Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
21e
0.0

Nikita Mazepin

Haas F1
Nationaliteit rus Russisch
Geboorteplaats Moskou
Geboortedatum 02/03/1999 (23 jr.)
F1-debuut Bahrein, 2021

F1-seizoen 2021

Positie WK 21
Races 21
WK-punten 0.0
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

F1-carrière

Wereldtitels 0
WK-punten 0
Races 21
Overwinningen 0
Podiumplaatsen 0
Polepositions 0

Nikita Mazepin debuteerde in 2021 in de Formule 1 voor het team van Haas. De Rus werd begin 2022 echter aan de kant gezet door zijn renstal nadat Rusland begon met haar invasie in Oekraïne.

Info Nikita Mazepin

Naam Nikita Dmitryevich Mazepin
Team Haas
Geboortedatum 2 maart 1999
Geboorteplaats Moskou, Rusland
Leeftijd 22
Lengte 1.76m
Gewicht 68kg
Nationaliteit Russisch
Race nummer 9

Biografie van F1 coureur Nikita Mazepin

De vierde Rus die deelneemt aan de F1 na Vitaly Petrov, Sergey Sirotkin en Daniil Kvyat, baant zich niet alleen maar een weg naar de Formule 1 door simpelweg een grote zak geld mee te nemen.

Na een matig eerste seizoen in de Formule 2 in 2019, volgde de Rus met een aantal indrukwekkende prestatie in zijn tweede seizoen. Met zes podiumplaatsen en twee overwinningen eindigde de jongeling als vijfde in het klassement.

Dat was genoeg voor Haas, die de Rus tekende als partner van Mick Schumacher voor het 2020 F1-seizoen. Nu op zoek om naam te maken tussen de beste coureurs ter wereld, hier is alles wat je moet weten over Nikita Mazepin.

De vroege carrière van Nikita Mazepin

Mazepin begon zijn kartcarrière in 2011 en klom snel op in de raceklassen, waardoor hij in slechts zijn twee jaar tijd het CIK-FIA Karting European Championship de KF3-klasse bereikte. Hij eindigde als vierde in de KFJ-categorie van de WSK Super Master Series in 2013 en pakte het jaar daarna de tweede plaats achter Lando Norris in het Wereldkampioenschap Karting.

De Rus maakte de overstap naar het FIA Formula 3 European Championship voor Hitech Grand Prix in 2016, scoorde punten in vier races en eindigde als twintigste in het kampioenschap. Mazepin kwam echter in een controverse terecht nadat hij tijdens een sessie werd tegengehouden door Callum Ilott. De overstap viel niet goed bij de Rus, die werd geschorst bij zijn eerste race op de Hungaroring nadat hij Ilott in het gezicht had geslagen.

Mazepin werd behouden voor het volgende seizoen en liet een aanzienlijke verbetering zien door drie keer op het podium te eindigen en 108 punten te scoren. Als gevolg daarvan stapte hij in 2018 over naar de GP3, waar hij samen met Ilott, Jake Hughes en Anthonie Hubert racete voor ART Grand Prix. Hoewel Mazepin het seizoen eindigde met de meeste overwinningen, vier, eindigde hij 16 punten achter Hubert in de strijd om de titel, hoewel zijn punten ART Grand Prix het constructeurskampioenschap bezorgden.

Overstap naar de Formule 2

De volgende stap volgde in 2019 toen de Rus, nog steeds met ART Grand Prix, samenwerkte met Nyck de Vries in de Formule 2. Zijn meest opvallende moment kwam tijdens de sprintrace op het Sochi Autodrom in Rusland, toen hij een ongeluk veroorzaakte met Nobuharu Matsushita. Terwijl De Vries uiteindelijk het kampioenschap won, moest Mazepin genoegen nemen met een achttiende plaats in het klassement met slechts 11 punten.

Een verandering in teams volgde voor het seizoen 2020 toen Mazepin naar Hitech Grand Prix verhuisde om samen te werken met Luca Ghiotto. Hij pakte zijn eerste podium door als tweede te eindigen op de Hungaroring en verbeterde dit resultaat door zijn eerste overwinning in Groot-Brittannië te behalen. Hij voegde een tweede overwinning toe tijdens de hoofdrace in Mugello.

Mazepin eindigde het seizoen als vijfde in het klassement, 51 punten achter kampioen Mick Schumacher.

De overstap van Mazepin naar haas

Mazepin's eerste aanraking met de F1 kwam in 2016 toen hij werd benoemd tot testrijder bij Force India, waarmee hij zijn debuut in de auto maakte op Silverstone. Hij behield die rol de volgende twee seizoenen en reed 100 rondes op de Hungaroring in de loop van twee testsessies in 2017 en 2018. Hij nam zelfs deel aan een 2019 Barcelona-test voor Mercedes, waarmee hij bovenaan de timing stond.

Na een sterke prestatie in de Formule 2 in 2020 tekende Mazepin een meerjarige deal om samen met Schumacher voor Haas te racen. Mazepin racet met de nummer 9 en zal in 2021 en 2022 onder een neutrale vlag strijden nadat het Hof van Arbitrage voor de Sport een verbod stelde op Russen die meedoen aan wereldkampioenschappen in de sport, dit wegens een aantal dopingschandalen.

Het seizoen van 2021 verloopt niet zo denderend voor Mazepin, de Haas-bolide is niet competitief met de rest van het veld, waardoor de Rus en Schumacher achteraan het veld rijden en geen kans hebben op punten. Dit wint Schumacher vaker.

In 2022 zou hij niet de kans krijgen om zich te bewijzen, want Mazepin werd kort voor het begin van het seizoen op straat gezet toen Haas alle banden met haar Russische titelsponsor en dus ook Mazepin verbrak nadat Rusland binnenviel in Oekraïne.

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x