Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ferrari gebruikt wederom veto om reglementswijziging F1 te voorkomen

De Strategy Group van de Formule 1 leverde gisteren weinig vernieuwingen op. Door de houding van een aantal teams werd een behoorlijk aantal voorstellen afgewezen.

Er kwamen diverse voorstellen op tafel tijdens de belangrijke meeting. Het voorstel van Red Bull om vast te houden aan vier motoren per seizoen werd resoluut afgewezen door het besturend orgaan van de F1. De verbannen haaienvin keert mogelijk in 2019 weer terug in de sport. F1-teams vinden het een interessante positie voor sponsoren, wat miljoenen per jaar op kan leveren. Later dit jaar buigt men zich wederom over dit onderwerp. Een voorstel van McLaren om grotere bardgeboards te introduceren, zodat deze geschikt zijn voor sponsorlogo's werd aangenomen. Met ingang van 2019 zal de vorm en grootte van de bardge boards veranderen. Ross Brawn, hoofd van de F1-commissie van Liberty Media die zich bezig houdt met de sportieve reglementen, haalde wederom bakzeil. Zijn voorstel om de ontwerpvrijheid van de voorvleugels te beperken werd door Ferrari resoluut van tafel geveegd. Het Italiaanse team wil niet dat er getornd wordt aan de aerodynamische vrijheden bij de voorkant van de auto. Volgens diverse bronnen zouden de Italianen hun vetorecht hebben gebruikt. Ferrari staat daarin echter niet alleen.

De voorzijde van een F1-auto is erg belangrijk voor de luchtstroming en downforce. De onderkant van de voorvleugel verzorgt de luchtstroom onder de auto, via de splitter, de bodemplaat tot en met de diffuser. Teams besteden miljoenen aan het verbeteren van deze luchtstromen. Een voorstel van Ferrari om de endplate van de achtervleugel eenvoudiger te maken werd door de teams aangenomen en gaat vanaf 2019 in. De huidige Formule 1 regels maken onderdeel uit van het Concorde Agreement. Het overkoepelende reglement dat alle Formule 1 teams getekend hebben. Deze loopt eind 2020 af en vanaf 2021 liggen de reglementen weer open. Liberty Media is daarbij op zoek naar meer spanning, lagere kosten en eenvoudigere techniek. Voorbeelden daarvan zijn de nieuwe F1-motoren die geïntroduceerd worden, een budgetplafond en standaardisering van diverse onderdelen.

Viaplay
x
Max "Wolff zei tegen Verstappen: 'Neem Marko mee naar Mercedes'"