Mercedes heeft de nieuwste seizoensupgrade meegenomen naar Austin, gekenmerkt door een gewijzigde vloer aan de uiteinden. Ook de samenstelling van het materiaal is aangepast, ten gunste van gewichtsbesparing, om de grens van het minimum totaalgewicht van de auto van 798 kg te benaderen. Er zou sprake zijn van een totale gewichtsbesparing, waarbij in de berekeningen ook de nieuwe voorvleugel is meegenomen, van ongeveer 4 kilo. Dit laatste element van het ontwikkelingspakket van de W13 wekte echter bijzondere belangstelling. De wing endplates zijn veranderd en dan met name het punt waar de horizotale elementen bij de wing endplates samenkomen. Maar vooral de toepassing van vijf verbindingssteunen tussen het achterste en het middelste element (zie illustratie hieronder) wekte bijzondere belangstelling. Deze zijn naar buiten gericht, duidelijk met als doel om de luchtstroom te beïnvloeden en draaikolken te veroorzaken langs de zijkant van de auto. Dit is om het outwash -effect te vergroten, dat wil zeggen de afwijking van de stroming die van de vleugel af komt naar de buitenkant van de wielen. De technische stewards van Austin vonden deze oplossing illegaal, om minstens twee redenen. De eerste heeft maken met het feit dat vanaf 2019 extra aerodynamische elementen die boven de voorste ligger van de vleugel uit torenen, verboden zijn.
Waarom heeft Mercedes hiervoor gekozen?
De tweede reden houdt verband met de geest waarin de huidige regels zijn opgesteld. Die regels moeten voorkomen dat F1-teams op een slimme manier de luchtstroom naast en achter de auto verstoren, waardoor het voor een achteropkomende auto lastiger wordt om dichterbij te komen. Het is nog onduidelijk waarom de engineers in Brackley deze upgrade hebben ingevoerd, gezien de legaliteitsvraag. In de paddock wordt geopperd dat dit een provocerende actie van Mercedes zou zijn in reactie op het de budgetcapdiscussie. Want wat als de FIA een duidelijk illegaal onderdeel goed zou hebben gekeurd? Echter, die suggestie kan nagenoeg worden uitgesloten, al is het alleen al omdat Mercedes vier van deze nieuwe vleugels heeft gebouwd, twee voor elke coureurs. Het zou wel heel veel moeite in investeringen vragen, enkel om een punt te maken. Bovendien dienen alle teams nieuwe ideeën in bij technisch FIA-kopstuk Nikolas Tombazis om om goedkeuring te vragen, voordat een onderdeel in productie wordt genomen. Dat maakt echter de huidige gang van zaken des te opmerkelijker.
Meest gelezen