Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Liam Lawson

Lawson blikt terug op nipt verlies: "Daar verloor ik het"

Liam Lawson haalde tijdens zijn tweede Formule 1-race voor het team van AlphaTauri net geen WK-punten. Waar ging het mis?

Lawson Italy
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Liam Lawson maakt een bijzonder jaar mee. Terwijl hij in de Super Formula-klasse rijdt, is hij ook reservecoureur voor het team van Red Bull en kreeg hij tijdens de Grand Prix van Nederland de kans van zijn leven om in te stappen in de Formule 1. De kersverse AlphaTauri-coureur Daniel Ricciardo brak tijdens de tweede vrije training op Zandvoort zijn middenhandsbeentje, waardoor minder dan 24 uur later de jonge Lawson mocht invallen in de koningsklasse.

Zijn debuutrace in Nederland was een chaotische, waardoor hij direct de auto kon aanvoelen in verschillende weersomstandigheden. Hierdoor was het uitrijden van de Grand Prix al een uitdaging op zichzelf, maar hij wist de race netjes op een 14e plek, één positie achter zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, te finishen. Tijdens de Grand Prix van Italië mocht hij de race als 12e aanvangen, maar aangezien zijn teamgenoot op de 11e positie voor aanvang van de race al uitviel, was hij nog maar één plek verwijderd van het halen van een WK-punt. Toch liep hij deze aan het einde van de race mis: hij finishte de race in Monza op de 11e positie, achter Valtteri Bottas.

"Ik had een slechte start, en dat is waar we denk ik de kans zijn verloren", legt de jonge coureur uit. "Een beetje teleurstellend om zo dichtbij te zijn."

Zo dichtbij

Lawson geniet desondanks van zijn Formule 1-debuutraces: "Het geeft veel voldoening", geeft hij toe aan de media, waaronder RacingNews365. "De races zijn langer dan ik gewend ben, dus ik moet me zeker aanpassen, maar ik voel me goed. En om eerlijk te zijn, ik mag van geluk spreken dat ik voor de punten heb kunnen vechten. Het werk dat we in aanloop hiernaartoe hebben verricht, heeft ontzettend geholpen."

De grootste uitdaging van de AlphaTauri-coureur ligt onder andere bij de standaard F1 race-procedures: "Achter het stuur van een Formule 1-auto dien je veel handelingen te verrichten. Daarbij is het beduidend beter als je niet steeds naar beneden hoeft te kijken naar wat je aan het doen bent. Dat is iets wat een beetje tijd kost."

De Kiwi geeft aan dat hij voorbereid was op de langere races: "Het is iets waar ik al een tijdje mee aan het werk ben, natuurlijk. Maar ik heb geen idee hoe Singapore (Een fysiek zeer veeleisende race, red.) uit gaat pakken."

Ook interessant:

Recordhouder Verstappen spreekt op de baan, Mercedes vooral daarbuiten

Verstappen deed het onmogelijk op Monza. Meer lof voor hem in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365? Jazeker, maar de heren Coronel, Dimmers en Mosterdijk bespreken heus ook meer.

Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
FIA CEO FIA legt functie neer