Met nog twee Grands Prix te gaan is het verschil tussen Red Bull en Mercedes enorm klein. De laatste twee races gingen naar Lewis Hamiton, maar in de titelstrijd staat hij nog steeds acht punten achter op Max Verstappen. Zijn team, Mercedes, staat tegelijkertijd slechts vier punten voor op Red Bull. Er is dus nog van alles mogelijk tijdens de laatste twee raceweekenden van het jaar. De afgelopen tijd werd duidelijk dat Mercedes nog steeds de dominante kracht is op de rechte stukken. In Qatar speelden die rechte stukken een minder grote rol, maar toch kwam Red Bull niet verder dan P2 en P4. Bij Honda kan men daar mee leven, vertelt technisch directeur Toyoharu Tanabe tegen het Japanse medium AS-web . "We hebben er het maximale uitgehaald met de tweede en vierde plek. Daar ben ik blij mee", oordeelt de Honda-man.
Honda wil het onderste uit de kan halen
Er zijn nog twee races te gaan en Honda doet dus met haar team Red Bull en haar coureur Verstappen mee in twee verschillende titelstrijden. Tanabe weet dat hij en zijn Honda-personeel het onderste uit de kan zullen moeten halen. "We hebben nog twee races te gaan. Een in Saoedi-Arabië en een in Abu Dhabi een week later", blikt hij vooruit. "We moeten ervoor zorgen dat we terugkijken naar wat we dit jaar hebben gedaan en wat we tijdens de laatste twee Grands Prix nog kunnen doen. We hebben veel werk aan de winkel", realiseert de Japanner, die na de race in Qatar minder bezorgd was over de Mercedes-krachtbron dan voorheen. "De karakteristieken van het circuit hebben veel effect op de rechtelijnsnelheid, maar ons gevoel is dat er op het Losail International Circuit niet meer zo'n groot verschil was tussen Mercedes en Honda. We gaan samen met het team er aan werken om zo het maximale uit onze krachtbron te halen en ervoor te zorgen dat we optimaal voorbereid zijn op de laatste twee circuits", aldus Tanabe.
Honda opent de aanval
Gevraagd naar het enorme verschil tussen Honda en Mercedes in Brazilië, antwoordt de ingetogen Japanner voorzichtig en filosofisch. Duidelijk wordt wel dat hij en zijn team misschien wel wat van plan zijn. "We willen natuurlijk altijd wind mee hebben. Dat hebben we dit jaar al veel gehad. Tegelijkertijd hebben we ook al vaak wind tegen gehad en dat is uiteindelijk ook hoe we zover zijn gekomen", zo verwijst hij waarschijnlijk naar het miserabele McLaren-Honda-tijdperk van 2015 tot en met 2017. De aanval op Mercedes is dan ook geopend. "Ik weet niet hoe de wind zal waaien in de toekomst", vervolgt hij. "Misschien hebben we wat meer wind mee, of juist wat meer wind tegen. Het hangt allemaal af van de combinatie chassis en motor, van het hele pakket. Als Honda moeten we nu na gaan denken over wat er mogelijk is, in plaats van alleen maar te volgen. Dat gaan we de komende twee races dan ook doen", aldus de strijdlustige Tanabe-man.
Meest gelezen