Door een gridstraf moest Charles Leclerc de GP van Canada vanaf de negentiende plek starten. Hij wist zich maar moeizaam op te werken naar de voorkant van het veld. Hij legt in gesprek met onder meer RacingNews365 uit wat er allemaal aan de hand was. "Al met al waren er geen problemen aan het begin van de race bij mij persoonlijk. Iedereen had gewoon DRS, dus ik zat simpelweg vast. Halverwege de race had ik geen grip en tractie, terwijl ik op oude banden achter Esteban Ocon met nieuwe banden zat. Hij had veel meer grip, dus ik had het lastig. Dat was frustrerend", zucht hij.
Pitstop kostte Leclerc tijd
Een slechte pitstop zorgde er daarna voor dat zijn opmars verder werd vertraagd. "Vervolgens hadden we het probleem bij de pitstop, waardoor mijn leven nog lastiger werd gemaakt, want ik kwam weer in een DRS-trein te zitten. Toen moest ik wat agressiever rijden om terug te komen. Al met al is de vijfde plek dus het beste wat ik kon bereiken." Leclerc benadrukt dat de pitstop erg kostbaar was. Hij verloor zo'n tweeënhalve seconde, waardoor niet voor- maar achteraan een DRS-treintje kwam te zitten. "Zonder die dingen had de race er heel anders uit gezien, maar toen we achter Ocon zaten hadden we niet veel anders kunnen doen. Dat was gewoon hoe het was en hoe de situatie er voor ons uit zag. Maar de pitstop heeft ons vandaag best wel wat gekost." "Helaas kwamen we daardoor namelijk in een slechte situatie. We waren net een DRS-trein voorbij gereden, maar na die langzame pitstop kwamen we in een nieuwe DRS-trein. Daardoor moest ik de banden pushen en kwam ik aan het einde van de race tekort." Uiteindelijk bleef Leclerc dus steken op de vijfde plek, achter winnaar Max Verstappen, teamgenoot Carlos Sainz en beide Mercedes-coureurs. "Al met al was het een race waarin ik geduldig moest zijn. Ik moest het einde halen en niet te gefrustreerd raken. Toen ik eenmaal schone lucht had, was de pace in ieder geval goed."
Meest gelezen