Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Italiaanse media kritisch op Ferrari-president: "Er is een aardbeving gaande"

Eerder deze week leek er een bommetje bij Ferrari te barsten. Ferrari-president John Elkann bracht een nogal opmerkelijk statement over Charles Leclerc en Lewis Hamilton naar buiten. En dat lijkt bij veel mensen in het verkeerde keelgat te zijn geschoten, zo ook bij de Italiaanse media.

Elkann Hamilton
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

John Elkann vertelde op de maandag na de GP van Brazilië dat Lewis Hamilton en Charles Leclerc minder moeten praten en meer moeten presteren. Het is een nogal aparte uitspraak, zeker uit de mond van de voorzitter van Ferrari. Het lijkt een reactie te zijn op de woorden van Hamilton na de race in Brazilië, waarin de Brit sprak over een nachtmerrie. Toch had Elkann het in zijn statement over coureurs, waarmee hij dus ook Leclerc aanpakt.

Het komt de in Amerika geboren Italiaan op veel kritiek te staan. De Italiaanse media bijvoorbeeld, is niet mals in een reactie op Elkann. Corriere della Sera opent het bal: "Elkann probeerde met zijn woorden eenheid te creëren, maar zorgt juist voor verdeeldheid."

"De president heeft geen rekening gehouden met de zwakte van het technische team, noch met de leiding van Vasseur. Coureurs zoals Piastri en Norris maken ook fouten, maar strijden toch mee om de titel."

"Coureurs zijn helden die enorm veel moeten doen buiten het racen om. Daarna stappen ze vol stress in de cockpit en moeten ze na de race meteen de media te woord staan. Zeker in een seizoen zoals dit, is het moeilijk voor de Ferrari-coureurs om de juiste woorden te kiezen tegenover de pers, in plaats van alleen het benoemen van de problemen."

"Ook de monteurs verdienen lof, maar het is lastig om de technici achter deze bolide te verdedigen. De wagen al vanaf het begin van het seizoen slecht en wordt bovendien nauwelijks verbeterd. Vasseur draagt hierin de meeste verantwoordelijkheid. Coureurs die fouten maken? Dat deden Norris en Piastri dit jaar ook, maar zij strijden nog steeds om de titel."

Een oneindige crisis

Ook Gazetta dello Sport begint met een vlammend beginwoord, al is het voor de rest wat meer beschouwend: "Een nachtmerrie van een seizoen, zonder vooruitgang en een oneindige crisis. De coureurs doen er alles aan, maar de bolide heeft cruciale en fundamentele gebreken."

"Het is duidelijk dat de woorden van Elkann deze week veel stof hebben doen opwaaien. Hij gaf vooral de coureurs de schuld, maar is dat terecht? De bolide had om de titel moeten kunnen vechten, maar het blijkt lastig om de wagen in het juiste werkvenster te krijgen. Dat zagen we al terug in China, waar het tijdens de sprintrace goed ging, maar het team vervolgens te maken kreeg met een diskwalificatie toen men de auto zo goed mogelijk voor de race probeerde voor te bereiden."

"Elkann sprak over een grote teleurstelling in Brazilië, maar de teleurstelling in China was eigenlijk groter. Vanaf dat moment werd iedere race een soort rebus voor het team, en daar heeft ook de wijziging van de achterwielophanging door Loic Serra in België geen verandering in gebracht."

"De harde woorden van Elkann richting de coureurs zijn daarom moeilijk te verklaren, aangezien Ferrari al sinds 2007 geen coureurskampioenschap meer heeft gewonnen. Daarna is er veel veranderd binnen het team, met talloze aanpassingen, maar de resultaten bleven uit. Als Elkann met zijn opmerkingen vooral het team wilde aansporen, zullen we pas de komende races, en bovenal in 2026, zien of dat effect heeft gehad."

"Er is in ieder geval veel spanning ontstaan na de kritiek op de coureurs, wat ook zorgen oproept voor de toekomst. Het is duidelijk dat er binnen de sportieve afdeling in Maranello een aardbeving gaande is, op een moment dat het team al druk genoeg is met de voorbereidingen voor 2026, met mensen die vertrekken en nieuwe mensen die worden aangetrokken. In 2026 zal het team in ieder geval geen fouten meer mogen maken. Het lijkt erop dat de woorden van Elkann daar precies op zijn gericht."

Praat mee!

x
Breaking Audi toont eerste 2026 Formule 1-bolide