Waar Max Verstappen tijdens de eerste vrije training de vreemde eend in de bijt was, door als enige de mediums links te laten liggen, was het in de tweede vrije training tijd om die mediums aan de tand te voelen. Dit keer waren het de McLaren-coureurs die voor een alternatieve keuze gingen. Zowel Oscar Piastri als Lando Norris gingen op de harde banden het circuit op.
Vanaf de start van de sessie lag de focus van alle coureurs op de langere racesimulaties. In die openingsfase klaagde Verstappen over zijn remmen. Volgens de Nederlander zouden die niet 'aangrijpen'. Het zou een verklaring kunnen zijn voor het opmerkelijke feit dat Verstappen in zijn eerste rondjes langzamer was dan teamgenoot Sergio Perez.
De langere runs werden al vrij snel verstoord door een rode vlag veroorzaakt door Charles Leclerc. De Monegask crashte hard bij het uitkomen van bocht vier. De Ferrari-coureur verloor de controle op de kerbstones en raakte met de linkerkant van zijn SF-24 hard de muur. Einde sessie voor Leclerc en een hoop schade voor Ferrari om te repareren.
De tekst gaat verder na de uitslag.
De rode vlag duurde uiteindelijk vrij lang, omdat de crash van Leclerc ervoor zorgde dat een deel van de vangrail kapot was. Deze moest eerst vervangen worden, alvorens de coureurs terug de baan op mochten. Met nog zo'n half uur te gaan mochten de coureurs terug het circuit op en dat deden ze vrijwel allemaal op de zachte banden.
Waar vrijwel het gehele veld meteen naar buiten ging, wachtte het team van Red Bull juist langer. Dat lange wachten zorgde er bijna voor dat Perez in een enorme crash terecht kwam. Zhou Guanyu raakte zijn auto op vrijwel dezelfde manier als Leclerc kwijt in bocht 4 en wist maar op een haar na de Mexicaan te ontwijken.
Perez wist vervolgens niet echt te verbeteren en moest Lando Norris en Carlos Sainz voor zich dulden. Ook Verstappen had moeite met de snelle tijd van de McLaren-coureur. Bijna tweeënhalve tienden moest de Nederlander toegeven op Norris. Dat verschil zat vooral in de eerste sector, waar Verstappen vrij veel tijd verloor op zijn Britse concurrent.
Na de snellere rondes op de zachte band, maakte het complete veld de keuze om terug te gaan naar de langere runs. Hierbij werden vele verschillende keuzes gemaakt wat betreft de banden. McLaren ging op de harde banden, Mercedes bleef op zacht en Red Bull ging juist weer terug naar de mediums. Het zorgde ervoor dat de tijden niet meer werden verbeterd en Norris de snelste van de dag werd. Een eerste tik van de Brit aan het adres van zijn Nederlandse concurrent.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!