Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Overzicht: meerdere coureurs op scherp met motorwissels, Verstappen relatief veilig

Met het ingaan van de tweede seizoenshelft in de Formule 1, maken we de balans op: hoe zit het met de gebruikte motoronderdelen per coureur?

Belgium race start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Als we het anno 2023 over motoronderdelen hebben waar je een gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven onderdelen:

  • Internal Combustion Engine (ICE): max 4 stuks
  • Turbo Charger (TC): max 4 stuks
  • MGU-H: max 4 stuks
  • MGU-K: max 4 stuks
  • Energy Store (ES): max 2 stuks
  • Control Electronics (CE): max 2 stuks
  • Exhaust (EX): max 8 stuks

Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos vier onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en maar liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot en met de Grand Prix van België, de laatste race voor de zomerstop van '23. Met het ingaan van de tweede helft, met als eerste race de GP van Nederland, is dit de stand van zaken.

Naast de motoronderdelen geldt er ook een max aan het gebruik van de versnellingsbakken (binnen- en buitenkant): max 4 stuks. Max Verstappen en Nico Hulkenberg gingen hier al met één onderdeel overheen en hebben reeds een gridstraf geïncasseerd.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (4) TC (4) MGU-H (4) MGU-K (4) ES (2) CE (2) EX (8)
Verstappen 3 3 3 3 2 2 4
Perez 3 3 3 3 2 2 4
Hamilton 3 3 3 3 2 2 5
Russell 3 3 3 3 2 2 4
Alonso 3 3 3 3 2 2 4
Stroll 3 3 3 3 2 2 4
Leclerc 3 3 3 3 3 4 4
Sainz 3 3 3 3 2 2 4
Norris 4 3 3 3 2 2 6
Piastri 3 3 3 3 2 2 5
Gasly 4 4 4 4 2 2 5
Ocon 3 3 3 3 2 2 5
Albon 4 4 4 4 2 2 4
Sargeant 3 3 3 3 2 2 5
Magnussen 4 4 4 3 2 2 5
Hulkenberg 5 5 5 5 2 3 5
Bottas 3 3 3 3 2 2 5
Zhou 3 3 3 3 2 2 5
Tsunoda 3 3 3 3 2 2 4
Ricciardo 3 3 3 3 3 3 4

Verstappen kreeg eerder al een straf

Hoewel Max Verstappen nog 'slechts' drie motoren heeft gebruikt in de eerst seizoenshelft, heeft de Nederlander zoals hierboven gezegd al wel een straf gepakt voor zijn vijfde versnellingsbak van het seizoen. De gridstraf incasseerde hij in België, maar een probleem was dat niet: vanaf de zesde plaats won Verstappen de race.

Teamgenoot Sergio Perez staat op alles nog relatief veilig en heeft vooralsnog geen straffen geïncasseerd. Hulkenberg pakte wel al een straf voor de versnellingsbak, terwijl hij ook al een vijfde motor in zijn arsenaal heeft.

Daar zijn er nog maar weinig van: los van de Haas-coureur heeft iedereen drie of vier motoren gebruikt, waardoor een handvol coureurs op scherp staan. Met nog tien races te gaan zullen er vast nog wat gridstraffen komen, maar voor de Grand Prix van Nederland, de eerstvolgende, lijkt een straf incasseren geen reële optie.

Een gridstraf wil men namelijk goedmaken op circuits waar beter kan worden ingehaald, bijvoorbeeld op Monza, de race na de GP van Nederland.

Wint Max Verstappen of een andere gekozen favoriet in Singapore? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel