Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton eist veranderingen bij Pirelli

Lewis Hamilton wil dat Pirelli de bandenspanning van haar racerubber voor 2020 verlaagt. De zesvoudig wereldkampioen klaagt dat Pirelli de banden voor dit seizoen veel te hard heeft opgepompt. “We hebben immers goede races nodig.”

De kritiek van de Mercedes-coureur op Pirelli is niet mals na de twee wintertestweken in Barcelona. Lewis Hamilton vindt dat er druk op de Italianen moet worden uitgeoefend om snel aanpassingen door te voeren. "De banden waarmee we reden in Barcelona waren veel te hard opgepompt", zegt hij in Spanje ten overstaan van RacingNews365 . "Het zou makkelijker zijn om met de bandenspanning van vorig jaar te blijven rijden. We moeten er altijd voor zorgen dat we met de beste spullen rijden. Pirelli moet worden gedwongen om beter materiaal af te leveren." Hamilton zegt zich ook zorgen te maken over volgend jaar, wanneer de Formule 1 gaat rijden op 18-inch wielen. Pirelli moet daarvoor een geheel nieuwe raceband ontwikkelen. "Verminder het belang van de aerodynamica en geef ons betere banden", luidt de oproep van de 35-jarige Brit. "Dat is belangrijk om races beter te maken. We praten al jaren over bandenslijtage en thermische slijtage. Bij een vergadering met Pirelli in Brazilië zeiden de mensen van Pirelli dat ze nog nooit van thermische slijtage hadden gehoord. We moeten beter met hen communiceren. Voor 2020 is het ze niet gelukt, hopelijk gaat het beter met de banden voor 2021." Sinds Pirelli in 2011 Bridgestone afloste als exclusieve bandenleverancier van de Formule 1 is er regelmatig kritiek op het Italiaanse racerubber. Enkele jaren geleden luidde de kritiek nog dat de banden te hard sleten, nu zou de rubbersamenstelling en bandenkeuze veelal te conservatief zijn. Had Verstappen dan toch gelijk over de illegale Ferrari-motor? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het en alle andere gebeurtenissen tijdens de testweken in de nieuwste RacingNews365-podcast, die hieronder de luisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi