Aan het begin van 2024 was Oracle de grootste externe sponsor van een Formule 1-team. Het Amerikaanse merk is al jarenlang verbonden aan Red Bull en speelt naast de financiën ook een grote rol op het gebied van software. Sinds de Grand Prix van Miami moet Oracle de rol van grootste F1-sponsor echter delen met HP, dat een enorme sponsordeal sloot met Ferrari. HP levert ook de nieuwste apparatuur aan de Scuderia, wat naast computers om onder andere 3D-printers gaat.
RacingNews365 heeft begrepen dat Red Bull en Ferrari ongeveer 100 miljoen dollar aan sponsorgeld ontvangen van Oracle en HP. De beide merken toppen zo het lijstje van grootste externe sponsoren in de Formule 1, met Aramco op de derde plaats. Het merk uit Saoedi-Arabië werkt nauw samen met Aston Martin en zou zo'n 75 miljoen dollar per jaar bijdragen. Petronas (sponsor Mercedes) en Stake (naamsponsor Stake F1) maken de top vijf compleet.
Overigens is Red Bull ook een belangrijke sponsor kwijtgeraakt. Bybit stond lange tijd in de top vijf met een geschat bedrag van 50 miljoen dollar per jaar, totdat HP met Ferrari in zee ging. Het contract tussen Red Bull en Bybit liep eind 2024 echter af en wordt niet verlengd, waardoor het team een gat moet vullen. De verwachting is dat Red Bull binnenkort nog nieuwe sponsoren bekendmaakt.
In de onderstaande tabel hebben we de vijf grootste, externe teamsponsoren van dit moment op een rijtje gezet, op basis van het geldbedrag dat ze overmaken naar het team. Wanneer we kijken naar de totale waarde van de deals, inclusief soft- en hardwareproducten die verschillende sponsoren leveren, begrijpt RacingNews365 dat Oracle waarschijnlijk nog altijd de grootste externe sponsor van een F1-team is.
Opmerking: alle onderstaande cijfers zijn schattingen, gebaseerd op overleg met verschillende bronnen binnen de F1-paddock en bij verschillende teams.
Top 5 externe sponsoren van F1-teams in 2024
# | Sponsor | Team | Bedrag in $ |
---|---|---|---|
1. | Oracle | Red Bull Racing | 100 miljoen |
1. | HP | Ferrari | 100 miljoen |
3. | Aramco | Aston Martin | 75 miljoen |
4. | Petronas | Mercedes | 70 miljoen |
5. | Stake | Stake F1 Team | 50 miljoen |
Oracle
Oracle is een software-bedrijf dat al sinds jaar en dag actief is in de Formule 1. Op dit moment is het Amerikaanse bedrijf actief als sponsor van Red Bull, maar in de jaren negentig was het ook al actief in de koningsklasse van de autosport. Toentertijd werkten ze nog samen met het team van Benetton, waar Jos Verstappen ook nog voor reed. Oracle is dus een bekende naam voor de familie Verstappen. Naast dat ze jaarlijks een gigantisch bedrag overmaken aan Red Bull, helpen ze ook op het gebied van software. Dat is steeds belangrijker geworden in de Formule 1 en daardoor is Oracle logischerwijs meer dan 'slechts' een sponsor voor het team. Zo ondersteunt de software van Oracle het tactische team van Red Bull tijdens het maken van de berekeningen voor de pitstop-strategieën.
HP
In Miami kondigde Ferrari een grote samenwerking aan met HP. Het Amerikaanse techbedrijf werd zelfs titelsponsor van de Scuderia en daarvoor moest men diep in de buidel tasten. HP moet jaarlijks namelijk zo'n 100 miljoen dollar overmaken naar Maranello. Dat is een enorm bedrag, maar kijkend naar de samenwerking die Oracle heeft met Red Bull Racing, lijkt het zijn vruchten meer dan af te werpen. HP is groot terug te zien op de Ferrari-bolide en dat zal de komende jaren ook zo blijven. Het bedrijf ontwikkelt hardware, waaronder computers en 3D printing-machines. Bovenop het geldbedrag zal HP dan ook veel nieuwe technologie leveren aan Ferrari.
Aramco
De Saudische oliegroep uit Saoedi-Arabië is bijna niet meer weg te denken uit de Formule 1. De sponsor is namelijk niet alleen actief als sponsor van Aston Martin, maar ook als sponsor van de Formule 1. Daardoor zien we Aramco niet alleen terug op de bolides van Lance Stroll en Fernando Alonso, maar ook op verschillende circuits als sponsor van de race zelf. Daarmee is de oliegroep een belangrijke, zo niet de belangrijkste externe sponsor in de Formule 1. Vanaf 2024 staat het bedrijf als enige sponsornaam in de teamnaam van Aston Martin, waardoor het sponsorbedrag richting het team nog groter is geworden. Geruchten doen de ronde dat Aramco ook aandelen zou hebben in het team van Lawrence Stroll, maar dat blijven voorlopig slechts geruchten. Wellicht zal Aramco in de komende jaren echter nog wel de stap zetten om een F1-team in handen te krijgen, want ze zijn hard bezig om de ‘groenste brandstof’ ter wereld te ontwikkelen. Daar heeft de Formule 1 natuurlijk oren naar!
Petronas
De brandstofleverancier uit Maleisië draait ook al jarenlang mee binnen de Formule 1. Petronas heeft een sterke samenwerking met Mercedes, waarvoor het dan ook de brandstof levert. Samen trekken de beide partijen op om de beste brandstof te leveren voor het team én de klantenteams. Naast de intensieve samenwerking op het ontwikkelingsgebied van de brandstof levert Petronas het F1-team van Mercedes ook een groot miljoenenbedrag op. Met een bedrag van circa 70 miljoen dollar per jaar is de helft van het cost cap-bedrag van Mercedes namelijk al binnen voor het team van Toto Wolff.
Stake
Het in Australië opgerichte Stake maakt grote stappen in de Formule 1. Waar men eerst nog door het leven ging als een grote sponsor van het Alfa Romeo-team, heeft men er in 2024 een schepje bovenop gedaan. Vanaf 2024 is men namelijk de hoofd- en titelsponsor van Sauber. Dat zal men ook in 2025 nog zijn, waardoor het in Zwitserland gevestigde Formule 1-team twee seizoenen kan rekenen op een bedrag van ongeveer 50 miljoen dollar per jaar. Daar zal het niet bij blijven, want het gokbedrijf is van plan om ook een flinke activatiecampagne in de Formule 1 op te zetten. Dat is iets wat ook voor de overige F1-teams aantoont dat de Formule 1 nog altijd ‘booming’ is, want het Stake F1 Team leverde in 2024 verder geen geweldige prestaties.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!