Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Hoe Verstappen nipt pole misliep en waarom Hamilton stiekem al in zijn buurt zit

Max Verstappen greep naast de pole tijdens de kwalificatie voor de GP van Bahrein. Hij legt zelf uit wat er allemaal misging en vertelt rekening te houden met een snelle opleving van Mercedes. De data tonen zelfs aan dat Lewis Hamilton niet eens zo ver verwijderd is van de Nederlander.

Verstappen pitbox
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Max Verstappen start de eerste Grand Prix van het nieuwe Formule 1-tijdperk vanaf de tweede plek op de grid, nadat hij Charles Leclerc voor zich moest dulden. De Nederlander keek na afloop met gemengde gevoelens naar de kwalificatie, omdat het in de beslissende fase niet helemaal soepel ging.

In gesprek met onder meer RacingNews365 legt hij uit waarom het niet ging zoals hij had gehoopt. "Het was gewoon heel wisselvallig en het was lastig om de balans goed te krijgen. Op dit circuit is dat altijd moeilijk door de lay-out en de wind, die het net wat lastiger maken."

"Ik wist dat het close zou gaan zijn en het om de details zou gaan. Iedereen pusht in de kwalificatie namelijk tot de limiet en dat laatste beetje maakt dan het verschil. In Q2 dacht ik echter dat ik alles onder controle had, het voelde heel comfortabel, maar in Q3 glipte het toch uit mijn handen. Maar het is oke. Ik weet dat het er is, dus dat is positief."

Set-upwijzigingen pakken verkeerd uit

Wat last minute wijzigingen aan zijn bolide pakten niet heel lekker uit, waardoor hij uiteindelijk naast de pole greep, legt Verstappen uit. "Ik had een goed gevoel in Q2, maar van mijn eerste run in Q3 kon ik niet genieten. Ik gleed wat in het rond en toen heb ik een kleine aanpassingen gedaan voor de laatste run."

"Ik veranderde de manier waarop ik mijn outlap reed, maar ook de afstelling van mijn voorvleugel. Dat hielp me in sommige bochten, maar toen verloor ik plots in de ene bocht een tiende, terwijl ik in een andere bocht er weer een won. Het was heel wisselvallig en dat is niet iets wat je wilt."

"Mijn twee ronden in Q3 waren niet zoals die ronden in Q2", vervolgt Verstappen. "Tijdens de eerste ronde in Q3 probeerden we heel wat anders en tijdens de tweede moest ik een gat creëren in mijn out lap, dus dat was niet ideaal. Maar goed, we gaan er naar kijken."

Hamilton zit al dichtbij

Als we in de sectortijden duiken van alle coureurs tijdens de kwalificatie, dan zien we dat Verstappen inderdaad anderhalve tiende verloor in de laatste sector in zijn laatste ronde. Was dat niet gebeurd, dan had hij de pole, maar tegelijkertijd was hij kijkend naar de ideale rondetijden tijdens de kwalificatie niet sneller dan de Monegask.

Als we namelijk alle beste sectortijden per coureur naast elkaar leggen, dan komt Leclerc alsnog als snelste uit de test. Het verschil: 0,02 seconde. Verder zien we ook dat Lewis Hamilton stiekem ook al aardig in de buurt zit. Zijn ideale rondetijd aan de hand van zijn drie beste sectoren zit opgeteld namelijk maar drie tienden van Leclerc en Verstappen af.

De Red Bull-coureur waakt dan ook voor Mercedes. "Je ziet dat ze problemen hebben, maar ze moeten gewoon wat dingen uitvogelen. Zodra ze dat doen, is hun pakket heel snel. Vorig jaar kon je wel zien hoe snel ze een auto kunnen ontwikkelen. Het kan heel snel veranderen, zeker met deze nieuwe regels."

Beste sectortijden top vijf

Coureur S1 S2 S3 Ideale ronde
Leclerc 29,115 38,702 22,707 1.30,524
Verstappen 28,970 38.823 22,761 1.30,544
Sainz 29,036 38,842 22,708 1.30,586
Perez 29,152 38,894 22,746 1.30,792
Hamilton 29,100 38,965 22,822 1.30,887

Toch is Verstappen tevreden

Maar dat Verstappen de eerste race van het nieuwe Formule 1-tijdperk vanaf de eerste startrij mag starten, is eigenlijk gewoon een hele mooie prestatie. Dat ziet hij zelf ook wel in. "Ondanks de probleempjes is het de eerste race van het seizoen en zijn we competitief. Dat is het belangrijkste."

"Nu moeten we blijven werken aan de auto en alles beter leren begrijpen. Wat kunnen we beter doen op het moment dat we zo veel mogelijk brandstof uit de auto halen en echt tot de limiet gaan?"

"Al met al is het een goede start geweest", luidt het begin van zijn conclusie. "Kijkend naar de zondag denk ik dat we een goede raceauto hebben. Elke keer dat we met veel brandstof aan boord reden, voelde de wagen heel stabiel aan en was hij goed voor de banden. Dat is natuurlijk heel belangrijk"

Ook interessant:

Brede grijns Red Bull zegt genoeg over titelkansen Verstappen

In de podcast van RacingNews365 bekijken we de titelkansen van Verstappen, de concurrentie van Ferrari en hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk een verrassing voor jullie! Volg hier snel de laatste aflevering!

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

37 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull