Na een knotsgekke kalender met 17 Grands Prix in nog geen half jaar tijd, willen de Formule 1-bazen voor 2021 weer een zo normaal mogelijk seizoen afwerken. Met de toevoeging van de Grand Prix van Saoedi-Arabië lijkt het een recordjaar met 23 races te worden.
Een hels vooruitzicht voor de personeelsleden van de teams, maar met de financiële gevolgen van het coronavirus in het achterhoofd, is het voor sommige teams een welkome ontwikkeling. Met alle beschikbare informatie die er is, kan er al een voorlopige kalender worden opgesteld. We doken in de materie en kwamen met een conceptkalender.
De testdagen zullen dit jaar waarschijnlijk in Bahrein plaatsvinden. Hoeveel dagen er precies getest wordt is nog niet duidelijk, maar het zullen er minder zijn dan de zes testdagen van dit jaar. Waarschijnlijk worden het er drie. In eerste instantie zou er misschien zelfs niet getest worden, omdat de wagens tot grotendeels gelijk blijven. Maar omdat er toch het een en ander verandert en bijvoorbeeld omdat McLaren met een geheel nieuwe motor aan zal treden, wordt er toch getest.
Na de testdagen gaat het Formule 1-circus achtereenvolgend naar Australië en Bahrein, gevolgd door China en Vietnam. De volgorde van die twee laatstgenoemde races kan overigens omgekeerd zijn.
In navolging van die zware races ver weg van Europa wordt er een klein pauzetje genomen, alvorens het circus niet afreist naar Zandvoort, maar naar Barcelona, gevolgd door Monaco. De Nederlandse Grand Prix zal naar alle waarschijnlijkheid niet de eerste Europese race zijn, aangezien de race naar achteren wordt verschoven.
Na uitstapjes naar Azerbeidzjan en Canada volgt een reeks Europese races, alvorens in augustus weer ruimte is voor een vakantie. Na die vakantie brandt het feest helemaal los, want dan krijgen we twee triple headers! Een in Europa, met achtereenvolgend een combinatie van races in Nederland, België en Italië.
Met een week pauze tussendoor staat de volgende, zware triple header voor de deur. Rusland, Japan en Singapore worden namelijk bezocht. Die races zijn naar elkaar geschoven om verderop wat ruimte te creëren voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië.
Die volgt waarschijnlijk na drie races in Noord- en Zuid-Amerika namelijk als race nummer 22 op de kalender. Tot slot, zoals de afgelopen jaren standaard het geval was, eindigt het Formule 1-jaar met de Grand Prix van Abu Dhabi.
Overigens is er nog onzekerheid over de GP in Brazilië. Het is nog niet zeker of het circuit in Rio de Janeiro op tijd af is voor een race. Sao Paolo wordt naar verluidt achtergelaten, want het contract met het circuit Interlagos is verlopen.
Check hieronder de mogelijke F1-kalender. Het eerste officiële concept zal in de nabije toekomst worden gedeeld door de Formule 1-bazen.
Mogelijke Formule 1-kalender 2021
Datum | Land | Plaats |
---|---|---|
Februari | Bahrein | Testdagen |
21 maart 2021 | GP Australië | Melbourne |
28 maart 2021 | GP Bahrein | Sakhir |
11 april 2021 | GP China | Shanghai |
18 april 2021 | GP Vietnam | Hanoi |
9 mei 2021 | GP Spanje | Barcelona |
23 mei 2021 | GP Monaco | Monte-Carlo |
6 juni 2021 | GP Azerbeidzjan | Bakoe |
13 juni 2021 | GP Canada | Montreal |
27 juni 2021 | GP Frankrijk | Le Castellet |
4 juli 2021 | GP Oostenrijk | Spielberg |
18 juli 2021 | GP Groot-Brittannië | Silverstone |
1 augustus 2021 | GP Hongarije | Boedapest |
29 augustus 2021 | GP België | Spa-Francorchamps |
5 september 2021 | GP Nederland | Zandvoort |
12 september 2021 | GP Italië | Monza |
26 september 2021 | GP Singapore | Singapore |
3 oktober 2021 | GP Rusland | Sotsji |
10 oktober 2021 | GP Japan | Suzuka |
24 oktober 2021 | GP Verenigde Staten | Austin |
31 oktober 2021 | GP Mexico | Mexico-Stad |
14 november 2021 | GP Brazilië | Rio de Janeiro |
28 november 2021 | GP Saoedi-Arabië | Jeddah |
5 december 2021 | GP Abu Dhabi | Abu Dhabi |
Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Jackie Stewart
Weer kris kras over de aardbol vliegen. Circuits die in dezelfde tijdzone liggen worden niet geclusterd. De geloofwaardigheid voor alles wat groen zou moeten communiceren is in 1 klap weg.
Jouke de Vries
Wat zijn ze toch ook een stelletje oelewappers daar bij de FIA. Nog maar kort geleden heeft Nep-Jackie akelig precies uitgelegd hoe je een groene racekalender in elkaar steekt en nu blijkt dat ze zijn ideale plan botweg hebben genegeerd. Het lijkt wel alsof ze Nep-Jackie bij de FIA niet serieus willen nemen. Beseffen ze bij de FIA wel dat hij daar bijzonder gefrustreerd van raakt. Nou is dat op zich niet erg, het gevolg is echter wel dat wij op dit forum weer te maken krijgen met zijn vileine en subjectieve opstelletjes. Daarnaast gaat hij iedereen die het hier waagt om een afwijkende mening te hebben meteen weer honend de les lezen. Maar misschien is er nog hoop en wordt hij door de FIA benadert voor de functie van president. Voor het onwaarschijnlijke geval dat dit gebeurt zijn MB en LH in ieder geval voor de komende 25 jaar verzekert van de wereldtitels. Helaas heeft dit voordeeltje dus ook weer ontzettende nadelen.
FrankH33
Wat een heeeerlijke racekalander. Hopelijk kan alles door gaan, mooi vooruitzicht.
Karrenmaar
Ze zijn bang om Assen erop te zetten. Wil Hartog spuit ze voorbij en rijdt na 2 bochten al aan de leiding.