Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

F1-team tempert verwachtingen rond nieuwe krachtbron Mercedes

Mercedes wordt alom gezien als de favoriet voor 2026 als het over de krachtbron gaat. Steve Nielsen, de managing director van Alpine, tempert de verwachtingen.

Mercedes logo
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het nieuwe tijdperk van de Formule 1 komt steeds dichterbij, want over ongeveer twee maanden rijden de gloednieuwe auto's hun eerste rondjes op het circuit van Barcelona. Die wintertest zal een eerste indicatie geven over welke leverancier de betrouwbaarheid op orde heeft. 

Vaak wordt Mercedes qua snelheid als favoriet aangeduid, maar Steve Nielsen, managing director van klantenteam Alpine, tempert de verwachtingen.

"Mercedes heeft een lange historie in de Formule 1 en de laatste keer dat er een ingrijpende reglementswijziging was, sprongen ze daar ontzettend goed op in", vertelt Nielsen tegenover Motorsport.com. "Maar dat betekent niet dat het nu automatisch weer zo is."

Nielsen wijst op de wijzigingen. "Destijds gingen we van atmosferische motoren naar hybride turbomotoren met MGU-K en MGU-H. Dat was een gigantische verandering. Dit keer is de verandering veel minder groot."

Uitdagingen met nieuwe motor

Er zijn ook genoeg uitdagingen met de nieuwe motoren, ziet Nielsen. "De batterij wordt veel groter, wat natuurlijk een uitdaging voor ze zal zijn. We zijn er echter van overtuigd dat we de juiste partner hebben gekozen. Maar of ze een betere motor hebben gebouwd dan de rest? Dat weten we niet."

Nielsen weet dat er geen garanties zijn. "Er is nooit een tekort aan geruchten over wie de beste dit of dat heeft, maar de realiteit is: niemand weet het. Niemand. Dat is voor ons niet anders. We hebben de auto voor 2026 sinds januari al in de windtunnel staan. We denken dat we er goed voor staan, maar uiteindelijk draait het om waar je staat in vergelijking met de anderen."

"Je kan dan wel denken dat je goed bezig bent, maar je weet het pas zeker als je de auto op de baan brengt en de stopwatch erbij pakt, en het vervolgens gaat vergelijken met de tijden die alle anderen rijden. Tot het zover is, kun je alleen maar zo hard mogelijk werken en een zo goed mogelijke auto produceren die zoveel mogelijk vermogen en downforce heeft en betrouwbaar is. Daarna is het afwachten."

De integratie van de krachtbron wordt in ieder geval geen probleem voor Alpine. "Koelsystemen en aansluitingen verschillen, maar het is niet alsof je ineens met iets volledig onbekends te maken krijgt. Bovendien hebben onze engineers al bijna een jaar de basisinformatie van Mercedes. We werken al maanden samen. Het is niet dat we al die dingen vorige week pas te horen kregen."

"Het is complex, maar het gebeurt over een lange periode en er zijn heel veel mensen bij betrokken. Fysiek zou het zonder grote problemen in de auto moeten passen", sluit Nielsen af.

Praat mee!

x
Apotheose F1 Red Bull heeft goed nieuws voor 'uitzonderlijke' Verstappen