De taps toelopende vleugelelementen worden beschouwd als dé aerodynamische vondst van 2019. Ferrari en Alfa Romeo zijn voorbeelden van teams die de nieuwe filosofie aanhouden, Mercedes en Red Bull vooralsnog niet.
Red Bull-topontwerper Adrian Newey geeft aan dat mocht Red Bull zich genoodzaakt zien het vleugelconcept aan te passen naar dat van Ferrari, dat zonder problemen moet lukken, in tegenstelling tot Mercedes. "Ik denk dat wij met aanzienlijk minder problemen een Ferrari-achtige voorvleugel kunnen introduceren dan Mercedes. Zij zouden de complete basis van de auto daarop aan moeten passen", zo wordt Newey geciteerd door Auto, Motor und Sport . "Wij zijn bij Red Bull van mening dat je óf voor het oude concept kunt kiezen, óf voor het nieuwe concept van onder andere Ferrari, een tussenweg bestaat eigenlijk niet", vervolgt Newey, wiens renstal voorlopig trouw blijft aan het concept waar afgelopen week al mee werd getest. "Onze simulaties lieten zien dat we de voorvleugel zoals hij nu op onze auto zit ons het meeste oplevert", aldus teambaas Christian Horner. Mercedes heeft al toegegeven de mogelijkheden tot het wijzigen van de voorvleugel te onderzoeken: "Het zou dom zijn om dat niet te doen, maar we moeten vooral niet in paniek raken. We sluiten namelijk niet uit dat onze huidige voorvleugel volstaat."
Meest gelezen