De tweede vrije training in de Verenigde Staten begon klokslag middernacht Nederlandse tijd. De Europese nachtbrakers werden getrakteerd op niet een, maar anderhalf uur training. Een zeldzaamheid, maar dat kwam vanwege een Pirelli-test die tijdens de vrije training werd uitgevoerd.
Omdat het schema momenteel zo druk is voor de teams en extra testdagen niet passen, wordt de tweede vrije training hier in de Verenigde Staten en volgende week in Mexico met een half uur verlengd. Elk team kreeg per coureur twee sets testbanden, maar de teams zelf weten niet welke banden het precies zijn (C1, C5 of iets daar tussenin). Op de testbanden moesten de coureurs verplicht minstens twee runs uitvoeren. Een met weinig brandstof aan boord, een kwalificatierun dus, en een met meer brandstof in de tank.
Op die manier hoopt Pirelli haar compounds op weg naar 2023 te kunnen perfectioneren, waarbij men vooral op zoek is naar iets betere voorbanden, om zo voor minder onderstuur te zorgen bij de huidige bolides. Van grote veranderingen is op weg naar 2023 geen sprake, zo benadrukte bandenbaas Mario Isola.
Leclerc het snelst, Verstappen P7
Het wilde niet zeggen dat er alleen maar nieuw rubber werd uitgetest, want enkele coureurs mochten in de training ook gewoon op zoek naar een betere afstelling voor het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten. Dat ging om Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas, Nicholas Latifi en Kevin Magnussen, want zij werden in de eerste training vervangen door een 'rookie'-coureur. Zij mochten daarom tijdens de Pirelli-bandentest ook wat 'normaal' rubber uitproberen.
Veel coureurs wilden de bandentest zo snel mogelijk achter de rug hebben en doken meteen de baan op. Vrijwel het hele F1-veld was in het eerste uur dan ook aanwezig op de baan, maar op de testbanden lagen de tijden van de verschillende coureurs logischerwijs ver uit elkaar, omdat de banden onderling ook verschilden.
Slechts een drietal coureurs, alle drie coureurs die VT1 hadden gemist, lieten de testbanden aan het begin van de sessie nog even links liggen. Leclerc was op de normale medium band de snelste, met Bottas en Ricciardo beiden op de zachte band zo'n driekwart seconden langzamer. De snelste coureur op testbanden was Carlos Sainz, die 1,4 seconden langzamer was dan zijn teamgenoot op de huidige banden. Max Verstappen kwam niet verder dan P7, maar nogmaals: behalve Pirelli weet niemand op welke testbanden de coureurs precies stonden.
De snelste tijd van Leclerc, 1.36,8 op de medium band, was overigens sneller dan de tijden van Sainz en Verstappen in VT1, die op de zachte banden werden verreden. Een goede tijd was het dus zeker.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan Mercedes de genadeklap uitdelen
In de nieuwste RacingNews365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de GP van de Verenigde Staten, waar Max Verstappen en Red Bull de genadeklap uit kunnen delen aan Mercedes (en Ferrari). Beluister 'm hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!