Max Verstappen begon het seizoen 2025 in de wetenschap dat Red Bull Racing niet meer beschikte over topontwerper Adrian Newey en sportief directeur Jonathan Wheatley. Gedurende het jaar werd teambaas Christian Horner aan de kant geschoven, waarna Laurent Mekies vanuit zusterteam Racing Bulls werd doorgeschoven naar die functie. De afgelopen tijd is er dus al het nodige veranderd, maar daar komen nog meer wijzigingen aan. En ook dichterbij Verstappen.
Van het vaste groepje van vier engineers rond de viervoudig wereldkampioen gaan er namelijk drie weg, zo meldde De Telegraaf al. Eerder dit seizoen was het al duidelijk dat control engineer Michael Manning zou vertrekken. In november werd echter duidelijk dat ook performance engineer Tom Hart en motorengineer David Mart de deur achter zich dichttrekken. Mart gaf bij bij het eerder genoemde medium te kennen dat hij naar Audi gaat, terwijl Hart naar Williams trekt. Wanneer laatstgenoemde precies vertrekt, is echter niet duidelijk.
Bovendien verlaat ook hoofdmonteur Matt Caller het team, want hij gaat net als Mart naar Audi. Daardoor moet er aan een nieuw team rond Verstappen worden gebouwd, want voorlopig blijft alleen race-engineer Gianpiero Lambiase aan. Al wordt er hier en daar ook gesuggereerd dat zijn rol voor volgend jaar nog niet zeker zou zijn. Het is echter de vraag hoeveel waarheid daarin schuilt.
Uitspraken van Marko en vertrek van Honda
Daar blijft het echter niet bij. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft namelijk de deur opengezet voor een mogelijk vertrek bij de Oostenrijkse renstal. "Of je me volgend jaar terugziet? Nou, we zullen intern besprekingen hebben en we hebben geen haast. In de jaren van teamoprichter Dietrich Mateschitz had ik niet eens een contract. Voor mij is het belangrijk dat ik me comfortabel voel", zo werd Marko na de slotrace door De Telegraaf geciteerd. Telegraph Sport schreef zelfs dat de adviseur aan het einde van het kalenderjaar Red Bull verlaat.
Mocht Marko de deur achter zich dichttrekken, dan zou dat toch wel een aderlating betekenen. De Oostenrijker, die inmiddels 82 jaar oud is, wist Verstappen naar de Red Bull-familie te halen en heeft altijd het vertrouwen in de inmiddels viervoudig wereldkampioen gehad. Verstappen stond zelf ook volledig achter Marko, toen er begin vorig jaar sprake was van een mogelijke schorsing.
Tot slot is het in ieder geval duidelijk dat Honda na dit jaar niet meer terugkeert bij Red Bull. De Japanse motorfabrikant stapt na dit seizoen namelijk over naar Aston Martin, terwijl Red Bull voor het eerst in de geschiedenis van het team een eigen motor ontwikkelt, samen met Ford. Het zorgt wel voor het einde van een zeer succesvolle samenwerking tussen Red Bull en Honda. Het is de grote vraag of Red Bull ook met Ford aan haar zijde zulke successen kan boeken.
Ook interessant:
Bizarre Verstappen maakte van het slechtste het beste
Verstappen zat niet bij de pakken neer en hoeft dat ook helemaal niet te doen. Hij mag terugkijken op een meer dan geslaagd seizoen op persoonlijk vlak, nietwaar Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!