Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
01 d 10:59:24
1 PIA 1:40.510
2 VER 1:40.987
3 NOR 1:41.128
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Marko stipt twee belangrijke factoren aan die Verstappen en Red Bull in de hand werken

Red Bull was altijd al sterk in de technische gedeeltes van een circuit, maar op de lange rechte stukken kwamen ze vroeger vaak wat tekort ten opzichte van de concurrenten. Dat is in 2022 wel anders. Adviseur Helmut Marko legt uit hoe.

De RB18 van Red Bull is dit Formule 1-seizoen op alle fronten een sterke bolide. In de voorgaande jaren moest de auto het vooral hebben van de bochtige, technische sectoren van de circuits, maar dit jaar is ook de topsnelheid zeer competitief. Alleen Ferrari komt in de buurt van Red Bulls prestaties. Helmut Marko, adviseur van de Oostenrijkse renstal, legt uit waardoor ze dit jaar veel sneller zijn op het rechte stuk. "Het concept van de auto komt natuurlijk van Adrian Newey", zo trapt hij af bij Motorsport.com . "Hij is erin geslaagd om een auto te ontwerpen die veel downforce levert, zonder veel last van luchtweerstand te hebben."

Honda-motor zeer sterk in 2022

Bovendien kwam er uit Japan ook een belangrijke ontwikkeling. "Daarnaast heeft Honda geweldig doorontwikkeld na vorig jaar", vervolgt Marko, doelend op de motorleverancier van vorig jaar (en achter de schermen ook van dit jaar). "De overstap naar E10-brandstof heeft ons nauwelijks vermogen gekost. De goede topsnelheid is dus een combinatie van die twee factoren." Het is een voordeel dat bij Red Bull al jaren werd gemist. Marko geniet van de situatie: "Het maakt de aanpak van de races ook heel anders. In de voorbije jaren waren we op het rechte stuk meestal het langzaamste team, maar nu juist het snelste. Dat is natuurlijk aangenaam. Al helemaal omdat we in de bochten maar weinig verliezen."

x
GP België Uitslag sprintkwalificatie Formule 1 GP België