Op de klok stond overigens niet de normale tijd van één uur, maar anderhalf uur! Dat kwam door een extra geplande Pirelli-test van een half uur. De bandenleverancier wilde wat nieuwe banden uitproberen in aanloop naar het volgende seizoen. Het ging echter om droogweerbanden, en droog was het niet! Door die test kon dus een streep, maar de negentig minuten bleven wel staan.
Na een klein kwartiertje was het al wat drukker op de baan. Latifi had gezelschap gekregen van Sainz, Ricciardo en Albon, allen op de full wets banden. Zelf dook hij weer terug de pitstraat in na een beschamende fout, want Latifi was verdwaald, zoals op de beelden hieronder is te zien.
Omstandigheden worden beter
Het was het eerste half uur glibberen en glijden, maar langzaamaan werden de omstandigheden beter. De regen hield op en dus kwamen na een half uur de intermediates tevoorschijn. Op dat moment stonden er pas elf tijden op de klok. Hamilton was op dat moment met 1.49,4 nog de snelste. Hoofdrolspelers Max Verstappen en Charles Leclerc hadden zich toen nog niet laten zien.
George Russell was de eerste die het op de intermediate banden aandurfde en meteen was hij enkele seconden sneller dan de rest: 1.45,4. En als er een schaap over de dam is, dan volgen er meer! De rest van de coureurs volgden snel zijn voorbeeld en kozen de intermediate banden. Ook Verstappen en Leclerc mengden zich in het 'gevecht'.
Terwijl Leclerc tijdens zijn eerste ronde de controle over zijn Ferrari verloor en een uitstapje maakte door de grindbak, was Verstappen meteen snel. In zijn eerste vliegende ronde was hij net zo snel als Hamilton, die op zijn beurt al drie snelle ronden had gereden op de intermediates.
Mercedes het snelst
De baan werd steeds wat sneller en het waren de Mercedes-coureurs en Max Verstappen die streden om de snelste tijden. Russell was uiteindelijk de allersnelste, gevolgd door Hamilton en op ruime afstand Verstappen en Perez.
De mannen van Ferrari bleven nog wat achter. Vooral Leclerc viel tegen, maar hij reed wel aanzienlijk minder ronden dan de concurrentie. Hij klaagde namelijk over remproblemen.
Met nog veertig minuten op de klok keerde de rust weer wat terug op de baan en werden de omstandigheden juist weer iets minder gunstig. Snelle tijden zouden er daarna niet meer worden verreden, want de coureurs kozen in het slot van de training voor langere runs.
Niet iedereen deed dat overigens, maar Verstappen, Perez en Sainz waren de opvallendste namen die een mooi aantal ronden reden. Hun tijden waren zeer wisselvallig te noemen en er zijn weinig conclusies aan te verbinden, zeker omdat we niet weten hoeveel brandstof iedereen aan boord had. Er leek niet een partij duidelijk boven de rest uit te steken.
Al met al een interessant begin van het raceweekend, zeker wetende dat het op zaterdag waarschijnlijk droog zal zijn en iedereen weer vanaf nul begint.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!