Red Bull heeft in vergelijking met de andere Formule 1-teams een van de grootste upgradepakketten meegenomen naar Silverstone. Naast een uitgebreide doorontwikkeling van de vloer heeft het team uit Milton Keynes ook de belangrijke aerodynamica aan de bovenkant van de RB18 verder ontwikkeld. Vooral het onderste deel van motorkap is sterk gewijzigd. Dit deel van de nieuwe motorkap wordt gekenmerkt door een diepe, horizontale sidecut met een T-vormig gedeelte. Dit gedeelte bedekt de interne elementen van de achterwielophanging van de RB18. Het horizontale deel van dit gedeelte bestaat uit een opening waar de warme lucht wegstroomt uit de radiatoren. Bovengenoemde luchtstromen uit de radiator versterken het effect van de vleugels aan de achterkant van de Red Bull-bolide. De luchtstromen die hier onderlangs stromen, krijgen ondertussen een soort versnelling. Op deze manier wordt er maximaal gebruik gemaakt van de beam wing , de onderste vleugelelementen van de achtervleugel. Niet alleen kwantitatief worden de luchtstromen verbeterd, maar ook kwalitatief: de luchtstromen zijn hier minder turbulent dan eerst. De Red Bull-upgrade is dus een ingreep die de aerodynamische kwaliteiten van de RB18 verfijnt, wat ten gunste komt van de balans in de bolide die ontworpen is door Adrian Newey. Het is een eigenschap die erg handig is in de vele snelle snelle bochten die direct op elkaar volgen op het circuit van Silverstone.
Meest gelezen