Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Gefrustreerde Leclerc niet blij met Ferrari-fout: "Dan was mijn race heel anders geweest"

Charles Leclerc wist zich vanaf P19 terug te vechten tot P5. Dat klinkt goed, maar toch had het beter gekund. Hij kende een frustrerende race, waarbij hij vaak vast zat. Door een slechte pitstop ging het van kwaad tot erger.

Leclerc Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Door een gridstraf moest Charles Leclerc de GP van Canada vanaf de negentiende plek starten. Hij wist zich maar moeizaam op te werken naar de voorkant van het veld. Hij legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit wat er allemaal aan de hand was.

"Al met al waren er geen problemen aan het begin van de race bij mij persoonlijk. Iedereen had gewoon DRS, dus ik zat simpelweg vast. Halverwege de race had ik geen grip en tractie, terwijl ik op oude banden achter Esteban Ocon met nieuwe banden zat. Hij had veel meer grip, dus ik had het lastig. Dat was frustrerend", zucht hij.

Pitstop kostte Leclerc tijd

Een slechte pitstop zorgde er daarna voor dat zijn opmars verder werd vertraagd. "Vervolgens hadden we het probleem bij de pitstop, waardoor mijn leven nog lastiger werd gemaakt, want ik kwam weer in een DRS-trein te zitten. Toen moest ik wat agressiever rijden om terug te komen. Al met al is de vijfde plek dus het beste wat ik kon bereiken."

Leclerc benadrukt dat de pitstop erg kostbaar was. Hij verloor zo'n tweeënhalve seconde, waardoor niet voor- maar achteraan een DRS-treintje kwam te zitten. "Zonder die dingen had de race er heel anders uit gezien, maar toen we achter Ocon zaten hadden we niet veel anders kunnen doen. Dat was gewoon hoe het was en hoe de situatie er voor ons uit zag. Maar de pitstop heeft ons vandaag best wel wat gekost."

"Helaas kwamen we daardoor namelijk in een slechte situatie. We waren net een DRS-trein voorbij gereden, maar na die langzame pitstop kwamen we in een nieuwe DRS-trein. Daardoor moest ik de banden pushen en kwam ik aan het einde van de race tekort."

Uiteindelijk bleef Leclerc dus steken op de vijfde plek, achter winnaar Max Verstappen, teamgenoot Carlos Sainz en beide Mercedes-coureurs. "Al met al was het een race waarin ik geduldig moest zijn. Ik moest het einde halen en niet te gefrustreerd raken. Toen ik eenmaal schone lucht had, was de pace in ieder geval goed."

Ook interessant:

Hamilton die zich als herboren voelt, een teleurstellende zondag voor Alonso en een bijzonder probleem bij Max Verstappen: dit is alles wat jij moet weten na de Grand Prix van Canada!

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

21 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels