Direct bij de start zien we de nodige fraaie gevechten, bijvoorbeeld tussen oudgedienden Nico Hulkenberg en Fernando Alonso. Maar verder naar voren is het Max Verstappen die bij de start direct Lando Norris buitenom verschalkt.
Interessant is het ook daarachter als Charles Leclerc na een paar ronden duidelijk sneller is dan Lewis Hamilton voor hem, iets wat we niet voor het eerst dit seizoen zien. Na enkele ronden krijgt Hamilton de teamorder dat hij Leclerc voorbij moet laten, waar hij gehoor aan geeft.
Norris krijgt dan de boodschap dat zijn banden op temperatuur zijn en hij 'los' kan gaan in een poging Verstappen terug te pakken. Zodra Norris zich in de DRS-zone van Verstappen meldt, is het snel gebeurd met de Nederlander. Hij roept dat hij geen grip heeft, niet in vergelijking met de McLarens, althans.
Eigenlijk direct daarna komt Verstappen binnen, waarbij hij gebruikte zachte banden inruilt voor een gloednieuw setje zachte banden. Daarop rijdt hij virtueel het gat met McLaren weer dicht, maar het team uit Woking voelt zich niet geroepen om daar direct op te reageren. Ze vertrouwen op hun eigen strategie en op het gegeven dat ze Verstappen zo weer in zouden kunnen halen.
Na 22 ronden is het Norris die namens McLaren als eerste naar binnen komt en dus P2 weer afstaat aan Verstappen. Piastri doet een ronde later hetzelfde en door de undercut gaat Verstappen aan de leiding.
Verstappen is echter niet happy met zijn auto. Hij krijgt de auto de langzame bochten nauwelijks in gedraaid, maar gaat dus wel aan de leiding. In de 29ste ronden komt Verstappen binnen voor zijn tweede pitstop, waarmee hij terugvalt naar de vierde plaats.
Wederom is het dan aan Verstappen op terrein goed te maken. Duidelijk is dan dat hij op een driestopper zit, maar hij hengelt de McLarens daadwerkelijk rap binnen tot vier seconden naar P2 en drie seconden naar P1. F1-minnend Nederland veert op om wat er dan misschien toch nog mogelijk is, maar met name Oscar Piastri lijkt nog wat achter de hand te hebben als hij versnelt.
De derde pitstop van Verstappen is dan eerder dan de tweede pitstops van de McLarens en Verstappen wisselt terug naar (gebruikte) zachte banden. Dit keer pareert McLaren wél wat Red Bull probeert en zo voorkomt men een nieuwe undercut. Een ronde later volgt Piastri.
Als Kimi Antonelli de strijd moet staken met een kapotte motor en de safety car de baan op wordt gestuurd, duikt de top drie naar binnen, waarbij de McLarens wisselen naar zachte banden en Verstappen naar hard en dat voor een totaal van slechts. Verstappen is ronduit verbaasd over die keuze van het team, aangezien hij in theorie nog een gebruikt setje zachte banden over had.
Op die harde banden is Verstappen een sitting duck. Hij heeft bij de herstart niet de grip en verliest de auto bijna, waardoor Charles Leclerc langszij en voorbij komt. Het snelle handenwerk van Verstappen voorkomt erger, want hij had evengoed haaks rechtsaf in de muur kunnen belanden.
Russell sluit meteen aan en meldt zich naast Verstappen, die rechtdoor schiet in bocht één, waarna een onderzoekje volgt. Daarom sommeert Red Bull Verstappen om Russell weer voorbij te laten. Hij is woedend, maar lijkt hem toch voorbij te laten, om hem vervolgens alsnog een beuk te geven. Een uiterst merkwaardig moment.
Uiteindelijk gaat Russell er alsnog aan voorbij, waardoor Verstappen in P5 over de streep komt, maar het laatste woord over de slotfase is echt nog niet gesproken. Sterker nog, het laatste woord wordt nog tijdens de race uitgesproken als Verstappen een 10 seconden tijdpenalty krijgt, waardoor hij terugvalt naar P10.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Lando4president
Wat een schandalige vertoning. 10 seconden is mild, ik had een zwarte vlag terecht gevonden. Ook waardeloos van Red Bull, hem op harde banden zetten. Ga dan gewoon voor track position en zie waar het schip strandt. Dit was kansloos. McLaren daarentegen: vlekkeloos. Jammer dat Lando niks kon bij Piastri. Leclerc driver of the day voor mij.
Leon
Helemaal mee eens
Nanne Visser
Russel rijdt nog. Dus het slaat nergens op met je zwarte vlag Ja 10 seconden ok.
JackieStewart
Zo reed Schumi (de sportieve) ook tegen Villeneuve. Die reed ook verder, maar MS kreeg wel straf. Probeerde uiteraard de schuld bij de ander te leggen en verloor alle punten van het seizoen en de titel voor Jacques en Williams
Moos
Helemaal mee eens het was een bewuste actie om Leclerc uit te schakelen. Ware aard van deze gast komt nu aan het licht. Mooie 1-2 voor McLaren het zag er dreigend uit maar ze hebben koel en berekenend gereden. Als red bull niet een seconde vind is McLaren wk.
Dit bericht is aangepast op:
DennisT
Hoezo bewuste actie om leclerc uit te schakelen je ziet toch op de onboardbeelden dat leclerc naar max instuurt?
Sientje
@DennisT sterker nog…Leclerc gaf het zelf toe in het interview. Neemt niet weg dat Max zich beter in had kunnen houden. Had hem heel wat punten gescheeld.
Lando4president
Nou het kunnen zijn dat je Russell bedoelt?
Dit bericht is aangepast op:
Karrenmaar
Het begint toch wel pijnlijk duidelijk voor Lando te worden dat Piastri een maatje te groot is geworden. Piastri speelde met hem. Wat ik me ook afvraag is wanneer ze gaan stoppen met het filmen van de ouders van Lando. Wie schiet daar iets mee op?
Dit bericht is aangepast op:
Lando4president
De pijn valt wel mee. Ik denk dat ik het net red.
Lando4president
Mij een bandwagon fan noemen. Een van de weinigen die tegen de oranje stroom in gaat. Vraag anders even aan alle Max fans of ze F1 keken voor Max. Deed jij dat? Ik wel, in elk geval.
DennisT
Vindt het wel merkwaardig dat russel en leclerc gewoon tegen max aan mogen rijden en dat je daar niks van hoort
Ep
Russell bleef achter Max. Dus daar was verder niks nodig… Charles zijn insturen daarentegen…
Ernesto Vos
McLaren een maatje te groot voor iedereen, Lando laat zich wel weer verschalken bij de start. De restart was een zooitje. De call om Russell voorbij te laten sloeg ook nergens op. De actie van Max op russell was ook niet goed en weet niet goed wat daar gebeurde.
AlwaysMax
Lando4president, zwarte vlag slaat helemaal nergens op, jij lu.t altijd over oranje bril en dergelijke maar alles bij jou is anti Max en RBR, ben blij dat Piastri heeft gewonnen en wereldkampioen wordt niet jou jankende naamgenoot
Lando4president
* jouw. Kijk anders Schumacher v Villeneuve terug en zeg nog eens dat een zwarte vlag nergens op slaat. Ik praat verder zelden over een oranje bril. Ik ga best open de gesprekken aan en speel liefst niet op de man. Jij doet dat laatste wel.
Pascale
Voor mij was de Hulk toch echt driver of the day. De meeste plekken gewonnen
Lando4president
Fair enough! Hele goede race van het groene racemonster.
Rst17
Red Bull strategisch waardeloos. Verstappen de laatste rondes mentaal waardeloos. Titel kansloos. En dat notabene in het weekend van de ‘grote’ verandering. Red Bull maakt zichzelf echt compleet belachelijk…
Schumacher
Wat was er mis met de strategie? Als ze hetzelfde als McLaren hadden gedaan, was Verstappen er ook niets mee opgeschoten. Nu doen ze iets anders, pakken de koe bij de horens, en is het weer niet goed. Volgens mij hebben ze het strategisch uitstekend gedaan en gezorgd dat het alsnog spannend werd.
Rst17
Oké misschien was ik niet concreet genoeg. Mijn excuses. Ik doelde vooral op die keuze voor de harde band. Dat kon iedereen zien dat dat de domste keuze was die je kon maken en dat (gebruikte) softs prima waren voor een aantal rondes.
TheRocketman
Mee eens, de enige juiste strategie om ‘iets’ te forceren.. de switch naar hard was dan weer wel een vreemde maar blijkbaar de enige optie.
JackieStewart
Ze kwamen een setje banden tekort. Voor de rest briljant. 1 punt voor de moeite.
Ep
Vraag me af wie de call voor de laatste pitstop maakte. Als Max wist dat alleen harde banden over waren, was hij denk ik niet eens gestopt.
AlwaysMax
Rst17, als je had opgelet had je gehoord dat Max om nieuwe vroeg, dat waren alleen nog witte, ze hebben samen de race weg gegooid, is een wanprestatie van het hele team
Rst17
Die call heb ik gehoord. En ik ben het met je eens hoor. Debiele call van beide partijen
Schumacher
@TheRocketman Maar volgens het overzicht dat Pirelli voor de race verschafte, had er nog een derde set gebruikte zachte banden moeten zijn voor Verstappen. Wat is daarmee gebeurd/aan de hand?
Schumacher
@JackieStewart Nee, ze kwamen geen setje tekort. Er moet nog een set gebruikte zachte banden zijn, maar ik begrijp niet waarom ze die er niet onder gegooid hebben.
Rst17
Max gaf aan bij Viaplay dat er nog 1 setje softs was van de opwarmerondes naar de grid was. Daar stonden zo’n zes rondjes op. Had dus prima gekund
Schumacher
Snap niet dat ze bij Red Bull geen set zachte banden meer hadden. Voor de race gaf Pirelli aan dat ze drie gebruikte sets, en een nieuwe set, zacht hadden voor Verstappen. Dan zou er bij de laatste stop nog een set gebruikte banden moeten zijn.
F1alonso
Die 3 hebben ze ook allemaal gebruikt. 1e bij de start, 2e bij de 1e stop en 3e bij de 3e stop
Schumacher
Nee. Hij begon op gebruikte zachte banden (1), toen naar nieuwe zachte banden, daarna naar opnieuw gebruikte banden (2) en afsluitend op hard. Waar is de derde set zachte banden gebleven?
Sientje
Hij reed na de 2 e stop volgens mij toch echt op mediums
Schumacher
@Sientje Die heb ik inderdaad overgeslagen, maar in m'n eerste reactie heb ik de mediums wel meegenomen. Het gaat eigenlijk alleen over de softs, waarvan ik denk dat er nog een gebruikte set had moeten zijn.
Schumacher
@Sientje Heb twee reacties door elkaar gehaald. Hij startte op gebruikte zacht, daarna naar nieuwe zacht, vervolgens mediums, toen opnieuw gebruikte softs en afsluitend hard. Dan heeft hij twee sets gebruikte softs onder de auto gehad, en een set nieuwe softs, maar waar die derde set gebruikte softs gebleven zijn, is mij een raadsel.
JackieStewart
Zouden ze door aliens gestolen zijn?
Schumacher
Geen idee, maar in het overzicht van Pirelli stonden ze wel.
Pascale
Ik denk dat deze door miscommunicatie niet zijn gekozen. Max vroeg om "verse" banden, terwijl hij waarschijnlijk gewoon een andere set bedoelde, ookal waren deze gebruikt. Tenminste..... zo heb ik het geïnterpreteerd, maar ik kan het uiteraard helemaal mis hebben
Schumacher
Hierboven schreef @Rst17 dat Verstappen aangaf dat die set voor de verkenningsronden gebruikt is, op weg naar de grid. Daar waren 6 ronden mee gereden. Dat lijkt me altijd nog beter dan de harde banden.
Pascale
@Schumacher, je hebt gelijk dat die rode band betere keuze was en ik denk dat Max ook bedoelde deze eronder te zetten. Maar doordat hij het woord "verse " banden gebruikte is het lijkt me misgegaan. Jammer! Kostbare punten, maar het seizoen is nog lang en er kan nog veel gebeuren. Lando & Oscar kunnen het met elkaar aan de stok krijgen en al 5 geplofte motoren zal Mc Laren ook wel zorgen baren. Zonde nu 3 strafpunten erbij. Hopelijk wordt dat geen maand vaderschapsverlof ( maar als Connelly of hoe heet die flapdrol, hem een oor aan kan n@@ien, zal hij het niet laten
Schumacher
Ja, dit was wel behoorlijk onnodig. Die drie strafpunten tikken wel aan. Hoewel deze terecht zijn, geven ze die ook vaak voor race-incidenten. Ze smijten met punten, terwijl er wel gewoon geracet moet worden.
Karrenmaar
Gedurfd? Wat een zeer slechte analyse zeg. Ze hebben gewoon geracet, punt uit.
Frank85
Max wat doe je nou? Nu verdien je het naar mijn mening ook niet meer, schandalig actie…
X-P
Je zou maar een mens zijn, doe eens gek.
johan-herbers#58728
Crystappen echt weer compleet zijn verstand kwijt. Wat een gek zeg. Ramt gewoon volledig in Russel en was de hele race aan het huilen huilen en huilen. 10 seconden is echt nog een hele milde straf.
Pietersen
Tja als je op die kansloze kleuter manier met namen moet gaan gooien verlies je alle geloofwaardigheid.
TheRocketman
Overdrijven is ook een ‘gave’ en die verbastering van namen is en blijft heeeel kinderachtig!
ren-de-jonge#73741
Dat MV pissed off was was niet meer dan terecht. Wat is dat voor strategie om ‘m op harde banden te zetten. Dat hij berust in de situatie is dus duidelijk niet waar want die frustratie spat eraf. Onnodige straf.
Frank85
Dus je bent boos op je eigen team en dan rijd je maar tegen iemand aan die daar niks mee te maken heeft en dat moet dan volgens jou maar gewoon kunnen?
AlwaysMax
Frank85, kwam nadat Lecler hem raakte en Russel was niet ver genoeg naast hem dus onnodig om plek terug te geven
ren-de-jonge#73741
Heb ik dat gezegd dan?
Caterham
Vrij saaie race tot de safetycar...😏 Geweldige slotfase....waar in mijn ogen Verstappen zich van zijn slechtste kant heeft laten zien... En met de 10 seconden time penalty komt hij er genadig mee af. Met het bewust insturen op Russell zou twee strafpunten op zijn racelicentie en 10 plaatsen terugzetting op de startgrid in Canada gepaster zijn. Top resultaat voor Mclaren en geweldige 3e plaats voor Leclerc. Dik verdiend.👌🙂
Schumacher
Ach ja, jij hebt als straf ook een ban gekregen, maar je bent er ook nog steeds.
Pascale
Oh, een ban? Ik dacht dat ze besloten had haar belofte in te lossen 🤔 Maar je hebt gelijk want heel toevallig zelfde schrijfstijl 🤭
Schumacher
@Pascale Ja, dit figuur hangt continu de moraalridder uit, maar is zelf niet zo volwassen om de opgelegde straf te accepteren. Maar ondertussen wel mekkeren over Verstappen, en hem van alles voor de voeten gooien.
Dit bericht is aangepast op:
Pascale
Ik zie opeens deze week sowieso een heleboel nieuwe namen. Misschien van andere site of was het week vd naamswijzigingen. Maar dat moet ieder zelf weten. Maar sommige personen herken je direct aan schrijfstijl zonder naam te lezen.
Harry Akkerboom
Had beter op de rode band door kunnen rijden die laatste ronden.
DionW
De strategie van Red Bull was in basis prima, maar naar hard switchen tijden de safetey car was een zeer bijzondere keuze. Max heeft zich weer van zijn slechte kant laten zien, erg jammer. Adrenaline is logisch, maar hij was nou zo dom om heel veel nodige punten weg te gooien. Als 3e had hij de schade wederom kunnen beperken, nu is het bijblijven een stuk moeilijker.
Snellepelle
VER had nooit naar hard moeten wisselen. Bij een late safetycar weet je dat het slechts een paar ronden zijn……En de meeste auto’s vooraan hadden rooood onder de auto. Zelfs een blinde had er gebruikte softs onder gedaan. Dit kost VER het kampioenschap en zijn relatie tot RedBull.