevering!
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
M@X
Ik begrijp dat kijken naar de ideale ronde nooit. Er worden dan afstellingen en andere rondes op andere momenten lukraak door elkaar gegooid. Verstappend deed dat overigens niet zelf, maar in dit geval RN365.
Artis
Ja dat doen alle media omdat ze die dat nou eenmaal hebben. Maar je weet gewoon niet wat het kost aan bijvoorbeeld de banden voor een bepaalde auto om een bepaalde sector snel te kunnen zijn. De ideale ronde zou goed een onmogelijke ronde kunnen zijn.
M@X
Precies Artis. Daarom vind ik dat zo irritant, omdat het onjuiste kennis in de hand helpt. Amber wist bijvoorbeeld bij Viaplay niet wat Tom met Black stuff bedoelde waardoor ze precies het verkeerde zei.
Spoilert
Weet je Max, hij (Leclerc) mag pole hebben. Nu nog zien of hij het een hele race tegen je af kan leggen. Zo ja, mooie prestatie van Leclerc. Ik denk zelf van niet, dus jij pakt gewoon de race. Go Max!!
Anpetra
Inderdaad, de race is nog niet gereden en de motor van #44 ploft.
MK10
Dan vraag ik me wel af in hoe verre welke auto zijn race setup meer opgeofferd heeft voor een snelle ronde dan Verstappen. Ze stralen bij RB zoveel rust, vertrouwen en kalmte uit. Ondanks het missen van de pole heb ik een vermoeden dat de rest veel meer van de banden gaat vragen tijdens de race. RB/Verstappen hebben zoveel overspeed op het rechte stuk naar de 1e bocht toe, zelfs met een poepstart en na de 1e ronde 8e liggen zal hij via DRS, makkelijker kunnen volgen van de auto's en de eerder genoemde overspeed in de 1e bocht iedereen met gemak weer inhalen. RB kan/moet tijdens de 1e races de vruchten plukken voordat Mercedes het weer een beetje op de rails heeft. Ferrari heeft gewoon een dijk van een motor gebouwd icm de energie storage/deploy en hebben daar momenteel veel voordeel van. Meestal gaat het bij hun fout in de doorontwikkeling, verwacht zelfs dat Mercedes ze ingehaald heeft halverwege het seizoen. Ik durf wel te stellen dat op die beker de naam Verstappen alvast gegraveerd worden, dat staat bij mij als een paal boven water. RB heeft het stuiteren het beste onder controle, een hardnekkig probleem wat niet zomaar kan worden opgelost.
Dit bericht is aangepast op:
NoNo_Wolf
En nu gaan we racen. Niemand weet nog hoe het zit met banden slijtage en betrouwbaarheid dus we zullen zien. Heb er zin in.
Grauw
Eerst maar eens zien of de Mercedes coureurs niet na 10 rondjes dubbel gaan zien met dat gestuiter van dat hok. Komt nog bij of de ophanging het vol gaat houden een hele race
M@X
Dat hebben ze tijdens de testdagen wel getackeld.
Mark Hovenkamp
waarom vergeten jullie perez toch ? hij doet het ook goed vergeleken met vorige jaar
Braapaap
Ik snap dat Hamilton vs. Verstappen nog steeds verkoopt en dat daarom de kop is wat ie is, maar het klopt niet. Het is niet de juiste conclusie om een Total Lap Time te maken aan de hand van sectoren die niet in dezelfde omstandigheden en met dezelfde set-up zijn gereden. Dat wordt zelfs in dit artikel bij monde van Max aangeduid. Dus ws zit Hamilton er helemaal niet zo dichtbij want die probeert ook elke keer weer wat nieuws om sneller te gaan, dan hij ergens anders wat laten liggen.
N Bakker
RN365 zal zelfs beweren dat als LH z'n snelste ronde 57X weet te evenaren, dat hij dan 1e wordt in Bahrein... Alles geoorloofd voor de klickbait-kampioen!
Kamikaze
Misschien even helemaal off topic, maar het valt mij op dat de jongens die van een top team komen en nu ergens anders rijden heel relaxed ogen en het plezier weer lijken te hebben gevonden. En misschien daarmee wel betere prestaties ? Kijk eens naar de post quali beelden van o.a. Bottas, Albon. Lijken wel heel andere gasten tov hun laatste seizoen. Ik begrijp dat er nu andere bijgestelde verwachtingen zijn mede door de mate van mogelijkheden van de auto. Ik denk dat Max echter de uitzondering zou zijn hierin. Hij zou waarschijnlijk precies dezelfde uitstraling en drive hebben om de prestaties en een team tot het uiterste te pushen.
Dit bericht is aangepast op:
handeweg1527454142
Bottas Albon kunnen wat minder met de druk bij een topteam omgaan. Toen moesten ze, nu mogen ze.
FuJin
Haha, leuk hoor met die statistiek met de drie beste sectortijden, maar dat is toch nooit mogelijk om die in een ronde eruit te persen
Longgrey
Met welke banden gaan / mogen ze starten? Ik lees en hoor hier niets over, maar strategisch gezien toch een item. Weet even niet meer waar ze vorig jaar op starten in Bahrein. Iemand?
VincZ
Nieuwe regels, ze kunnen starten waarop ze willen, de bandenregel dat je moet starten met de banden waarop je je beste tijd in quali 2 hebt gereden is geschrapt. Dus we zullen het pas zien als ze op de grid staan.
Monty
Op racepace zijn Max en Hamilton van een ander niveau! Zeker Max heeft vorig jaar een grote stap gemaakt en ben benieuwd of leclerc hen kan bijhouden ! Moet wel zeggen dat die Ferrari motor een kanon is ! Mag toch hopen dat die legaal is 🤭
Jeweetwel
"Als we namelijk alle beste sectortijden per coureur naast elkaar leggen, dan komt Leclerc alsnog als snelste uit de test. Het verschil: 0,02 seconde. Verder zien we ook dat Lewis Hamilton stiekem ook al aardig in de buurt zit. Zijn ideale rondetijd aan de hand van zijn drie beste sectoren zit opgeteld namelijk maar drie tienden van Leclerc en Verstappen af." Dus als ik drie ronden rijd en ik stel elke ronde mijn auto specifiek af voor een specifieke sector dan ben ik ook ineens dichtbij Verstappen? Dit is wel de meest vreemde analyse met navenante conclusie. Er is een reden dat ze allemaal die 'ideale' rondje niet hebben gereden.
Vlugge japie
Ferrari isvzeker een bedreiging voor Max en zeker ook Mercedes deze komen snel dichterbij . We gaan nu zien hoe de betrouwbaarheid zicht ontvouwt. En zeker ook de concentratie