Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Voorheen dominant Red Bull zakt in pitstopklassement, problemen voor Mercedes

Red Bull domineerde de laatste seizoenen het pitstopklassement, maar vooralsnog moet het team alle zeilen bijzetten nu de banden zwaarder en de pitstops lastiger zijn geworden. De 'problemen' zijn echter niet zo groot als bij Mercedes, waar men nog aanzienlijk verder achterloopt.

Hamilton Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Elk jaar strijden de Formule 1-teams in de pitstraat om het DHL-pitstopkampioenschap. In dat kampioenschap worden elke race punten uitgedeeld aan de teams die de beste pitstoptijden klokken. De afgelopen jaren was Red Bull heer en meester en won het afgetekend de DHL Fastest Pitstop-trofee.

De trofee is echter vooral bijzaak, want het gaat natuurlijk om de prestaties op de baan, die geholpen kunnen worden door snelle pitstops. Dat zagen we op zondag, toen Charles Leclerc mede door snelle pitstops voor kon blijven op Max Verstappen na de eerste twee pitstoprondes.

Dit jaar zijn de pitstops weer iets anders dan voorheen. Het concept blijft hetzelfde, maar de auto's zijn nieuw, de banden zijn aanzienlijk zwaarder geworden en ook zitten er nu wieldoppen op. Daardoor kan het zomaar zijn dat de rangorde ook in de pitstraat op zijn kop wordt gezet.

Red Bull valt tegen

Ferrari voerde de pitstops namelijk aanzienlijk sneller uit dan directe concurrent Red Bull. Daar waar de snelste pitstop van Red Bull werd voltooid in 2,62 seconde, deed Ferrari het in 2,33 seconde. Daarmee waren de Italianen het op een na snelste team. Alleen McLaren was met een pitstop van 2,31 seconde sneller.

Red Bull was het vijfde team, want ook Alpine en Williams waren nog sneller dan de Oostenrijkse formatie. Natuurlijk hebben we pas een Grand Prix achter de rug, dus er is nog genoeg tijd om te zorgen voor verbetering.

Overigens is er bij Mercedes ook nog heel veel werk aan de winkel. Er werden 58 pitstops uitgevoerd tijdens de GP van Bahrein. Pas op plek 34 zien we de eerste Mercedes-pitstop. George Russell mocht namelijk na 3,27 seconde weer wegrijden. Alleen Haas deed het slechter dan Mercedes. Aston Martin en Alfa Romeo moeten overigens ook nog wat meer oefenen.

Check hieronder het overzicht van de snelste pitstops per coureur.

Beste pitstop per coureur

Pos. Team Coureur Beste pitstoptijd
1. McLaren Ricciardo 2.31
2. Ferrari Sainz 2.33
3. Alpine Ocon 2.46
4. Williams Latifi 2.47
5. McLaren Norris 2.49
6. Alpine Alonso 2.53
7. Ferrari Leclerc 2.54
8. Red Bull Verstappen 2.62
9. AlphaTauri Tsunoda 2.62
10. Red Bull Perez 2.63
11. Williams Albon 2.70
12. AlphaTauri Gasly 2.78
13. Aston Martin Stroll 2.80
14. Alfa Romeo Bottas 3.10
15. Aston Martin Hulkenberg 3.26
16. Alfa Romeo Zhou 3.27
17. Mercedes Russell 3.27
18. Haas Schumacher 3.30
19. Mercedes Hamilton 3.45
20. Haas Magnussen 3.57

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023