Het hagelnieuwe tijdperk van de Formule 1 gaat bijna beginnen. Eind januari 2026 verschijnen de auto's op het circuit van Barcelona voor de eerste wintertest van het seizoen. De FIA en Formule 1 deelden eerder al renders van de bolides, maar doen er nu een schepje bovenop. De reglementen van de komende jaren werden namelijk verder toegelicht met ondersteuning van nieuwe, gelikte renders en video's.
De grootste wijzigingen zitten in de power unit. De dure en complexe MGU-H verdwijnt definitief, terwijl de verhouding van vermogen tussen de verbrandingsmotor en batterij naar 50/50 gaat. In 2025 bedroeg dat nog 80/20. Overigens wordt er wel nog altijd gebruik gemaakt van een 1.6 liter V6-motor.
Bovendien krijgen de coureurs meer controle over het managen en inzetten van vermogen. Zij hebben drie verschillende modes op het stuur genaamd boost, overtake en recharge. In overleg met hun race-engineer kunnen ze zo de optimale rondetijd rijden met een optimale inzet van het motorvermogen.
De boost kan over het hele circuit gebruikt worden om het vermogen volledig te benutten, terwijl de recharge er voor moet zorgen dat coureurs in de bochten juist de batterij kunnen opladen. De overtake mode is één op één de vervanger van DRS en kan op een specifieke plek van het circuit worden ingezet om de aanval op je voorganger te openen. Wel moet je binnen één seconde van de coureur voor je zitten om de overtake te kunnen gebruiken.
Actieve aerodynamica
Verder stapt de Formule 1 over op actieve aerodynamica. De voor- en achtervleugels hebben verschillende standen voor de rechte stukken en bochten, om de optimale grip én topsnelheden te bereiken. Op nieuwe beelden van F1 is zichtbaar dat de achtervleugel compleet vlak komt te liggen wanneer een coureur over een recht stuk rijdt. Ook dit kan een coureur verstellen op het stuur.
Al met al worden de auto's van 2026 een stukje smaller, compacter en lichter. Ook hebben de FIA en Formule 1 maatregelen genomen om de vuile lucht achter auto's te verminderen. De vertroebelde luchtstroom van de voorwielen wordt via nieuwe bargeboards en vloerconcepten geleidelijk langs de auto gestuurd om zo min mogelijk vuile lucht te creëren en het spektakel te vergroten.
Over de vloer gesproken, het ground effect verdwijnt definitief. Tussen 2022 en 2025 werd de meeste downforce vanuit de vloer gegenereerd, vanaf volgend jaar zijn de vloeren simpeler gemaakt. De Venturi-kanalen (ook wel tunnels genoemd) verdwijnen en de rol van de diffuser aan de achterkant wordt juist vergroot.
Tot slot gaan de coureurs met smallere banden rijden. Pirelli houdt vast aan het 18-inch-concept, maar de band wordt iets smaller. Mede door die maatregel zijn de auto's ongeveer 30 kilogram lichter vanaf 2026.
Bekijk de renders van de 2026-bolides hieronder!
Meest gelezen
In dit artikel















Praat mee!