Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Rapportcijfers achterhoede: twee echte uitschieters, heel aantal teleurstellingen

We zitten alweer op de helft van het Formule 1-seizoen en dat betekent dat het tijd is om de balans op te maken. RacingNews365 deelt rapportcijfers uit aan alle coureurs. Vandaag deel 2, met de rijders van de teams in het middenveld en de achterhoede.

Race start Silverstone
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De eerste triple header van het jaar zit er inmiddels op en daardoor is het Formule 1-jaar ook ineens doormidden gehakt. We hebben twaalf races achter de rug, nog twaalf te gaan. Maar voordat we verder gaan met de double header van Hongarije en Spa en de zomerstop aanbreekt, is het tijd om de balans op te maken aan de hand van rapportcijfers.

RacingNews365 behandelt de cijfers in twee delen. Vandaag deel 2 met de tien coureurs van de teams in het middenveld en de achterhoede. Sommige coureurs verrassen, zelfs nog op oude leeftijd. Maar er zijn ook een aantal rijders die meerijden in de marge van het veld en toch echt zwaar teleurstellen.

Yuki Tsunoda (7.5) & Daniel Ricciardo (5.5)

Yuki Tsunoda kende een roestige start van 2024, maar eenmaal op stoom was de Japanner een tijdje niet te stoppen. Hij wist zelfs de Aston Martin-coureurs te verslaan en pakte zo hele belangrijke punten voor het zusterteam van Red Bull, Visa Cash App RB (RB). Hij versloeg ook zijn teamgenoot Daniel Ricciardo om de haverklap, waarmee hij zich echt de kopman van RB maakte.

Hij onderscheidde zich met zevende plaatsen in Australië en Miami. Vanaf de race op Albert Park pakte hij zelfs in vijf van de zes races punten. De upgrade op de RB die in Spanje werd geïntroduceerd, zorgde echter voor een terugslag bij het team uit Faenza, waardoor ook Tsunoda verder naar achteren werd gegooid. Toch pakte hij op knappe wijze een puntje op Silverstone.

Zijn teamgenoot Ricciardo liep vanaf het begin het van het seizoen achter de feiten aan. Hij kreeg in China zelfs een nieuw chassis, wat in de F1-wereld als laatste redmiddel wordt gezien. De Australiër greep die kans met beide handen aan door in de sprintrace in Miami als vierde te eindigen. 

Ricciardo wist die goede prestatie in de race niet door te trekken en wisselt sowieso goede weekenden met minder goede Grands Prix af. Hij pakte in Canada en Oostenrijk wel punten mee en zodoende is de achterstand op Tsunoda slechts negen punten, terwijl dat er na een aantal races heel anders uitzag. Toch zal de Australiër eerder moeten vechten voor zijn zitje bij RB, dan dat had mag uitkijken naar een promotie naar Red Bull. Terwijl hij dat laatste toch het allerliefste zou willen.

Nico Hulkenberg (7.5) & Kevin Magnussen (5)

Nico Hulkenberg is op papier de best of the rest en dat is hij eigenlijk ook wel. Aan het begin van het jaar leek het team van Haas het niet heel goed voor elkaar te hebben, maar al in race twee pakte Hulkenberg een punt. Hij zit er sowieso altijd goed bij, want met uitzondering van de eerste race in Bahrein is de Duitser altijd in de top elf geëindigd. Vooral in de laatste twee races presteert Hulkenberg uitstekend.

In Oostenrijk en Groot-Brittannië pakte hij een zesde plek en wist hij zelfs voor Charles Leclerc en Sergio Perez te eindigen. En wat nog opmerkelijker is, is dat Hulkenberg dat voor elkaar kreeg op twee totaal verschillende banen. Betekent dat dat de auto van het Amerikaanse team steeds beter wordt en in de tweede seizoenshelft constant kan meevechten voor goede punten? Feit is in ieder geval dat Hulkenberg een uitstekende eerste twaalf races heeft gekend.

Teamgenoot Kevin Magnussen moest zich in de eerste races vooral opstellen als 'hulpje' van Hulkenberg. Vooral in Saoedi-Arabië zorgde de Deen ervoor dat zijn teamgenoot in de punten kon finishen. De eerste twaalf races van Magnussen staan echter vooral in het teken van strafpunten. De Deen loopt nu al een aantal races het risico op een schorsing, omdat hij op het randje staat van een raceban.

Op de baan weet Magnussen dus niet echt te overtuigen met resultaten. Het is altijd een gevecht om voorbij de Deen te komen en dat is een absolute kwaliteit van Magnussen. In slechts twee van de twaalf GP's eindigde hij in de punten en dat heeft hem tot op heden vijf punten opgeleverd.

Pierre Gasly (6) & Esteban Ocon (4.5)

De seizoenstart van Alpine was op zijn zachtst gezegd teleurstellend te noemen. In de eerste kwalificatiesessie van het jaar moesten de twee Fransen het goed met P19 en P20. Het kon alleen maar beter gaan en dat ging het stapje voor stapje ook. Pierre Gasly pakte in Monaco zijn eerste punt van het jaar, om vervolgens in de drie daaropvolgende wedstrijden ook met punten huiswaarts te keren. Het is lang niet altijd opvallend wat Gasly doet, maar hij heeft inmiddels zes punten bij elkaar gereden.

Esteban Ocon was verantwoordelijk voor het eerste punt van het jaar van Alpine. In Miami zette hij zijn auto op P10 neer en dat zorgde ervoor dat de Franse equipe na race zes van de hatelijke nul af was. In Monaco kwam het (voorlopige) grootste dieptepunt van het jaar, toen hij in de openingsronde in aanraking kwam met zijn teamgenoot. Gasly kon wonderwel nog verder, maar Ocon moest zijn auto in de garage zetten. Hij kreeg daarna de volle laag van zijn teambaas Bruno Famin en niet veel later werd bekend dat Ocon volgend jaar geen Alpine-coureur meer is.

Ocon steekt daarnaast zijn frustratie niet onder stoelen of banken. Zo moest hij in Canada van positie wisselen met Gasly en daar snapte hij niks van. Het lijkt voor beide partijen beter te zijn als het einde van het seizoen zo snel mogelijk nadert.

Alexander Albon (6.5) & Logan Sargeant (4)

Het team van Williams kwam in het begin van het jaar vooral in het nieuws vanwege de schade. In Australië kon er zelfs maar één auto aan de start staan, in Japan reden zowel Alexander Albon als Logan Sargeant schade. Daardoor heeft het team uit Grove achterstand opgelopen in de ontwikkelingsstrijd. Desondanks weet Albon zich af en toe knap te onderscheiden. In Monaco pakte hij punten en dat kreeg hij ook in Groot-Brittannië voor elkaar.

Het is lastig in te schatten waar de auto nu sterk is, want waar Albon de auto in Saoedi-Arabië op P11 neerzet, moet hij het een paar races later in Miami doen met plaats 18. Zijn teamgenoot Sargeant kent een lastig tweede seizoen in de Formule 1 en er wordt meer over zijn naderende afscheid gepraat dan zijn daadwerkelijke resultaten op de baan.

Zijn beste resultaat voor de race op Silverstone was P14, maar dat is niet de gemiddelde positie waar we Sargeant terugvinden. Dat is toch een plekje bij op de achterste twee rijen. Maar op Silverstone kende de Amerikaan een opmerkelijk sterke race en finishte hij 'maar' twee posities achter zijn teamgenoot op de elfde plek. Toch zal het niet genoeg zijn om zijn zitje te behouden, als hij het seizoen al uit mag rijden.

Guanyu Zhou (4.5) & Valtteri Bottas (5)

Het enige team dat nu puntloos is dit seizoen, is Stake F1. En het lijkt er ook niet snel op dat het beter zal gaan. Het is al pijnlijk genoeg dat het beste resultaat van het jaar werd gehaald in de openingsrace in Bahrein, waar Guanyu Zhou P11 pakte. Maar ook dat is niet genoeg voor een puntje. In zijn thuisrace had Zhou nog een kleine opleving met een negende plek in de sprintrace, maar de laatste races is het kommer en kwel bij de Chinees.

In Canada zorgde hij tot twee keer toe voor een code rood in de vrije training en zo miste hij kostbare tijd op de baan. Eerder in het jaar in Saoedi-Arabië had hij ook al een harde klapper. Bovendien heeft Zhou gemiddeld de slechtste kwalificatiepositie van het hele veld te pakken.

Opvallend genoeg staat zijn teamgenoot Valtteri Bottas laatste in het rijderskampioenschap. De Fin valt meer op door zijn matje dan door zijn prestaties op de baan, want op echte goede prestaties is hij nog niet te betrappen geweest. Het zegt genoeg dat Bottas zijn beste uitslag in de race een dertiende plek is geweest. Daarbij moet wel worden gezegd dat het team in het begin van het seizoen problemen had met pitstops, waardoor de kans op punten al gelijk werd vergooid.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië