De Formule 1 test in het seizoen van 2023 een nieuw format voor de kwalificatie. In het 'aangepaste kwalificatieformat', dat al is opgenomen in de reglementen van de FIA, krijgen de coureurs maximaal vier setjes banden tijdens de kwalificatie. Ook moeten ze met een vooraf vastgestelde compound rijden tijdens Q1, Q2 en Q3.
Het doel van de nieuwe regels is om het aantal bandensets per weekend te verminderen. De F1 commissie, bestaande uit de tien teams, de FIA en de F1, bekijkt of het aantal sets per weekend van 13 naar 11 kan worden teruggebracht. Met de aangepaste kwalificatieregels moet er minder rubber worden versleten gedurende het weekend.
Anderen bekeken ook:
Hoe ziet de 'nieuwe kwalificatie' er uit?
In principe ziet de opbouw van de kwalificatie er hetzelfde uit wat betreft de Q1-, Q2- en Q3-sessie. De bandenkeuzes tijdens deze sessie zijn voor elke coureur echter vooraf vastgelegd. Dit seizoen mag elke coureur nog kwalificeren op welke band hij maar wil. In de praktijk is dit vrijwel altijd de zachte band, welke het snelst is.
Tijdens de twee aangepaste kwalificatie-weekenden moeten de coureurs echter op de harde witte banden kwalificeren in Q1. Q2 wordt vervolgens verreden op de gele medium banden en in Q3 rijden de coureurs met het zachtste rubber. In onderstaande tabel zie je de verschillen in beschikbare bandensets per sessie.
Beschikbare bandensets in 2023
Band | Normaal weekend | Weekend met nieuwe kwalificatie | Sprintraceweekend |
---|---|---|---|
Soft | 8 | 4 | 6 |
Medium | 3 | 4 | 4 |
Hard | 2 | 3 | 2 |
Totaal | 13 | 11 | 12 |
Ook interessant:
Perfecte comeback geeft Verstappen en Red Bull weer hoop
Na een ijzersterk Grand Prix-weekend in Italië ziet Max Verstappen de achterstand in het WK op leider Charles Leclerc bijna halveren. Is de regerend wereldkampioen weer helemaal terug in de strijd voor zijn tweede titel?
Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste podcast van RacingNews365.