Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Verenigde Staten 2022

Het mysterie achter de illegaal bevonden voorvleugel van Mercedes

Mercedes nam een nieuwe voorvleugel mee naar de Formule 1 Grand Prix van de Verenigde Staten, maar deze werd al heel snel illegaal bevonden. Wat was het probleem en welke gedachte schuilt erachter? Een analyse door Paolo Filisetti.

Mercedes wing cropped
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Paolo Filisetti

Mercedes heeft de nieuwste seizoensupgrade meegenomen naar Austin, gekenmerkt door een gewijzigde vloer aan de uiteinden. Ook de samenstelling van het materiaal is aangepast, ten gunste van gewichtsbesparing, om de grens van het minimum totaalgewicht van de auto van 798 kg te benaderen. Er zou sprake zijn van een totale gewichtsbesparing, waarbij in de berekeningen ook de nieuwe voorvleugel is meegenomen, van ongeveer 4 kilo.

Dit laatste element van het ontwikkelingspakket van de W13 wekte echter bijzondere belangstelling. De wing endplates zijn veranderd en dan met name het punt waar de horizotale elementen bij de wing endplates samenkomen. Maar vooral de toepassing van vijf verbindingssteunen tussen het achterste en het middelste element (zie illustratie hieronder) wekte bijzondere belangstelling. Deze zijn naar buiten gericht, duidelijk met als doel om de luchtstroom te beïnvloeden en draaikolken te veroorzaken langs de zijkant van de auto.

Dit is om het outwash-effect te vergroten, dat wil zeggen de afwijking van de stroming die van de vleugel af komt naar de buitenkant van de wielen. De technische stewards van Austin vonden deze oplossing illegaal, om minstens twee redenen. De eerste heeft maken met het feit dat vanaf 2019 extra aerodynamische elementen die boven de voorste ligger van de vleugel uit torenen, verboden zijn.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

Waarom heeft Mercedes hiervoor gekozen?

De tweede reden houdt verband met de geest waarin de huidige regels zijn opgesteld. Die regels moeten voorkomen dat F1-teams op een slimme manier de luchtstroom naast en achter de auto verstoren, waardoor het voor een achteropkomende auto lastiger wordt om dichterbij te komen.

Het is nog onduidelijk waarom de engineers in Brackley deze upgrade hebben ingevoerd, gezien de legaliteitsvraag. In de paddock wordt geopperd dat dit een provocerende actie van Mercedes zou zijn in reactie op het de budgetcapdiscussie. Want wat als de FIA een duidelijk illegaal onderdeel goed zou hebben gekeurd?

Echter, die suggestie kan nagenoeg worden uitgesloten, al is het alleen al omdat Mercedes vier van deze nieuwe vleugels heeft gebouwd, twee voor elke coureurs. Het zou wel heel veel moeite in investeringen vragen, enkel om een punt te maken. Bovendien dienen alle teams nieuwe ideeën in bij technisch FIA-kopstuk Nikolas Tombazis om om goedkeuring te vragen, voordat een onderdeel in productie wordt genomen. Dat maakt echter de huidige gang van zaken des te opmerkelijker.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van de Verenigde Staten 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Mercedes

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Verenigde Staten 2022 RN365 Nieuwsdossier

28 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Verboden FIA grijpt in en verbiedt Mercedes innovatie-per direct