Max Verstappen kreeg slechts drie trainingssessies de tijd om zich voor te bereiden op zijn Formule 1-debuut in 2015. In Japan, Austin en Brazilië, zeker niet de makkelijkste banen, kreeg de Nederlander in 2014 de kans om veel te leren over de bolide. Graham Watson, de Race Team Manager, was direct onder de indruk.
"Vanaf de eerste dag dat ik ging werken met Max Verstappen en hem bij Toro Rosso meemaakte, zag ik dat hij speciaal is en dat zijn teamgenoten altijd één of twee tienden langzamer zouden zijn. Kijk naar Carlos Sainz, Max’ eerste teamgenoot: die is snel, zoals we ook bij Ferrari zien", zo stelt Watson bij FORMULE 1 Magazine.
"Toch zag je dat hij niet zoals Max die extra halve tiende kan vinden, wanneer dat nodig is. Nu, tien jaar verder, zie je dat dat met alle teamgenoten het geval is geweest. Soms was het verschil minder groot, soms wat meer. Maar toch altijd minimaal twee tienden", zo concludeert de Brit.
Vervolgens haalt Watson een mooie anekdote over Verstappen naar boven. "Ik herinner me nog dat Max in het vliegtuig eens naar me toe kwam. We waren onderweg naar een volgende race. Ik vroeg hoe het met hem ging. 'Niet zo goed, ik heb teveel ongelukjes gehad', vond hij."
"Maar, antwoordde ik: 'Jij zit op een dusdanig hoog niveau, dat wanneer je een paar procenten minder bent om risicovolle situaties te vermijden, je toch nog de snelste bent. Je hoeft niet iedereen te vernederen, je hoeft alleen maar te winnen'. Ik weet niet of hij naar mij geluisterd heeft, maar die kleine foutjes slopen er uit en het jaar erop scoorde hij elke race maximaal."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!