Tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore gaf Max Verstappen ruiterlijk toe dat Red Bull aan het begin van het seizoen het potentieel van de auto niet volledig had benut. Zijn seizoen kent ook twee gezichten, zonder dat Verstappen heel veel punten heeft laten liggen. Alleen in Spanje had er misschien meer ingezeten, na een verkeerde bandenkeuze en een botsing met George Russell in de slotfase. Verder was de RB21 ook niet in staat om McLaren het vuur aan de schenen te leggen.
Maar nu blijkt dat er wel meer in had gezeten. Het gaat immers veel beter sinds Laurent Mekies het stokje heeft overgenomen van Christian Horner. Enerzijds valt dat toe te schrijven aan een al langer geplande vloerupdate van Red Bull, anderzijds heeft Mekies ook wel degelijk zijn stempel gedrukt. Red Bull vertrouwde tot voor kort met name op de simulator om de afstelling te bepalen en schroefde de motor in de vrije trainingen terug. Als er dan ergens een fout zat, werd die richting de zaterdag zoveel mogelijk hersteld.
Mekies heeft besloten om het helemaal anders aan te pakken. De feedback van Verstappen en Yuki Tsunoda speelt nu de grootste rol, en op vrijdag worden er al representatievere runs afgewerkt. Zo kunnen eventuele problemen of fouten in de afstelling sneller worden aangepakt. In recente Grand Prix-weekenden zie je vaker dat Verstappen bijvoorbeeld in de eerste vrije training ergens over klaagt en dat dat voor de tweede oefensessie al wordt opgelost.
Competitiever
Het gevolg? Veel betere resultaten voor Verstappen en Red Bull. De Nederlander pakte zeges in Italië en Azerbeidzjan en kwam zelfs in Singapore — doorgaans een moeilijk circuit voor Red Bull — als tweede over de streep. Oké, Verstappen moest mede door wat problemen flink verdedigen ten opzichte van Lando Norris, maar Red Bull kon hier wel mee verder. Ook op een stratencircuit met veel downforce mengde Verstappen zich in de debatten.
Red Bull benut zo net op tijd het potentieel van de RB21. Een vijfde wereldtitel voor Verstappen wordt nog een hels karwei, maar Red Bull plukt hier wel de vruchten van richting 2026. Het team uit Milton Keynes vindt na een zeer lastige periode immers weer bevestiging op verschillende typen circuits. Vergeet niet dat Red Bull twee jaar geleden nog het meest dominante seizoen uit de Formule 1-geschiedenis afwerkte. Daarna ging de ontwikkeling de verkeerde kant op en was Red Bull het spoor soms bijster.
Hardnekkige problemen worden stiekem pas twee jaar na dato opgelost. Verstappen klaagde in Singapore voor het eerst in lange tijd niet over hobbels, kerbstones of de balans in langzame bochten. Als Red Bull die lijn voortzet, kan dat als basis voor 2026 dienen. Dan gaan de reglementen op de schop en verschijnt Red Bull voor het eerst met een eigen motor aan de start. Maar zelfs als die krachtbron in het begin tekortschiet, zou Red Bull sneller moeten kunnen ontwikkelen dan voorheen. Ze lijken met de huidige aanpak de problemen van de auto beter te begrijpen.
Het ultieme doel voor nu blijft natuurlijk een wereldtitel voor Verstappen. Daarvoor moet de coureur wel een achterstand van 63 punten goedmaken in de laatste zes races. Maar ook zonder wereldtitel begint de zon de donkere Red Bull-wolken te verdrijven. De progressie is zichtbaar.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!