Het Formule 1-seizoen 2025 zit er nog niet eens op, maar er wordt al wel volop naar volgend jaar gekeken. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de aanstaande regelwijzigingen in de koningsklasse van de autosport, zowel op het gebied van de motor als het chassis.
Wat betreft de motor staat Red Bull Racing voor een grote uitdaging, want voor het eerst in de geschiedenis van de renstal ontwikkelt het zelf een eigen krachtbron. Het is vooral de vraag tot in hoeverre de Oostenrijkse renstal competitief kan zijn aan het begin van het jaar, en hoe het team er überhaupt voor zal staan in 2026.
Als Helmut Marko wordt geconfronteerd met geruchten dat de motor achter zou blijven, zegt hij het volgende. "Dat is nog niet bewezen, alleen omdat Mercedes zichzelf tot favoriet heeft uitgeroepen. Maar het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat we met onze eigen motor meteen de snelsten zijn", aldus de Red Bull-adviseur bij oe24.
"Zolang we niet volledig kansloos zijn, zoals toen met Renault (de motor, red.), is dat prima. Bovendien is er de regel van de FIA dat je na zes maanden mag bijstellen", waarbij Marko dus een voordeel ziet voor teams die achterblijven.
De 82-jarige Oostenrijker deelt bovendien het belangrijkste doel voor Red Bull. "Zolang we zien dat we vooruitgang boeken met de nieuwe auto, zijn we tevreden. Het einddoel is om te kunnen winnen. Dat wil zeggen: in de tweede helft van het jaar willen we weer races winnen", zegt Marko tot besluit.
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!